Re: Welk vol automatisch koffiezetapparaat?

72
Daar moet je inderdaad wel zorg voor hebben. Maar mij valt steeds op hoe snel de bevroren boontjes ontdooien, dat gaat bij mij binnen een uurtje.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

73
Spironski schreef:Daar moet je inderdaad wel zorg voor hebben. Maar mij valt steeds op hoe snel de bevroren boontjes ontdooien, dat gaat bij mij binnen een uurtje.
Ik heb werkelijk nog nooit condens op mijn ingevroren boontjes kunnen waarnemen als ik ze na 10 minuten uit de de vriezer in mijn molen doe.
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

75
MarcoRoza schreef:Dank jullie wel. Ik zal mezelf ervan verzekeren dat de boontjes goed ontdooid zijn als ik ze in mijn apparaat doe. Ik denk dat de molen het ook niet zo fijn vind als ik er klompen ijs in doe :P
Als het klompen ijs zijn, heb je ze niet goed ingevroren c.q. bewaard :-)
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

77
Ik heb intussen de stella espresso bonen van Fascino geprobeerd (lees: de zak is al bijna op :P ) en mn koffie is heerlijk! Wat een verschil! :D Dit is precies wat ik hoopte te bereiken. Ik ben tevreden.

Voor wie het interessant vindt, mijn ervaringen met dit apparaat tot dusver:

Voordelen:
- De koffie smaakt mijns inziens erg lekker. Smaakt beter dan mijn Saeco Modo Mio, en die is al goed.
- Ergonomisch geslaagd. Eenvoudig te bedienen en te reinigen.
- Groot bonen reservoir (300 gram).
- Start/warmt snel op.
- Het schuim op de melk is zowel qua hoeveelheid als qua structuur niet te overtreffen.
- Redelijk geluidsarm, ook het malen valt mee.
- Goede afwerking.

Nadelen:
- Koffie is voldoende warm, maar mogelijkheid om koffie nog een extra tandje heter te stellen zou een aanvulling zijn.
- Melk zou (meer dan de koffie) warmer mogen, bij cappuccino is het kopje voorverwarmen hierdoor noodzakelijk.
- Het apparaat vraagt ook weleens om reiniging van het melksysteem, wanneer dit na het laatste gebruik gereinigd is.
- Keramische maler is maar in 5 standen instelbaar.
- Het materiaal gebruik is gemiddeld. Sterk spul, maar geen premium indruk.
- Het RVS kopjes plateau krast makkelijk.
- Enige ergonomische misser: bij start opschuimen moet je de opschuimer uittrekken, bij staken induwen. Het induwen moet je met beleid doen, anders spettert er wat melk tegen het apparaat aan.