Re: Gaggia Classic + Bezzera bb005 eerste hulp gevraagd

22
Ik ging altijd uit van 25 tot 30 seconden om mijn Illy kopje met een dubbel PF te vullen. Dan zit er +'/- 60 ml incl crema in. Maar ja, het belangrijkste is de smaak, dus gewoon doen wat je zelf lekker vindt.

Mijn ervaring is echter wel dat het meten in het begin zeker helpt om er gevoel bij te krijgen. Dus wegen hoeveel gram koffie je gebruikt, timen hoe lang het zetten duurt en vervolgens meten hoeveel espresso je hebt gemaakt.

23
Aan het begin is het inderdaad belangrijk om zoveel mogelijk constant te houden. Telkens hooguit één variabele veranderen anders weet je niet meer wat nou invloed had. De cijfertjes zijn aan het begin inderdaad ook erg handig om een basis op te bouwen, dus 15gr maalsel voor 30gr espresso in 25 seconden.

Heb je al een weegschaal die op 0,1gr nauwkeurig meet? Dit is wel handig. Zo kun je de hoeveelheid bonen/maalsel telkens afwegen en na het zetten het gewicht aan koffie. Bij espresso ligt het gewicht vaak ongeveer op het dubbele van de hoeveelheid maalsel. Dit zou je als richtlijn kunnen gebruiken. Dit is een brew ratio van 0,5 of 50% (google dit maar is). Brew ratio = gewicht hoeveelheid maalsel / gewicht hoeveelheid koffie.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

30
Even op een rijtje zetten: je hebt een goede maler, je hebt verse boontjes, de maling heb je nu zo dat je ongeveer 25 seconden doet over een extractie, je krijgt dan met 14 gram boontjes zo'n 60 ml (of zo'n 30 gram) espresso. En die proeft dan naar teer.

Kijk dan eens naar de temperatuur. Hoe lang heb je het espresso apparaat aan staan voordat je er koffie mee zet? Heb je de mogelijkheid om de temperatuur te meten van het water dat uit machine komt?

Wat je verder zou kunnen proberen: doe een flush voordat je de pf er in zet en wacht dan totdat het lampje weer aan gaat (of was het nu juist uit?), trek dan pas een espresso, hoe smaakt die dan?

En hoe voelt het maalsel dat je gebruikt, is dat zoals ik eerder beschreef?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder