Nou nou nou, wat een foute opmerking zeg, en dat op Bevrijdingsdag (-nacht)! En ook volkomen onterecht. Blue en Carp hebben zich helemaal niet "te goed" gevoeld om TS uitgebreid te helpen.
Waar het hier om gaat is het (niet-) gebruik van verse bonen. Als er één boodschap van dit forum uit gaat is het wel dat gebruik van verse bonen essentieel is. Al het andere is bijzaak. Dat kan je elke "zoveel" posten tegenkomen, en het staat ook echt in het beginnerstopic. Als je die ervaring en kennis "espresso-Nazisme" vindt......, dan hebben we elkaar niets meer te zeggen.
TS zag er zelf naar uit (op blz 3) om nu eens verse boontjes te gaan gebruiken, en terecht. Hij had blijkbaar door hoe belangrijk dat was voor een goed resultaat. Met onze hulp is uiteindelijk een nieuw apparaat gekocht en zijn we op blz 6 aangekomen. Als TS dan zegt dat het resultaat nog niet zo goed is, maar óók dat hij oude meuk als bonen heeft gebruikt, vind je het dan raar dat er mensen zijn die het gevoel krijgen dat ze tegen een muur hebben zitten praten?
We krijgen een hele verhandeling van wat er (mogelijk) aan de hand is terwijl aan de beginvoorwaarde niet voldaan is. Het gaat dus nergens over. En bij opmerking als:
"Ik denk dat ik het makkelijkst kwaliteit verbetering kan krijgen door zwaarder gebrande bonen te kopen hierna, deze waren beide vrij licht gebrand." zakt dan ook mijn broek af. Is er dan helemaal niets over gekomen? Hoeveel heeft TS hier dan eigenlijk gelezen? Nu gaat hij straks ergens van die verbrande en verschaalde bonen kopen, en denkt dan vast: "bah, wat is espresso toch vies!".
Laten we hopen van niet.
Het is echter wrang dat ervaring wordt weggezet als hautain gedrag. En niemand is daarmee geholpen!
Dus nog één maal: Marco, ga please ergens bonen kopen die niet langer dan 2 weken geleden zijn gebrand, en vergeet de rest. Sla de supermarkt en de Kruidvat en dergelijke over. En "te gebruiken tot..." zegt hélemaal niets, en als je geen branddatum weet: niet kopen.
Als je dat gedaan hebt, laat dan weten wat je ervaringen zijn!
![Knipoog ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)