Re: De eerste stapjes....wat is wijsheid?

21
Ehmm, ja daar heeft Blue wel weer een punt. Afhankelijk waar de reuma zit en wat voor beweging wel/niet gemaakt kan worden, zou de pf in-, en uitdraaien wel eens net zo bezwaarlijk kunnen zijn als het neerhalen van de hefboom bij een handmatige machine.

Zou je verdorie toch weer uitkomen bij een superautomaat! :lol:
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

22
Daar ben ik weer.......en inmiddels heb ik de hele boel in huis!

Het is uiteindelijk een Rancilio Silvia geworden (toch maar even geregeld dat er wat meer budget vrijkwam :mrgreen: ). De molen is wel gelijk gebleven: een Iberital Challange.

We hebben het hele zwikje nu sinds maandag in huis (de molen al eerder, maar ja....daar heb je geen....euh....fluit aan zonder espressomachine) en ik ben sindsdien flink aan het proberen geweest.

Ik heb om te beginnen effe een pondje bonen bij de Appie meegenomen, omdat ik het zonde vind om een lading goeie bonen weg te malen in de zoektocht naar de goede maalgraad enzo. Bij de koffiemolen zat bovendien ook een zak van een kilo, dus eerst effe opmaken wat ik nu heb, dan ga ik zeker verse bonen bestellen. Ik ben heel benieuwd hoeveel dat gaat schelen!

In ieder geval bevalt het nu al prima. Het is voor ons voor het eerst dat we met zo'n ding werken, dus het is effe uitproberen. Zo nu en dan loopt het water opeens weer langs de buitenkant langs het PF omdat ik te hard getampt heb, of loopt 'ie veel te hard door omdat m'n vrouw niet hard genoeg durft te tampen. :lol:
Maar desondanks bevalt het geheel nu al uitstekend. Ik vind de crema een beetje matig, maar ik begreep dat dat goed veroorzaakt kan worden door supermarktbonen. Ik heb het idee dat ik m'n maalgraad nu vrij aardig voor elkaar heb, dus eerst maar eens kijken hoe het met verse bonen lukt, dan pas weet ik of er nog iets mis zit....

Wat mij absoluut is meegevallen, is het opschuimen van melk. Nou heb ik ook wel gezorgd dat ik goed wist wat de bedoeling is, maar bij poging 2 was het resultaat al heel aardig. Gisteren had m'n vrouw (terwijl ik coachte) bij de eerste poging al een uitstekend resultaat. Dus dat gaat prima. Duidelijk meer dan voldoende stoomdruk.

Overigens valt het mij heel erg mee hoeveel wachttijd je hebt met die single boiler. Het is even een kwestie van nadenken over de juiste volgorde, paar keer proberen.....en dan lukt het prima. :)
Rancilio Silvia
Iberital Challenge

Nu in de hopper: Fascino Espresso Bella

23
Ik heb het idee dat ik m'n maalgraad nu vrij aardig voor elkaar heb, dus eerst maar eens kijken hoe het met verse bonen lukt, dan pas weet ik of er nog iets mis zit....
Realiseer je wel dat je de maalgraad voortdurend bij moet stellen hè? Er is niet 1 "goede graad". Als je van filter wisselt, andere bonen gebruikt, je bonen wat ouder worden, of als de luchtvochtigheid ook maar een beetje verandert: elke keer je maalgraad bijstellen, soms meerdere keren op een dag.

Overschat ook niet het effect van tampen, dat is namelijk zeer beperkt. Van veel meer invloed op de extractie is een zeer gelijkmatige verdeling van het maalsel in je filter (ook vóór het tampen). Nadat je getampt hebt geen rare dingen met je portafilter meer doen, als er tikjes tegenaan geven.

