Bezzera BZ07 DE?

1
Ik heb mijn man nu bijna zover dat er een grotere machine in de keuken mag komen ;) .

We hebben nu de Solis 113 en ik moet zeggen dat er een redelijk kopje koffie uitkomt en dat hij aardig wat stoom kan produceren. Met veel oefenen en wat geduld (duurt gewoon langer voordat de melk warm is), krijg ik nu microfoam.
Groot nadeel, het heeft dubbelwandige filterbakjes en de koffie die er uit komt mag iets heter (kopjes voorverwarmen is een must).
Voordeel van dit apparaat is dat je hem kan programmeren, zodat je (mits gelijke maling/tampen) hetzelfde volume in je kopje krijgt.

Ik heb al een tijdje mijn oog op de Bezzera BZ10. Worden veel capu's en espresso's afwisselend gedronken, dus het moet een warmtewisselaar hebben of een dualboiler zijn. Reviews van de Bezerra zijn goed, mooie machine, goede prijs/kwaliteit, iets compacter dan vergelijkbare apparaten.

Omdat de doseerfunctie zo goed bevalt bij de Solis 113, verschuift mijn aandacht van de BZ10 naar de BZ07 DE. Deze heeft ook een programmeerfunctie, maar ik kan geen reviews vinden of dit prettig werkt en of het een redelijk consistent resultaat oplevert.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Als die positief is, hoop ik dat ik hiermee het laatste stukje weerstand kan afbreken die er thuis is :lol:

En wie heeft er toevallig 1 te koop?
(Voordat iemand anders hem inkopt: ja ik heb al een bonenmaler ;) )
Bezzera BZ07de / Eureka Mignon

Re: Bezzera BZ07 DE?

2
De Bezzera's zullen kwalitatief hetzelfde zijn: prima. De automatische dosering van de DE betekent dat je altijd dezelfde hoeveelheid koffie zal krijgen. Andere variabelen als doorlooptijd beïnvloeden dus nog altijd wat er in je kopje beland.
Enerzijds zal de zaak dus wat consistenter zijn, anderzijds kan je minder goed on-the-fly aanpassingen doen. Ikzelf laat b.v. vaak het moment van "blonding" bepalen wanneer ik stop met de extractie, en dat kan na 23 seconden zijn, maar ook wel eens na 45 seconden, en dat kan ook zijn bij 40ml, maar ook wel eens bij 60 ml.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
De finesse die jij bedoelt, is denk ik voor een topbakkie?
Gelukkig zit die handmatige mogelijkheid er ook gewoon op met knopje nummer 3!

Mijn hoop is dat de doseerknop zou zorgen voor een consistente espresso die lekker genoeg is en die wat makkelijker is om te maken voor de ietwat halstarrige huisgenoot. :P

4
Yes, de kogel is door de kerk, we gaan ons thermoblockje inwisselen voor een Bezzera :D .

Moet natuurlijk worden besteld, levertijd, etc, dus hopelijk wordt volgend weekend voor het eerst geëxperimenteerd.
We zijn nu flink aan het inlezen over nieuwe technieken zoals flushen (tja, dat heb je niet bij een Solis).
Als ik Home-Barista goed heb begrepen moet het wat korter als de koffie te zuur is, en wat langer als de koffie te bitter is?
Maar ja, er zijn zoveel variabelen waar we nu mee kunnen spelen, dat het wel even zal duren voordat we een consistent goed resultaat krijgen.
De filmpjes van gevorderen die een shot maken met prachtige 'tigerstripes', zijn wel een uitdaging om ook na te streven. De naked portafilter staat in elk geval al op de bestellijst ;)

5
Ha, dat wordt leuk! De Bezzera's zijn lekker snel op temperatuur (toch echt wel 20 minuten wachten) en hebben, zo heb ik begrepen, nauwelijks een flush nodig.

Maar had je dan al een goede maler op de kop getikt? Zonder dat wordt het niks hè? En wat betreft die variabelen: steeds maar eentje veranderen, anders wordt je gek.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Bij de Solis hadden we al een Ascaso maler. Hij kan heel fijn en regelmatig malen, dus die houden we voorlopig maar. Upgraden gaat stapje voor stapje, wie weet is de maler ook ooit aan de beurt.
Bonen probeer ik redelijk vers te kopen, dat geeft bij de Solis al een beter resultaat dan bonen uit de supermarkt, dus ik verwacht eigenlijk bij de Bezzera dat de verschillen nog duidelijker worden.

Dat we nauwelijks hoeven te flushen had ik ook gelezen, dus dat leek mij wel een voordeel van dit type.
Ik blijf een beginner, dus we moeten het niet te ingewikkeld maken....

