Mooi om te lezen! Ben ook erg benieuwd naar het temperatuurverloop met theedoek.
Opvallend ook dat flushen om 'm op te warmen blijkbaar geen/weinig zin heeft. Blijkbaar houd ik dus mezelf voor de gek.. Of misschien heeft het in het begin wel zin, omdat het temperatuurverschil dan groter is?
Re: Hoi
12Dank voor de reacties en suggesties! Ik zal het effect van flushen op 15 minuten proberen te meten, en opwarmen met een theedoek om de zetgroep (niet tegelijk, zodat het effect van elke warming up hopelijk te zien is).
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
14De drie flushes waren ongeveer 11:17 -- 11:22 en de machine ging ongeveer 10:50 aan.SteefM schreef:Maar flushen na ongeveer 15 minuten had je toch in de vorige al gedaan? Ik doe het meestal een minuutje nadat mijn boiler op druk is; ik neem aan dat de warmtewisselaar vrijwel tegelijk opwarmt en dat het dus vanaf dat moment zin heeft (is bij mij ongeveer 5-10 minuten geloof ik).
Ik zal het beter noteren, stopwatch erbij, en flushen zodra de boiler op druk is. Dank!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
16Dat tussendoor flushen heeft volgens mij inderdaad geen zin, en de grafiek lijkt dat te bevestigen. De kop zal aanvankelijk dan wel iets heter worden, het water in de sifon is weer afgekoeld (en daarom ook in de boiler). Die instroom van koud water maakt vervolgens de warmtewinst weer ongedaan.
Dat is in elk geval het patroon dat ik ook altijd zie op mijn Erics. Het is ook waarom je de machine eventjes moet laten herstellen als je een aantal kopjes achter elkaar hebt gezet.
Dat is in elk geval het patroon dat ik ook altijd zie op mijn Erics. Het is ook waarom je de machine eventjes moet laten herstellen als je een aantal kopjes achter elkaar hebt gezet.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
18Prachtig! En toch, als ik eigenwijs mag zijn, loopt de lijn iets steiler als je hem 3x hebt geflusht. Dit lijkt eigenlijk alleen door de eerste 2 flushes te komen; de laatste lijkt geen invloed te hebben. Het uiteindelijke verschil? Misschien een minuutje, maar denk niet de moeite waard.
Je laatste grafiek vind ik trouwens ook erg interessant. Na een halve minuut flushen duurt het maar liefst 5 minuten voordat ie weer op temperatuur is?
Je laatste grafiek vind ik trouwens ook erg interessant. Na een halve minuut flushen duurt het maar liefst 5 minuten voordat ie weer op temperatuur is?
19SteefM, ik heb je reactie over de flushes in de tekst verwerkt.
Ja, het lijkt wel alsof na 30 seconden flushen de zetgroep wel een tijdje nodig heeft om te herstellen. Nu kan ik me ook niet voorstellen waarom iemand zo lang zou flushen, tenzij het is om de afwas ermee te doen Ik probeerde het nadat ik zag dat de temperatuur zo stevig was opgelopen. Misschien was het beter geweest 4-5 seconden te flushen en daarna even af te wachten wat het resultaat daarvan was.
Ja, het lijkt wel alsof na 30 seconden flushen de zetgroep wel een tijdje nodig heeft om te herstellen. Nu kan ik me ook niet voorstellen waarom iemand zo lang zou flushen, tenzij het is om de afwas ermee te doen Ik probeerde het nadat ik zag dat de temperatuur zo stevig was opgelopen. Misschien was het beter geweest 4-5 seconden te flushen en daarna even af te wachten wat het resultaat daarvan was.
20Leuk, een interactieve blog!fransg schreef:SteefM, ik heb je reactie over de flushes in de tekst verwerkt.
Hmm, ik doe een flush 'n wait routine: ik flush tot het water niet meer sputtert en rustig, gelijkmatig uit de zetkop komt. Hoe lang dat is in tijd weet ik eerlijk gezegd niet precies, maar de flush is ongeveer 200ml water (vol cappuccinokopje). In alle eerlijkheid let ik soms iets minder op en flusht 'ie iets te lang, maar nu ik dit heb gezien zal ik dat zéker niet meer doen...Ja, het lijkt wel alsof na 30 seconden flushen de zetgroep wel een tijdje nodig heeft om te herstellen. Nu kan ik me ook niet voorstellen waarom iemand zo lang zou flushen, tenzij het is om de afwas ermee te doen Ik probeerde het nadat ik zag dat de temperatuur zo stevig was opgelopen. Misschien was het beter geweest 4-5 seconden te flushen en daarna even af te wachten wat het resultaat daarvan was.