Goedemiddag allen, ik ben een echte koffieleut en heb het de laatste jaren gedaan met een Siemens volautomaat. Deze is kapot en niet meer betaalbaar te maken.
Ik ben dus op zoek naar iets nieuws en wil gaan overstappen naar een expressomachine met piston.
Mijn budget is niet zo hoog en ik wil perse nieuw.
Ik heb zo`n 600 euro te besteden, wie heeft er voor dat geld een goede tip?
Het gaat dan om een expresso machine en een maler.
Er worden zo`n bakje of 10 expresso meegezet per dag...
Ik heb al zitten kijken naar:
Lelit PL042EM ( met ingebouwde maler),
Rancillio Silvia maar dan moet ik wel bezuinigen op de maler,
Quickmill 835 retro ( gezien voor 600 euro en ook ingebouwde maler),
Ascaso Uno Prof met I-steel maler,
Isomac Giada met Isomac Gran Macinino maler,
La Pavoni Domus Bar ( ingebouwde maler)
Wat zouden jullie nemen?
Alvast bedankt voor de reactie, Peter
Re: Expresso machine budget 600 euro
2Voor die prijs alles nieuw en echt goede espresso is onbegonnen werk. De maler is het belangrijkste van alle onderdelen en al de genoemde machines bevatten geen goede maler.
Advies is om 2de-hands voor 200 euro een goede horeca-molen te kopen met 63mm schijven en 350W motor. Deze zal de rest van je leven mee gaan en is dan ook zonde om nieuw te kopen. Hooguit nieuwe maalschijven voor 30-40 euro maar dan ben je ook helemaal klaar.
Voor de rest van het geld kun je kijken naar een Rancillio Silva of iets dergelijks.
Let er wel op dat een uitklopbak, tamper, tampingstation, reiningingsmiddelen, waterfilters e.d. je ook nog wel minimaal 100 euro gaan kosten nieuw.
Advies is om 2de-hands voor 200 euro een goede horeca-molen te kopen met 63mm schijven en 350W motor. Deze zal de rest van je leven mee gaan en is dan ook zonde om nieuw te kopen. Hooguit nieuwe maalschijven voor 30-40 euro maar dan ben je ook helemaal klaar.
Voor de rest van het geld kun je kijken naar een Rancillio Silva of iets dergelijks.
Let er wel op dat een uitklopbak, tamper, tampingstation, reiningingsmiddelen, waterfilters e.d. je ook nog wel minimaal 100 euro gaan kosten nieuw.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
3Stel dat ik toch een nieuwe maler wil kopen, vanaf welke prijs koop je dan een nieuwe?Erik82 schreef:Voor die prijs alles nieuw en echt goede espresso is onbegonnen werk. De maler is het belangrijkste van alle onderdelen en al de genoemde machines bevatten geen goede maler.
Iets budget verhogen kan best, als ik het goed begrijp is de maler dus belangrijker dan de machine.
Ik zag de Rancillio te koop met Rocky maler, is die ook nog niet erg goed?
Kost iets meer dan mijn budget...
4Heb je het beginnerstopic al gelezen? Daar staat veel in wat nuttig voor je is. Als maler zou ik minimaal gaan voor een Bezzera BB005, kost zo'n €260.
Espresso apparaat.... Silvia vind ik nieuw eigenlijk te duur voor wat die biedt, en het is een lastig apparaat. Kom je wellicht toch uit op een Quickmill 820 van €550. Zit je samen op €800. Maar leg daar nu nog eens een beetje bij dan heb je een Bezzera BZ09 voor €685, is toch heel wat anders!
Espresso apparaat.... Silvia vind ik nieuw eigenlijk te duur voor wat die biedt, en het is een lastig apparaat. Kom je wellicht toch uit op een Quickmill 820 van €550. Zit je samen op €800. Maar leg daar nu nog eens een beetje bij dan heb je een Bezzera BZ09 voor €685, is toch heel wat anders!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Heb je hands on ervaring met een quick Spironski?Spironski schreef:Heb je het beginnerstopic al gelezen? Daar staat veel in wat nuttig voor je is. Als maler zou ik minimaal gaan voor een Bezzera BB005, kost zo'n €260.
6Ja al uitvoerig gelezen, maar met heel veel te koop blijft het lastig...Heb je het beginnerstopic al gelezen? Daar staat veel in wat nuttig voor je is. Als maler zou ik minimaal gaan voor een Bezzera BB005, kost zo'n €260.
Ik heb de Quick Mill 820 al gezien voor 410 euro, met een Bezzera BB005TM komt er nog 250 euro bij...
Is samen 660 euro, lijkt me niet verkeerd...
Aan de andere kant kost een Rancillio maar 90 euro meer, wat is dan de beter machine...
7Ik heb wel met een Quick gewerkt en daar kwam goede espresso uit. Ik blijf het wel een "lichtere" machine vinden, en van een thermoblock ben ik niet weg, maar voor dat bedrag zal je denk ik niet zo snel een betere machine vinden tenzij je 2-de hands gaat shoppen.
Op één of andere manier ben ik niet zo weg van de Silvia. Zoals gezegd moet je er mee leren omgaan, en voor niet zo heel veel geld meer heb je een betere machine als de Bezzera. Ik denk dat je de meerprijs voor zo'n machine snel vergeten bent, maar je doet er wel jaren lang mee.
Op één of andere manier ben ik niet zo weg van de Silvia. Zoals gezegd moet je er mee leren omgaan, en voor niet zo heel veel geld meer heb je een betere machine als de Bezzera. Ik denk dat je de meerprijs voor zo'n machine snel vergeten bent, maar je doet er wel jaren lang mee.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
8Je zou een tweedehands Vibiemme domobar kunnen zoeken die in nette staat is, die dingen gaan voor weinig geld weg en dan is er nog genoeg budget over voor een maler.
9Euh? Domobars gaan voor wéinig weg? Ik zie ze regelmatig voor de prijs waarvan je een warmtewisselaar kan kopen. Ik vind ze dus juist voor veel weggaan.activ schreef:Je zou een tweedehands Vibiemme domobar kunnen zoeken die in nette staat is, die dingen gaan voor weinig geld weg en dan is er nog genoeg budget over voor een maler.
Pjotr, waarom wil je per sé nieuw? Slechte ervaring gehad met een tweedehands koop of iets dergelijks?
10Er staat er één op marktplaats voor weinig, en dat zie ik wel vaker.
http://witgoed-apparatuur.marktplaats.n ... ind=1&fs=1
Zelfs als die een beetje onderhoud nodig heeft is het nog goedkoop.
http://witgoed-apparatuur.marktplaats.n ... ind=1&fs=1
Zelfs als die een beetje onderhoud nodig heeft is het nog goedkoop.