En inderdaad kan je waarschijnlijk heel wat van wat je nu leert weer vergeten als je verse bonen gebruikt, dan is alles anders.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

24
Kijk, ik wist niet dat tampen zo'n beperkt effect heeft!
Ik heb morgen de tijd om eens lekker uitgebreid te gaan proberen, dus dan ga dat hopelijk een beetje uitvinden.
Dat de maling continu moet worden aangepast, was me al bekend ja.

Maar goed, ik ben nu lekker aan het proberen, maar het resultaat is nu al beter dan de Nespresso. :D
Rancilio Silvia
Iberital Challenge

25
Maar goed, ik ben nu lekker aan het proberen, maar het resultaat is nu al beter dan de Nespresso...
:D Je zult vanzelf begrijpen waarom we hier soms "zo moeilijk" over dingen doen.

26
Spironski schreef:
Maar goed, ik ben nu lekker aan het proberen, maar het resultaat is nu al beter dan de Nespresso...
:D Je zult vanzelf begrijpen waarom we hier soms "zo moeilijk" over dingen doen.
Dat begrijp ik al hoor. Maar het is erg prettig om te kunnen lezen waar je op moet letten enzo, de beste manier om het écht te leren is echter door het te proberen. En dat ga ik dit weekend lekker doen.

Verse bonen zijn besteld bij Fascino. Dus dan gaan we eens kijken hoe het verschil te merken valt. :)
Rancilio Silvia
Iberital Challenge

27
Ja, ik bedoelde eigenlijk dat je nu zou ervaren waarom we zo moeilijk over doen. Maar ja, je begrijpt me hopelijk wel.

Inderdaad is het nu gewoon veel doen (fout en goed). Eén raad is nog wel dat je niet teveel variabelen tegelijkertijd moet veranderen, want dan raak je het spoor bijster. Probeer alles zo constant mogelijk te doen, en verander dan één ding.

Ik zou het zwaartepunt eerst leggen bij maling, dosering en verdeling van je maalsel, een zeer nauwkeurig weegschaaltje kan daarbij helpen. Vergeet ook even enkele shots, die zijn lastig. Gebruik gewoon het dubbel filter en doseer voorlopig b.v. 15,0 gram.

En raak niet helemaal hyper van alle koffie ;) Succes en veel plezier dit weekeinde!

Oh, en wellicht ten overvloede: http://www.home-barista.com/howtos.html ... eefecd9184

28
Spironski schreef:Ik zou het zwaartepunt eerst leggen bij maling, dosering en verdeling van je maalsel, een zeer nauwkeurig weegschaaltje kan daarbij helpen. Vergeet ook even enkele shots, die zijn lastig. Gebruik gewoon het dubbel filter en doseer voorlopig b.v. 15,0 gram.
Goeie tip! Een echt nauwkeurig weegschaaltje zal ik binnenkort wel eens kopen, maar ik heb een vrij aardige keukenweegschaal en daardoor merkte ik dat ik onderdoseerde. Ik moet echt even een paar keer m'n PF een tik geven om de koffie wat compacter te maken tijdens het malen. Anders zit 'ie met een gram of 12 vol.
Maar dan moet ik vrij stevig tampen hoor, anders krijg ik 'm er amper onder!

Maar goed, de espresso is nu nóg lekkerder! :D

Overigens heb ik de keuken ook al half onder water gekregen (bij wijze van spreken). Ik had cappuccino gemaakt en zette het stoompijpje even in een mok met wat water erin om 'm goed schoon te spuiten. Net iets te weinig water. Ik draaide achteloos de stoomknop open en *POEF* overal water. :lol:
Rancilio Silvia
Iberital Challenge

29
De koffie van Fascino kwam gisteren binnen. Een proefpakket met drie verschillende soorten, de oudste met branddatum 4-11. Dus dat zit wel goed qua versheid. :lol:

Poging 1 liep nét iets te hard door, de maling moest echt een flinke klap fijner, maar alsnog was het resultaat verbluffend. Wát een verschil! Vanochtend keurig 30 ml in rond de 25 seconden....helemaal geweldig!
Rancilio Silvia
Iberital Challenge