Re: Waarom brander kopen..

21
Leuk om te lezen dat het meteen al zo belonend is. Ik zou vooral elke dag een kopje drinken, dan proef je ook hoe de smaak zich ontwikkelt (kan per boon verschillen). De eerste twee dagen vind ik de smaak echt wel wat minder, maar daarna gaat het hard. En bij dag vijf proef ik vaak toch wel een bepaalde rijping die ik lekker vind.

Wat mij ook heeft geholpen is om eens één branding helemaal door te branden tot French roast helemaal aan het eind van de 2-de krak). Dat is niet lekker meer, maar dan weet je wel precies hoe alle stadia klinken/ruiken/er uit zien.
Verder hielp me ook om de machine eerst 4 minuten op te warmen op 150C, en daarna de bonen 4 minuten te laten drogen op 150C, waarna het eigenlijke roosteren pas begint (op 225-235 C).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

22
Mooi. Een enthousiaste brander erbij.
Ik hou inmiddels ook de gegevens over de verschillende roasts van SO en blends bij. Dat maakt het makkelijk om het later te herhalen of aan te passen. Ik brand met de BEHMOR, daar is zelfs een programma te downloaden (BEHMOR thing) waarin je alle resultaten bij kan houden, inclusief de brandinstellingen.

Overigens heb ik ontdekt dat je ook prima noten kan branden in deze machine's. Als je amandelen brandt, geven die ook een krak. (misschien ook wel een tweede, maar zover ben ik niet gegaan)
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

23
Ja echt helemaal geweldig, vandaag tweede branding gedaan. Ik hou alles bij en vandaag de eerste branding gedronken. Al veel meer smaak en meer verdieping, ben heel erg benieuwt hoe die na 5 dagen is, morgen iig weer proeven.

Ik ga hem ook eens met voorverwarmen proberen, ik ben nu nog bezig met gewoon basic starten op 0 en branden naar bijv. 230, geen fratsen. Maar alles wordt al keurig weg geschreven in een boek, qua brandprofielen. Ik zal ooit eens noten proberen, leuk dat dat ook kan! De geur van de koffie is toch ook vrij notig op een gegeven moment, dus niet eens een heel slecht idee!
Expobar Brewtus III - vaste waterleiding + externe rotarypomp, Mazzer Super Jolly, Gene Café, Serie Reg Barber Tampers

25
Wat geweldig zo'n brander, dat ik ooit zonder heb gekund, het is niet eens de versheid, maar ook puur het feit dat je alles onder controle hebt. Dat je van A tot Z zelf hebt gedaan, toch nu maar koffieplanten gaan verbouwen ;)

Heb er al een hoop brandsessies opzitten, laatste wat een Mexicaanse Maragogype. Hou keurig alles bij qua brandprofielen en probeer zoveel mogelijk te experimenteren, voorverwarmen, niet voorverwarmen. Temperatuur lager tussen 1st en 2de krak. Die je trouwens ontzettend goed hoorde bij de Mexicaan.
Heb nu het proef pakket van Fleur de Cafe, erg leuk om mee te testen, jammer dat ze weinig informatie geven over de bonen zelf. Maar internet geeft veel uitkomst in dat geval.

Het koelen doe ik nu eerst in een metalen koude bak, die ik onderdompel in koud water, daarna gooi ik ze over in een vergiet, die ik buiten heen en weer hussel. Zo krijg ik ze vrij snel koud de bonen, misschien dat ik ook maar eens de emmer zonder bodem, ventilator truc ga maken.

Nog wel een vraag, ik hergebruik nu de zakken van Van Pommeren, die een eenweg ventiel hebben. Maar hebben jullie hier misschien een mooiere oplossing voor. De Tightvac bussen laten volgens mij de gassen helemaal niet ontsnappen ?? Dat blijft toch wel jammer, heb je een mooie branding, totaal enthousiast, moet je alsnog +/-5 dagen wachten tot je er een espresso mee "mag" zetten.

Maar al met al, heeft koffiepraat er een super blije hobby brander erbij!!!
Expobar Brewtus III - vaste waterleiding + externe rotarypomp, Mazzer Super Jolly, Gene Café, Serie Reg Barber Tampers

26
hmm, iemand bekend met het Friis systeem voor vers gebranden bonen.
http://www.friiscoffee.com" onclick="window.open(this.href);return false;

*edit
Ooh lees nu dat de Tightvac toch een eenweg ventiel heeft en hier dan ook direct het passende topic over de Friss:
viewtopic.php?f=11&t=954&p=11634&hilit=friis#p11634" onclick="window.open(this.href);return false;

Het blijft maandag ochtend ;)

27
Ik meen dat Sweat Marias schrijft dat zij de deksel er de eerste 4 uur af laten, maar dan de versgebrande bonen gewoon in een afsluitbare pot stoppen en daar nooit een negatief gevolg van hebben ondervonden. Het lijkt me dat het ontgassen ook nog wel door gaat als de CO2 niet meteen weg kan?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

28
Gewoon branden wat je drinkt, dus geen voorraad aanleggen.
Die zakken en potten zijn handig om je koffie langere tijd vers te houden voor als je er langere tijd mee wil doen. Ik brand en drink mijn koffie binnen een dag of 10 a 12, en dan is het op. Een enkele keer heb ik weleens dat ik bonen naar mate de dagen verstrijken eigenlijk steeds lekkerder vind worden en dat ik het jammer vind dat ze op dag 10 op zijn.
Ga je de bonen dan in ventielzakken of potten bewaren waardoor ze langer vers blijven dan ga je die verschillen misschien niet/minder proeven. Wat je wel kan doen is wanneer je de bonen op dag 8 het lekkerst vind deze op dag 7 of 8 in een ventiel zak stoppen om ze dan zo proberen te houden. Persoonlijk vind ik dat allemaal erg ver gaan, gewoon branden wat je binnen een dag of 10 a 12 verbruikt en dan in gewone zakken bewaren is voor mij prima.

29
Ik brand ook wat ik drink, niet echt vooruit te branden hier... ;)

Maar is het niet slim om ze toch goed te laten ontgassen, gister avond de proef op de som genomen. Vers gebrande Sumatra Mandhelling, eerst 4/5 uur laten rusten en zit nu een deel potdicht opgesloten, dus geen CO2 er in of uit. Ben benieuwt, er zit ook een gedeelte in een eenwegsventilatie zak.

30
Ik ben echt benieuwd of je verschil kan proeven. Het lijkt me stug dat er zoveel CO2 overdruk in een pot ontstaat dat het ontgassen van de bonen zou stoppen. En op het moment dat je een keer de pot opent vervliegt toch meteen de opgebouwde CO2, zou je zeggen. Ik heb in elk geval nog nooit meegemaakt dat de deksel van mijn koffiepot er met een "PLOP" vanaf sprong ofzo.