Ik heb al een tijd lang een Bazar EP-5. Inmiddels is hij volledig gereviseerd met Isomac onderdelen.
Volgens mij si eht zelfde model nu ook alleen nog maar te koop onder de vlag va Isomac.
Nu sprak ik laats met een colega en die meende dat de koffie (barometer geeft meestal 9,5bar aan) er wanneer het pistool er niet in zit en je vervolgens het apparaat aan zet, dit er "uit zou moeten spuiten".
Bij mij sijpelt het er uit, met even veel snelheid als de koffie dat normaal zou doen wanneer het pistool er wel op zit. Alleen zonder pistool geeft hij meteen ook een lagere druk aan. Meestal maar 2 bar.
Ik denk dat de 9,5 bar alleen komt bij genoeg tegen druik van de fijn gemalen koffie.
Of gaat er iets niet goed en zou het water er altijd als een hoge druk spuit uit moeten komen.Dus ook wanneer je m even aanzet zonder het pistool er in.
Hoor graag hoe men (de kenner ) er over denkt.
Groet
joost
Re: Water druk uit pistool houder
2Ik begrijp je verhaal niet helemaal, maar zonder portafilter valt geen druk op te bouwen. Het water spuit er niet uit, absoluut niet. Wat wel kan is dat het eruit spettert omdat de temperatuur te hoog is, dit gebeurt als de machine een tijdje ongebruikt aan staat.
3Alleen ter lering, je hoeft je er natuurlijk niks van aan te trekken, een pistool houder is een Holster of iemand die een pistool vast houd, de juiste benaming is een portafilter of afgekort PF
De meeste merken bestaan uit onderdelen van andere merken, dus er niks vreemds aan.
Een barometer is een apparaat wat de luchtdruk aan geeft en zodoende kan men een verwachting van het weer geven, wat je collega bedoelde was de drukmeting in Bar, en het is flauwekul dat het water er dan uit zou moeten spuiten, er wordt inderdaad geen druk opgebouwd dus niks aan het handje, van je collega's moet je het maar hebben
Het water zal er op het oog met dezelfde snelheid uitkomen maar dat moet je maar eens timen met een klein glaasje die je vult en het aantal seconden meet, met de gevulde PF en de ongevulde PF.
Succes met de hobby, doe je collega de groeten, voor je collega heb ik een leuk linkje, je kan hem zelf ook weleens doorlezen; http://www.home-barista.com/espresso-guide.html
De meeste merken bestaan uit onderdelen van andere merken, dus er niks vreemds aan.
Een barometer is een apparaat wat de luchtdruk aan geeft en zodoende kan men een verwachting van het weer geven, wat je collega bedoelde was de drukmeting in Bar, en het is flauwekul dat het water er dan uit zou moeten spuiten, er wordt inderdaad geen druk opgebouwd dus niks aan het handje, van je collega's moet je het maar hebben
Het water zal er op het oog met dezelfde snelheid uitkomen maar dat moet je maar eens timen met een klein glaasje die je vult en het aantal seconden meet, met de gevulde PF en de ongevulde PF.
Succes met de hobby, doe je collega de groeten, voor je collega heb ik een leuk linkje, je kan hem zelf ook weleens doorlezen; http://www.home-barista.com/espresso-guide.html
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
4Ik vond het ook al raar om pistool te typen. mijn vermoeden is bevestigd in ieder geval.
Goed om te weten dat er dus niks mis is met het feit dat het water er bij een ongevulde "PF" niet uitspuit.
zal inderdaad eens kijken hoeveel water er daadwerkelijk uitkomt met of zodner gevuld PF.
Kan ik dat meteen afzetten tegen de doorloop tijd van een kopje espresso, bij verchillende malingen van koffie.
Dan voor de feedback!!
groet,
Joost
Goed om te weten dat er dus niks mis is met het feit dat het water er bij een ongevulde "PF" niet uitspuit.
zal inderdaad eens kijken hoeveel water er daadwerkelijk uitkomt met of zodner gevuld PF.
Kan ik dat meteen afzetten tegen de doorloop tijd van een kopje espresso, bij verchillende malingen van koffie.
Dan voor de feedback!!
groet,
Joost
5Wat mij eigenlijk het meeste "zorgen baart" is het gegeven dat er met een gevulde portafilter eigenlijk net zoveel water (koffie) door loopt als zonder. Dat duidt er op dat je koffiepuck te weinig weerstand geeft ==> slechte extractie==> vieze koffie.
Gebruik je wel versgebrande bonen die je vlak voor tijd maalt op een goede maler?
Gebruik je wel versgebrande bonen die je vlak voor tijd maalt op een goede maler?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6No worries, met een gevuld porta filter duurt het zeker 20 sec voordat mijn espresso kopje vol is.
heb een Isomac bonenmaler en haal mijn bonen (meestal) bij Boca of een biologische winkel.
wat ik meer wilde aangeven was dat het water er bij gevuld PF er uit sijpelt. maar ook bij een ongevuld PF er uit sijpelt als het ware en niet er uit spuit, wat bij mijn collega zijn espresso machine het geval is.
Groet,
Joost
heb een Isomac bonenmaler en haal mijn bonen (meestal) bij Boca of een biologische winkel.
wat ik meer wilde aangeven was dat het water er bij gevuld PF er uit sijpelt. maar ook bij een ongevuld PF er uit sijpelt als het ware en niet er uit spuit, wat bij mijn collega zijn espresso machine het geval is.
Groet,
Joost
7Dan wordt het tijd dat die collega z'n spulletje eens laat nazienyoost schreef:No worries, met een gevuld porta filter duurt het zeker 20 sec voordat mijn espresso kopje vol is.
Groet,
Joost
8Ik vrees dan, dat hij inderdaad even langs de reviseur mag gaan....
10Waar zitten nou die stijgbeugelscremalover schreef: