Re: Gaggia Classic + Bezzera bb005 eerste hulp gevraagd

31
Vanochtend moed weer opgeraapt, kleine sliep dus de wetenschappelijke aanpak geprobeerd. Apparaat stond een uurtje op te warmen. Telkens 14 gram koffie uitgemeten in tweekops lm filter en na verstellen maler elke keer de eerste 2 a 3 seconden uit laten lopen omdat dat nog oud maalsel is. Tampen relatief zacht gedaan, niet te hard drukken. en met stopwatch 25 sec. Telkens DBC Master Blend.

Voor het begin de maler helemaal dichtgedraaid tot ie niets meer deed. Bij het fijner stellen om de twee slagen 2 sec gemaald om te voorkomen dat ik grove deeltjes vast zou klemmen (tip van iemand). Toen de maler eenmaal vast zat twee slagen terug om er weer mee te kunnen malen.

poging 1 (dus extreem fijn - twee slagen terug tov schijven "vast")
-Slechts een paar druppels in het kopje (verwacht)

Poging 2 (2 slagen terug (4 cumulatief)- grover)
-drupstroompje
-resultaat ongeveer 25ml
-puck nat
-niet geproefd

Poging 3 (nog twee slagen terug, 6 cumulatief afstand vanaf schijven vast)
-stroompje.
-30 ml ongeveer in kopje
-puck nat maar geen plasje

poging 4( nog drie slagen terug omdat het zo langzaam meer werd: 9 slagen cumulatief)
-stroompje
-ongeveer 40ml
-puck nat met plasje er op

Poging 5 (nog drie slagen terug, 12 cumulatief)
-stroompje tijdens zetten
-55ml
-puck nat, geen plasje
-aardig in de buurt.....
-eerste bak die ik proefde, aardig, heftiger dan gewend.

Poging 6 (nog een extra slag terug, 13 cumulatief)
-stroompje tijdens zetten
-iets meer dan 60ml
-puck drijfnat (waaat? balen....)
-smaak gelijk aan 5, nog niet tevreden. heftig....nasmaak gaat niet weg

Poging 7 (zelde maling maar omdat maler leeg was de DBC La Margarita honey- Zalmari micro- geplaatst - puur op de term honey, mogelijk iets milder)
-stroompje
-in 15 seconden zat ik al op de 60ml....heeft dan dus blijkbaar een andere maagraad nosig dus niet zo slim van me, maar omdat de bonen de enige factor waren die ik nog niet had gewisseld.....
-puck droog

Al met al een beter gevoel bij het aantal slagen en de impact op doorlooptijd. Tong is weer semi-dood helaas. Vraag me af of de hoeveelheid koffie wel klopt, zie laatste foto. Het is een LM filter dus voor tweekops ziet dit er een beetje normaal gevuld uit? Mogelijk meer koffie en dan toch weer maling daar op bijstellen. of juist minder koffie en daar maling op bijstellen.

Leerkoffie bij verstellen maler
IMG_5873.JPG
Puck bij eerste 60ml bakkie
IMG_5874.JPG
Eerste 60ml ziet er goed uit
IMG_5875.JPG
14 gram volgens weegschaal
IMG_5877.JPG
getampt 14gr. Ziet er niet mooi uit...en nog stukje onder randje LM filter
IMG_5879.JPG
Laatst gewijzigd door Jaspov op wo 29 feb 2012, 10:54, 3 keer totaal gewijzigd.

35
Er valt wat mij betreft niets te vergeven, ik vraag hier zelf om feedback en hulp :D Kan je alleen specifieker zijn wat je bedoelt, dan leer ik misschien nog iets. Vanochtend was een testochtend, dus tussen elke sessie snel kopje gespoeld maar idee is niet om het zo iemand voor te zetten ;) .

-Koffie op rand portafilter: veeg ik schoon voor het zetten, foto direct genomen na malen en tampen
-Natte prut: zou dat graag mooier zien maar dat lukte me dus niet
-Koffie op opvangbakje: was aan het serietesten dus heb het bakje gebruikt waar het voor is.
@3aan schreef:Vergeef me, maar ik vindt het een vies zooitje om te zien wat je ervan gebakken hebt, als je zo werkt krijg je nooit een echte lekkere espresso, schoon werken is de helft van je smaak.

36
@3aan schreef:Vergeef me, maar ik vindt het een vies zooitje om te zien wat je ervan gebakken hebt, als je zo werkt krijg je nooit een echte lekkere espresso, schoon werken is de helft van je smaak.
Ah pfft isnie. Er mag gerust een heuveltje maalsel onder je maler liggen zonder dat de smaak van je koffie daardoor beinvloedt wordt.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

37
De LM filters bestaan in verschillende maten, welke heb je? Ik heb b.v. de 16 grams filters, en daar past makkelijk 18 gram in. Als je die dan vult met slechts 14 gram houd je veel ruimte boven de puck waar water is kan komen te staan.

Volgende stap: vul de filters eens met 16 gram, kijken (proeven vooral) wat er dan gebeurt. Overigens moet je wel altijd zo'n halve cm ruimte boven je aangestampte koffie overhouden.

Even terzijde: je droogt toch wel altijd je filters heel goed af voordat je er koffie in doet?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

38
Jaspov schreef:Dank, dan krijg je dus bij het malen een bergje wat boven het portafilter uitsteekt (en wat je later glad/aantampt), klopt dat?
Midas schreef:mijn ervaring is dat bijna alle bonen beter smaken met 16gram
Dat is helemaal geen probleem, heb ik ook altijd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

39
Wederom dank, ik heb het 18 grams filter. Daar gaat dan 14 gram in en dan ziet het er uit zoals op de foto. Is die een beetje ok? Filters droog ik niet, vanaf nu dus wel :D Is het erg dat de Puck nat blijft, maw als de smaak maar goed is dan boeit het me niet, of is het een teken dat ik toch echt iets verkeerd doe wat de smaak beïnvloedt ?

die 16 gram tip probeer ik vanavond of morgen, mijn mond moet weer even bijkomen van het proeven.

Is het ook normaal dat bij die andere boon de doorlooptijd opeens 10 sec sneller op de 60 ml zit? Ik dacht iets bijstellen maar dit is bijna twee keer zo snel.

Spironski schreef:De LM filters bestaan in verschillende maten, welke heb je? Ik heb b.v. de 16 grams filters, en daar past makkelijk 18 gram in. Als je die dan vult met slechts 14 gram houd je veel ruimte boven de puck waar water is kan komen te staan.

Volgende stap: vul de filters eens met 16 gram, kijken (proeven vooral) wat er dan gebeurt. Overigens moet je wel altijd zo'n halve cm ruimte boven je aangestampte koffie overhouden.

Even terzijde: je droogt toch wel altijd je filters heel goed af voordat je er koffie in doet?

40
Ah, 18 grams filter..... probeer die eens met 18 gram? Als je meer doseert zal je iets minder fijn moeten malen. Dat kan de smaak soms ten goede komen (zie Bluecold's onderschrift). Het is een complex geheel...

Afdrogen is belangrijk! Door het tampen "plak" je de olierijke koffie aan het filter. Als het filter zelf dan nat is, je weet: olie en water....

Water op je puck.... ach, als de smaak maar goed is. En ja, het is normaal dat een andere boon een heel andere afstelling nodig heeft. Zelfs als het gaat regenen kan het zijn dat je je maler anders af moet stellen. Het is één van de redenen dat voorgemalen koffie eigenlijk nooit goed is.