Documentatie voor Rocket Cellini

1
Goedemorgen allemaal!

Ik heb van mijn buren een Rocket Cellini gekregen, en ik zoek hiervoor een gebruikershandleiding en liefst ook een service handleiding.
Op de website van Rocket Espresso kon ik niets vinden, weet iemand misschien waar ik zulke documentatie kan vinden?

Dit is mijn eerste echte espressomachine. Ik moet echt van nul beginnen... Zowel voor het maken van espresso als voor onderhoud en afstellen van de machine.
Dus alle tips zijn heel welkom. Ik zag al wat topics voor beginners, die ga ik natuurlijk lezen.

Bart

Re: Documentatie voor Rocket Cellini

3
Dank je wel Rosanne!

Ik heb nog geen koffiemaler; als ik het hier zo lees is het wel sterk aan te raden voor het lekkerste resultaat.

Voor m'n moka pot varieer ik tot nu toe: soms kant-en-klare Italiaanse uit de supermarkt, afgewisseld met door de koffiewinkel gemalen bonen om ook andere soorten te proeven.
Ik wilde voorlopig even doorgaan met het laatste.

Het is een beetje mijn valkuil om met teveel dingen tegelijk bezig te zijn... de maler moet dus nog even wachten tot de Rocket weer tiptop is. Eerst maar een kijken of het me lukt om daar fatsoenlijke koffie uit te krijgen.

Ik was nog vergeten te vertellen, het is een Cellini Premium Plus V2.
Het serienummer begint met D1333, dus uit 2013?

Groeten, Bart

5
Dank je voor de linkjes, hier kan ik zeker wat mee als overzichtelijk startpunt.
Het eerste kopje was prima te doen: iets te dun en ietsje bittere nasmaak.
De watertemperatuur is misschien wat aan de hoge kant: Ik meet 96⁰ direct uit de zeef.
Maar voor ik ga schroeven wil ik eerst wat lichtere brandingen en iets fijnere maling proberen en zien hou dat uitpakt.

6
Die 96C is veel te hoog en zou eerder 92C moeten zijn, dat verklaart de bittere nasmaak. Daarnaast zal alles dun zijn als je zelf geen maler hebt. Een dergelijke machine gebruiken zonder maler is vrij zinloos aangezien de maler belangrijker is dan de machine. Koffie die gemalen is in de winkel is na 15 minuten al oud en uitgedroogd dus zal nooit een goed resultaat geven waar dit met lichte branding nog erger zal zijn dan met donkere branding. Dat is weggegooid geld.

En koop niet meteen de eerste de beste goedkope maler want dat gaat je leven niet eenvoudiger maken en vooral veel frustratie opleveren. Doe eerst eens wat goed onderzoek en hou er rekening mee dat je toch zeker een paar honderd euro apart moet zetten voor een enigszins degelijke maler.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

7
Goed om te weten van die branding: ik dacht dat de combinatie van een hoge temperatuur en de donkere branding misschien ook een factor was; maar dat was een aanname.

Ik snap dat koffie uit de winkel niet optimaal gaat zijn.
Toch wil ik het hier nog even bij houden, tot ik beter zicht heb op de toestand van de Cellini.
Ik had inderdaad al gelezen dat een goede maler niet goedkoop gaat worden. En dat is tegelijk ook de reden dat ik de aankoop nog wil uitstellen.
Zal je net zien dat ik een mooie maler heb, en daarna de machine instort...

Ik ga in ieder even kijken naar de temperatuur.