Zou je verdorie toch weer uitkomen bij een superautomaat!

Realiseer je wel dat je de maalgraad voortdurend bij moet stellen hè? Er is niet 1 "goede graad". Als je van filter wisselt, andere bonen gebruikt, je bonen wat ouder worden, of als de luchtvochtigheid ook maar een beetje verandert: elke keer je maalgraad bijstellen, soms meerdere keren op een dag.Ik heb het idee dat ik m'n maalgraad nu vrij aardig voor elkaar heb, dus eerst maar eens kijken hoe het met verse bonen lukt, dan pas weet ik of er nog iets mis zit....
Maar goed, ik ben nu lekker aan het proberen, maar het resultaat is nu al beter dan de Nespresso...
Dat begrijp ik al hoor. Maar het is erg prettig om te kunnen lezen waar je op moet letten enzo, de beste manier om het écht te leren is echter door het te proberen. En dat ga ik dit weekend lekker doen.Spironski schreef:Maar goed, ik ben nu lekker aan het proberen, maar het resultaat is nu al beter dan de Nespresso...Je zult vanzelf begrijpen waarom we hier soms "zo moeilijk" over dingen doen.
Goeie tip! Een echt nauwkeurig weegschaaltje zal ik binnenkort wel eens kopen, maar ik heb een vrij aardige keukenweegschaal en daardoor merkte ik dat ik onderdoseerde. Ik moet echt even een paar keer m'n PF een tik geven om de koffie wat compacter te maken tijdens het malen. Anders zit 'ie met een gram of 12 vol.Spironski schreef:Ik zou het zwaartepunt eerst leggen bij maling, dosering en verdeling van je maalsel, een zeer nauwkeurig weegschaaltje kan daarbij helpen. Vergeet ook even enkele shots, die zijn lastig. Gebruik gewoon het dubbel filter en doseer voorlopig b.v. 15,0 gram.