Re: Newbees op Silvia

31
Daar heb ik idd gekeken, daarna ben ik maar wat gaan zoeken voor een foto.

Het vergelijken van de resultaten met de verschillende bakjes vind ik wel leuk en uiteindelijk zal er wel eentje favoriet worden. Indien ik er ergens eentje kan vinden bestel ik er zeker een ter vergelijking dus bedankt voor de tip :)
Bezzera BZ13 DE PID, Mazzer Major Manual, DVA LT8, Torr tamper 41mm, LM1 VST

Re: Kennismaking

32
KoffieKo schreef:Hoe gaat het koffiezetten bij jou?
Vanochtend eens een dubbele espresso besteld bij cassabarista in Utrecht (bij Neude). Eyeopener! De espresso daar was veel smaakvoller en zachter/stropiger dan die ik zelf zet. En ik kan helaas niet de bonen de schuld geven :-)

Ik weet niet goed waar dit aan ligt. Mijn apparaat is schoon, ik ben aan het temperatuur surfen, ik heb een (volgens mij) voldoende molen (mahlkonig vario nieuw), het aantal gram koffie en de hoeveelheid koffie opbrengst is in orde en de doorlooptijd is een half minuutje.

Alle tips zijn welkom, vervolgens blijf ik gewoon varieren en proberen!

In een van de links die je stuurde wordt aangegeven dat je geen glas maar porcelein moet gebruiken om uit te drinken. Waarom is dat eigenlijk?

En als ik het zo lees: wat zijn de beste investeringen in apparatuur (in mijn geval)? Is dat een ander bakje en een PID? Of is zo'n PID gewoon erg makkelijk, maar als je surft maakt het niet zo heel veel uit? De kerstdagen komen er weer aan :-)

33
Jippie :-)

In een filmpje zag ik hoe voorzichtig met de vinger eerst een deel van de gemaalde bonen zachtjes werden aangedrukt en daarna de rest van de bonen werd toegevoegd. Daarnaast heb ik lukraak een fijnere maling gekozen, precies 25 seconden laten lopen en bleek ik een zetratio te hebben van ruim 11 gram maalsel (weegschaal op 1 gram nauwkeurig..) en 24 gram koffie (dus 46%).

Was ineens heerlijk stroperig zoals vanochtend :-)

34
Ja, dit benadrukt maar weer hoe belangrijk gelijkmatige distributie van het maalsel in het filter is. In mijn ogen veel belangrijker dan tampen, b.v.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

35
Dat heb ik dan uiteindelijk zelf moeten leren dus :-)

Net weer een espresso gezet, niet zo lekker als die van gister! Maar ja.. dan ga je denken.. met een weegschaal die 1 gram nauwkeurig is is het niet zo moeilijk om 5-10% verschil te hebben in de hoeveelheid maalsel en ik bleek ook meer koffie te hebben dan gister (zo'n 10% meer).

36
Vandaag heb ik mijn bakje van Kafko ontvangen, maar het lijkt niet de Astoria te zijn.

Links de LM VST en rechts de nieuwe van Kafko

Afbeelding

Afbeelding

En ter vergelijk een plaatje gevonden op het web van het 8 grams bakje.

Afbeelding

Die ik heb gekregen is dus niet plat.

38
Dat rechter filter is volgens mij gewoon het standaard enkel-filter wat je bij veel machines krijgt. Ik heb ook van die filters en vind ze maar lastig. Dat LM filter is al een stuk beter, maar de maalgraad moet er bij mij wel voor worden versteld, wat vervelend is.

Het platte 8 gr.filter heeft wel een heel andere verhouding tussen hoogte en breedte en aantal gaatjes en inhoud. Vraag me af hoe dat werkt, ik zie eigenlijk geen verschil met het standaard dubbel filter. Kan je dan niet net zo goed (slecht) je dat filter maar half vullen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

39
Na even wat contact hier en daar, is het al een stuk duidelijker.

De Duitse Nuova ricambi heeft er nog ongeveer 40 op voorraad, daarna worden ze niet meer aangevuld.

Peter van Kafko bestelt dus bij de Italiaanse Nuova ricambi en daar zijn ze dus blijkbaar al vervangen.

Van de drie 1 kops bakjes die ik nu heb krijg ik de beste koffie idd. uit de LM VST, maar daar is wel wat meer werk voor nodig, het doseren in het midden en het tampen gaat ook wat lastiger.
Bij een "normaal" 58mm bakje is het veel makkelijker koffie erin en tampen maar, al is de smaak minder.
Daarom was ik ook benieuwd naar het andere bakje.

40
Je moet voor de 1 kops filter je maling een half stapje grover zetten, dat werkt een stuk prettiger en dat is zeker het geval bij de LM VST! !
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.