De opwarmtijd is wel korter dan de gemiddelde E61, maar ik was wel van plan er een timertje tussen te hangen zodat hij goed warm is als ik 's morgens rond 06:00 uur aan mijn eerste shotje toe ben. 20 minuten lijkt mij een goed gemiddelde, want ik lees tijden variërend van 10 tot 30 minuten opwarmtijd. Waarschijnlijk kan je na 10 minuten wat tappen wat met opgeschuimde melk wel drinkbaar is, maar ik denk dat je voor "puur" toch wel minstens aan die 20 minuten of nog meer moet gaan zitten.
Zelfs bij de Solis merkte ik verschil als hij langer aan stond, ook al gaf hij zelf aan op temperatuur te zijn.

Inderdaad een goede tip om de variabelen 1 voor 1 te veranderen, want anders heb ik geen idee waarom het nu sneller doorloopt of bitterder smaakt!

7
Ik heb een Bezzera BZ07 PM, en moet zeggen dat ik nog geen moment spijt heb gehad. Nouja, misschien even, omdat ik heel veel moeite had met het opschuimen van melk. Maar nu ik hem een tijd in gebruik heb wordt ik wel steeds beter. 10 minuten is echt te weinig om het apparaat op te laten warmen. Je krijgt gewoon slechte koffie. Dus laat het apparaat z'n werk doen en geef hem de kans om om te warmen. Je krijgt dan echt een hele goede espresso uit het apparaat.
Bezzera BZ07 | Isomac Macinino | Chemex | Bialetti Moka express

8
Een paar tips:
*koop als je het nog niet hebt een 2-gat tips (of zelfs een 1-gats tip; die van expobar/Rocket passen): daarmee heb je minder drukverval en meer controle!
*20 minuten is echt het minimum; ik heb het wel eens nagemeten met een thermokoppel en ook Eric Svendson op home-barista heeft dat gedaan.
*zet de boiler druk niet te hoog, rond de 1,1 bar.
*de groep druk iets omlaag regelen: staat standaard op 13 bar; via de OPV bijstellen tot ca. 10,5 bar tegen een blindfilter (dit komt overeen met 9,5-10 bar druk tijdens extractie); als je nog lager gaat heb je de kans dat de OPV wat gaat lekken; geeft iets minder channeling en minder bitters bij sommige koffies.
*koop een iets groter 2-kops bakje: in het standaard bakje gaat niet veel meer dan 14 gram als je rekening houdt met voldoende 'head space' (heel belangrijk bij de Bezzera!); je wil voor een dubbel shot met 40-50% brew ratio toch zeker wel een gram of 17 doseren.
*vlakke tamper werkte bij deze machine bij mij beter dan een convexe.
*het enkele La Marzocco bakje met de 41 mm tamper is perfect voor singles.
*knip een heel klein stukje van de retour slang af (ca. 1,5-2 cm) en plaats dit op het pijpje van de overstort: als je je shot stopt wordt het overtollige water zo goed in de lekbak gepomp en krijg je minder gespetter.
*vergeet alles wat je leest over de cooling flush! dit is van toepassing op vooral E61 machines zonder flow restrictie! bij de Bezzi is de groep onder extractie temperatuur en deze dient als "heat sink"; als je gaat flushen maak je de groep te heet en dan moet je ook meteen lang flushen! met een 1-2 sec. screen flush & go zit je wat temperatuur betreft rond op 92 graden in de eerste helft van je shot stijgend naar 94-95 graden op het einde (uitgaande van een dubbel shot en max. 1,0-1,1 bar druk); een enkel shot is wat vlakker omdat er minder water naar de groep gaat en deze dus beter dempt.
*ik heb zelf eindeloos gemeten met een thermokoppel en ben ook de kant van de flush&rebound opgegaan...enkel om er achter te komen dat je dan al snel een seconde of 10 flusht en eenzelfde temperatuurverloop krijgt als zonder flush!

Succes en hele prettige en goede machines!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

9
Dat zijn een rij fantastische tips! Ga zeker het grootste gedeelte gelijk proberen.
En jouw metingen betreft de flush, en de resultaten, zijn duidelijk en maken het voor mij een stuk eenvoudiger!

Is het afstellen van de OPV erg ingewikkeld?
Als ik er op "google", vind ik allerlei foto's van uit elkaar geschroefde apparaten.
Of staat zoiets ook in de gebruiksaanwijzing?

10
Eenvoudig, alleen ombouw losmaken (paar schroefjes) en in zijn geheel er af halen en met een schroevendraaier de OPV een beetje terugdraaien (machine uitzetten!); machine weer aanzetten en met een blindfilter druk checken en zonodig herhalen....
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs