Re: Temparatuur koffie uitloop

11
Eigenlijk heb ik nog twee vragen voor je:

- maak je alleen espresso's of juist ook lungo's/café cremas?
- hoe staat je maalgraad?

Betreffende de eerste vraag: espresso's komen uit een volautomaat altijd minder warm dan een lungo of café crema.

Betreffende de tweede vraag: als je de bonen fijner maalt, loopt het water er langzamer door, blijft het langer in het element, kan het meer temperatuur opnemen. Kortom: warmere koffie.

Vandaar ook de vraag hoe de koffie smaakt: slap of sterk, bitter of zuur, etc.

Slappe bak: wellicht iets fijner malen --> koffie zal dan ook iets heter worden
Te bittere bak: iets minder fijn malen

12
Dank jullie wel voor alle adviezen en zo !!!!!

Zoals omschrefen wordt van een kopje voorverwarmen klinkt in deze omschrijfing best wel logisch.
Nooit bij stil gestaan dat het verschil zo groot kan zijn.
Tevens wat er geschreven werd over software update van Gaggia. Waarom heeft deze monteur dit dan niet gewoon voor me gedaan. Voor piet sn.t naar lelystad gereden naar de inporteur.
Geeft mij weinig vertrouwen in dit merk.

Dus als ik het goed heb begrepen zou het zo moeten zijn dat als het water het gemalen koffie in de zetgroep raakt rond de 86 graden zou moeten zijn. Maar door de weg die de koffie moet afleggen de koffie met ongeveer 10 graden afkoelt ? Met andere woorden koffie uitloop van 92 graden is niet mogelijk! omdat de koffie dan gezet zou worden met ongeveer 102 graden en de koffie dan verbrand.

Tevens heb ik dan denk ik begrepen dat mijn Gaggia die ik nu nog heb niet helemaal goed is met een koffie uitloop van begin met 60 graden met uiloop naar 74 graden. En dat nieuwere modelen en uitlooptemp hebben van rond de 83 graden ??? Dus zou ik moeten kijken naar een echt nieuw model.

Heeft iemand tips hier voor ???
Delonghi spreekt mij erg aan omdat mijn vriendin niet van moeilijk doen houd en de koffie lang niet zo sterk drinkt als ik. Dus hij moet makkelijk instelbaar zijn kwa koffie sterkte en hoeveelheid water.

' s avonds vind ik het leuk om Cappa te maken. Lekker spelen met melk opschuimen en dan proberen om lekkere Cappa te maken met een figuurtje er in te maken ( hahahah wat tot nu toe niet lukt )

heeft iemand ervaring met de apparaten van Melitta ?

Buget ligt rond de 650 euro.

Zaterdag mag ik terug naar de winkel om iets anders te proberen. Mocht ik niet tevreden zijn krijg ik mijn geld terug.

P.S de maalgraad stond op zijn fijnst.

Groeten Robbin.

13
Ik heb net even gemeten:
Bij mij is de uitloop normaal 87 grC.
Als ik ga "temperatuur surfen", dwz eerst stomen en dan direct een espresso, dan is hij 92 grC.

Dit alles met een inmiddels >4 jaar "oude" Bosch Benvenuto B30, temp setting op max. (destijds €495)
:D
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

15
Nou gister terug geweest naar de winkel.
Samen met de verkoper in de winkel de Melitta Caffeo Bistro uitgeprobeerd.
Eerste kopje vond ik niet echt lekker heet. Maar al wel beter dan de Gaggia.
De Temp kon nog 1 stand hoger ingesteld worden (93 graden) dit hebben we gedaan en
ja hoor de temp van de koffie heerlijk heet.

Nou nog op zoek naar een goede koffieboon voor Cappa en voor gewone koffie,
want dit apparaat kan je vullen met 2 soorten bonnen. Gewoon heveltje omhalen voor de boon die
je wilt gebruiken :D

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor de reacties !!

17
Heb nu de Melitta solo 1 1/2 jaar perfecte koffie en goed heet. Ben er al een tijdje achter dat de beste koffie toch gezet word met een proffesionele Espressomachine. In een volautomaat kan je de koffie bijvoorbeeld niet aan stampen en is de juiste druk (Bar) niet instelbaar. De perfecte druk licht tussen de 8 en 10 Bar voor een goede espresso dus niet 15 bar (meeste volautomaten). Bij een goeie espresso dient de doorloop/zet tijd ongeveer 30 seconden te zijn met 15Bar ben ik al klaar binnen 10 seconden. Veel te snel dus. Voorbeide systemen geld dat de luchtvochtigheid behoorlijk belangrijk is indien hoger of lager proef je verschil. De Melitta Solo komt het dichts in de buurt om een goede espresso te maken met een volautomaat. Een van de weinige die de perfecte temperatuur benaderd (behoorlijk belangrijk voor de smaak). Verder byzonder solide geen poespas. En na 1 1/2 jaar nog steeds een kop koffie/espresso als de eerste keer.
Enige nadeel om de 3 a 4 weken moet er een pil in om te reinigen. Daar staat tegenover (tot op heden)geen gebreken. Deutche grundlichheit.