Re: Welk vol automatisch koffiezetapparaat?

61
Ik wil nu graag waarschuwen dat we MarcoRoza's topic niet moeten gaan hyjacken over die oude discussie onervaren><ervaren en superautomaat><semi/handmatig. Daar hebben we een andere plek voor en daar heeft hijzelf nu ook niets aan.

Marco heeft al aangegeven dat hij ons dankbaar is en open staat om te leren (toch wel, ondanks die Kruidvat-bonen), dus ik denk dat we hem nog wel verder kunnen helpen. Laten we niet over zijn rug die stompzinnige strijd voeren.
We zitten hier met z'n allen vanwege lekkere/lekkerder/Godshot-koffie, laten we daar van uitgaan.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

62
Bluecold schreef:Ik wil je nogmaals melden dat dit een discussieforum is en geen gratis hulpforum.
Aha, nu ga je ook al voorschrijven hoe het forum ingevuld moet worden?
Tsjonge... :shock:
laat me niet lachen.
Inderdaad...
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

64
HOLY FUCK.. mensen toch.. s bijna oorlog hier..
Bluecold schreef:Ik wil je nogmaals melden dat dit een discussieforum is en geen gratis hulpforum.
Ja 'discuteren' doen een paar van jullie precies wel graag.
Er is ook een verschil tssn discuteren en de mensen gewoon afbreken..
In heel veel topics neemt sarcasme/ego/enz de bovenhand..
Dus hou het een beetje vriendelijk, dat is leuker voor iedereen..

Wil je op deze manier discuteren ga dan in de politiek,
maar op een koffie-forum is dat niet echt wenselijk..
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)

65
Hallo koffieliefhebbers,

Er ging even een wenkbrauw bij me omhoog bij het lezen van de krachttermen en ik voel me door sommige posts persoonlijk aangevallen. Om mee te helpen aan het herstellen van de sfeer, on topic te blijven en om Spironski's oproep als moderator te respecteren zal ik alleen reageren op inhoud van posts en niet op de vorm.

Ik weet nog niet waar ik in de buurt verse bonen kan halen, en ik heb nog geen tijd gehad om me erin te verdiepen wat goede bonen zijn. Toch kon ik niet wachten om mijn machine uit te proberen, vandaar dat ik even wat mindere bonen had gehaald bij de supermarkt. Op het moment ben ik me elders op koffiepraat in aan het lezen wat betreft bonen en winkels.
Ik zal R&B's advies in ieder geval ter harte nemen en omschrijvingen met fris, rins, fruitig en andere bonen die als enigzins zuur worden omschreven vermijden.
In de cappucinno proefde je het zure wat minder. Zowel de cappucinno als de gewone koffie smaakt goed sinds ik de maler op zijn grofst heb gezet.

66
Dank Marco. Ach, het is allemaal heel begrijpelijk. Vanuit jou bekeken, maar ook vanuit de positie van de "harde experts".
Ik geloof niet dat je de stevige opmerkingen echt persoonlijk moet nemen (anders had ik ze wel verwijderd), en ik denk dat je de reacties wel zal begrijpen als je eenmaal echt verse en goede boontjes bent gaan gebruiken.

Als je over internet gaat bestellen en tegen verzendkosten aan hikt: je kan best een kilo bestellen en de helft invriezen, dat gaat prima. Op die manier houd je je boontjes vers, terwijl het aandeel verzendkosten binnen de perken blijft.

Ben wel heel benieuwd hoor! ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

67
Spironski schreef:
Als je over internet gaat bestellen en tegen verzendkosten aan hikt: je kan best een kilo bestellen en de helft invriezen, dat gaat prima. Op die manier houd je je boontjes vers, terwijl het aandeel verzendkosten binnen de perken blijft.
Verzendkosten vallen toch wel mee! Ook hier is het crisis Marco, maar als ik telkens in Den Haag bij dekleinekoffiebranderij mijn 3 kilo Malabar bestel, wordt dat voor E 7,95 naar mijn huis gestuurd. Daar kun je toch niet voor rijden :!:
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

68
Precies, als je elke week €6,70 zou moeten betalen voor het verzenden van een half pond boontjes van €5,00 slaat het natuurlijk nergens op, maar als je een kilo of meer bestelt vallen die verzendkosten wel te dragen.

69
Spironski schreef:Precies, als je elke week €6,70 zou moeten betalen voor het verzenden van een half pond boontjes van €5,00 slaat het natuurlijk nergens op, maar als je een kilo of meer bestelt vallen die verzendkosten wel te dragen.
Zo is het. Net 2 kg Monsooned Malabar en 2 kg Mandheling besteld. Dan kan ik er weer maanden tegenaan voor die 7,95 verzendkosten.
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

70
Haha is goed Spironski, ik stap er overheen :) En bedankt voor de invries tip :) Net het espresso proefpakket 1 van Fascino coffee besteld. Zodra ik de zaak binnen heb doe ik wat ik niet meteen gebruik meteen in de vriezer ;)
Lambo schijnt ook een goede koffiebrander te zijn voor een wat mildere prijs. Die ga ik hierna proberen. En daarna komen de single origins. Maar voorlopig kan ik niet wachten om van mijn verse Fascino boontjes te gaan genieten! ^^ Dan kan ik jullie pas echt laten weten hoe mijn apparaat bevalt ;)