Re: AIILIO BULLET R1V2 gebruikers?

41
Ik heb de Peru gebrand voor filterkoffie op 19/6. Net gedronken en is echt heerlijk! Mooie zachte smaak en heerlijk in balans. Ik ben zeer tevreden. Kleine batch was het in de bullet. Gaat super. Was ook een hele goede verse boon als groene boon maar dit is mij nog nooit zo goed gelukt met alle andere branders die ik heb gehad.
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

44
Wat is op een bullet de minimale batch wat je kan branden, hebben jullie daarmee wat getest en ervaringen?

Is 150-200 bijvoorbeeld makkelijk te doen of juist heel uitdagend vanwege de vrij grote capaciteit.
Espressomachine: Nurri L-Type Leva
Grinders: Wug2-83a Hybrid & ULF - Comandante Hammerhead - 1Zpresso J-Ultra
Filter: V60 - Aeropress Premium

46
Ik ben persoonlijk van mening dat -in een trommelbrander- zoiets als minimale batchgrootte niet bestaat. Máár dat komt met een flinke asterisk want onder een bepaald niveau krijg je altijd valse data op je BT probe. Het vraagt kennis en kunde, vooral in de vorm van ervaring met je machine, om een brander onder 20% van de capaciteit te kunnen draaien. Maar in de regel is de juiste batchgrootte voor een trommelbrander tussen de 25 en 75% van de maximale capaciteit.

47
Ik zag dat de R1 als minimale batch 350 is opgegeven bij Aillio.
De R2 kan 200 gram vanwege andere sensoren die kennelijk dan wel nauwkeurig blijven bij kleinere hoeveelheden.

49
Bij echt kleine hoeveelheden wordt de temperatuurmeting onnauwkeurig omdat de temperatuurvoeler niet meer helemaal in de massa bonen zit.
Met de IBTS sensor heb je dat probleem niet, die meet infra-rood de bonen en is bij kleine hoeveelheden betrouwbaarder. ( zowél de R1 als de R2)
Gebruikers van de Bullet zeggen dat onder de 200 gram de temperatuurmeting minder betrouwbaar is. Als je vooral kleine hoeveelheden wil branden lijkt de Bullet niet de meest voor de hand liggende keuze.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1V2 || KINU M47|| Niche Zero

50
Maar dat begrijp ik dan niet helemaal.
Als jullie nieuwe bonen kopen, branden jullie dan meteen op (bijna) volle capaciteit? Of gebruiken jullie vaak dezelfde bonen waardoor je al weet welke aanpak het beste werkt?
Zelf denk ik dat je bij nieuwe bonen eerst een paar profielen wilt uitproberen, licht of donker etc. voordat je grotere batches gaat branden.
Maar dat is kennelijk niet hoe jullie het doen als ik het goed begrijp. Vandaar mijn vraag over de capaciteit. Ik zou het wel handig vinden als je bijvoorbeeld proefbrandingen van 150-200 gram kunt maken om te kijken wat de boon wil voor ik opgescheept zit met een hele lading die me toch niet zo erg beviel.

Bij mij is 500 gram al toch bijna 2 weken koffie.