Re: Gaggia Classic + Bezzera bb005 eerste hulp gevraagd

41
Bluecold schreef:
@3aan schreef:Vergeef me, maar ik vindt het een vies zooitje om te zien wat je ervan gebakken hebt, als je zo werkt krijg je nooit een echte lekkere espresso, schoon werken is de helft van je smaak.
Ah pfft isnie. Er mag gerust een heuveltje maalsel onder je maler liggen zonder dat de smaak van je koffie daardoor beinvloedt wordt.
Wat bedoel je daarmee? ik ben niet zo van SMoeS generatie ;)

Maar als je de PF niet goed droog maakt voor je hem vult, en dan tampt wordt het een zooitje, en als je deze ook niet ontdoet van achtergebleven maalsel op de rand krijg je vuilophoping aan je groepsring en dat zal alleen maar verergeren, ik had het dus niet over het beetje maalsel wat bij de molen achterblijft, daarvan zou ik ook niet weten hoe dat de smaak zou beïnvloeden of je moet het naderhand als je een beetje ervan gespaard hebt het weer gaan gebruiken :oops:

Schoon werken dus, dat was het eerste wat ik leerde toen ik in de HoReCa begon.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

44
Avond Spironski en wederom dank. Ben nu van tweepersoons naar eenpersoonsfilter teruggegaan. Mijn weegschaal is denk ik niet accuraat genoeg, dus net een fijnere weegschaal besteld om daar dan 2 kops 18 gram op af te meten (was tip hier via dealextreme).

Vandaag 1 bak die niet doorliep (vermoed te fijne maling en te hard getampt), daarna met zachter tampen een prima bak. Ben er nog niet maar de doorbraak is dus de hoeveelheid koffie. Als ik dat verder finetune dan kan ik daarna weer verder met malen en tampen om op de 25 sec. te komen. Dank aan allen die het geduld hadden deze noob te helpen, het wordt zeer gewaardeerd!

45
Klopt, dosering bepaalt een fors deel van hoe de zaak doorloopt. Ik zou dan op een gegeven moment "settelen" voor een bepaalde hoeveelheid, en dan gaan fine-tunen.

DealExtreme heeft inderdaad een waanzinnige collectie tegen waanzinnige prijzen. Maar het kostte mijn weegschaaltje wel 2 volle maanden om aan te komen, dus ik hoop dat je zo lang geduld hebt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

48
Ik twijfel nog. Enerzijds zie ik dat de volautomaat overal wordt afgeraden. Aan de andere kant ken ik nu hands on dat een semi-automaat ook echt niet zomaar een goeie bak zet. Misschien liever 90% van de perfecte bak maar wel consistent en eenvoudig. Weet nog niet of een volautomaat me dat kan brengen, daar moet ik achter komen.

Tot die tijd nespresso, dat ding doet het nog, en gek genoeg ook zin om weer eens een filter te pakken en roodmerk.

49
Nouja, 'afgeraden'.. Houd in je achterhoofd dat de meeste forumgebruikers hier voor de top gaan. In vergelijking met een (goed gezette) espresso uit een semi-automaat, zoals veel forumgebruikers 'm toch wel zetten, zet een volautomaat natuurlijk minder lekkere koffie. Daarom worden ze hier meestal afgeraden.

Maar je hebt een semi-automaat geprobeerd, en het bevalt je gewoon niet. Ik kan me dat goed voorstellen. Een volautomaat kan misschien geen perfecte espresso zetten zoals veel van ons 'm willen, maar ik denk dat je met verse bonen wél betere espresso kan zetten dan de Nespresso. Bovendien geeft een volautomaat je iets meer afstellingsmogelijkheden.

Volautomaten schijnen alleen wel onderhouds- en storingsgevoelig te zijn..

Zit ik hier nou volautomaten te promoten? Wie had dat ooit gedacht..

En met filter is helemaal niets mis hoor!

50
Jammer dat de lol er af is gegaan. En in tegenstelling tot wat ik altijd beweer, heb ik het idee dat het probleem hier wel eens de Gaggia kan zijn geweest (de rest leek toch voor elkaar). Ik heb die Classic ook gehad en ik moet zeggen dat ik er, achteraf gezien, nooit een goed kopje uit heb weten te halen. Inderdaad van die "intens-laurier-droppige" espresso waarvan het bitter nog ruim een uur in je mond hangt...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder