Re: Expresso machine budget 600 euro

11
SteefM schreef:
activ schreef:Je zou een tweedehands Vibiemme domobar kunnen zoeken die in nette staat is, die dingen gaan voor weinig geld weg en dan is er nog genoeg budget over voor een maler.
Euh? Domobars gaan voor wéinig weg? Ik zie ze regelmatig voor de prijs waarvan je een warmtewisselaar kan kopen. Ik vind ze dus juist voor veel weggaan.

Pjotr, waarom wil je per sé nieuw? Slechte ervaring gehad met een tweedehands koop of iets dergelijks?
2 redenen, nieuw kan ik makkelijker aanschaffen omdat ik hem in mijn winkel ga gebruiken (schoenmakerij) de btw van nieuw krijg ik onmiddellijk terug en ik kan hem makkelijker afschrijven, andere reden, wil niet het risico lopen dat er al iets mis mee is...
Dan zou ik een betrouwbare verkoper moeten hebben...
En vind die maar eens. Ik heb ook niet echt tijd om langs iemand te gaan, dat moet dan in de drukke avonduren... En het liefste zou ik het ook bij een Nederlandse winkel kopen, als er wat is dan is dat makkelijker als opsturen naar Duitsland of Engeland...
Ik denk dat ik mijn budget maar iets verhoog...
Een Bezzera is toch wel erg mooi....

12
Dat zijn geldige redenen. Alleen zullen de meeste van je klanten cappuccino willen, en dan zou ik niet gaan voor de BZ09, maar voor de BZ07 of de BZ10. Die zijn duurder, maar de BZ09 is een SB, en zoals je in het beginnerstopic hebt kunnen lezen zijn die minder geschikt als je regelmatig melk wil opschuimen. De twee andere apparaten zijn HX-en.

Als je de apparatuur in je zaak hebt staan zou ik ook nadenken over een stillere maler. De Macap M2 lijkt redelijk stil te zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Spironski schreef:Als je de apparatuur in je zaak hebt staan zou ik ook nadenken over een stillere maler. De Macap M2 lijkt redelijk stil te zijn.
Dat maakt niet echt uit, mijn machines in de winkel maken ( heel veel) meer lawaai dan een bonenmalertje..
90% van de koffie die hier gezet en gedronken wordt is expresso... dus de noodzaak van een 07 of 010 is niet zo groot... en er zit weer aardig wat prijsverschil tussen...
Dan zou een nieuwe domobar ook in die prijsklasse vallen...

14
Pjotr27 schreef: 2 redenen, nieuw kan ik makkelijker aanschaffen omdat ik hem in mijn winkel ga gebruiken (schoenmakerij) de btw van nieuw krijg ik onmiddellijk terug en ik kan hem makkelijker afschrijven, andere reden, wil niet het risico lopen dat er al iets mis mee is...
Dan zou ik een betrouwbare verkoper moeten hebben...
En vind die maar eens. Ik heb ook niet echt tijd om langs iemand te gaan, dat moet dan in de drukke avonduren... En het liefste zou ik het ook bij een Nederlandse winkel kopen, als er wat is dan is dat makkelijker als opsturen naar Duitsland of Engeland...
Ik denk dat ik mijn budget maar iets verhoog...
Een Bezzera is toch wel erg mooi....
En je budget, was dat inclusief of exclusief BTW? Dat scheelt een hoop natuurlijk :)

Bezzera's zijn mooi maar allemaal warmtewisselaars, dus als je geen /weinig cappuccino wilt schenken lijkt dat me overbodig. Je betaalt (vrij veel) voor functionaliteit die je niet gebruikt. En, omdat je de temperatuur moet leren beheersen (meer bij een HX dan bij een single boiler), ook nog eens wat lastiger in gebruik.

15
En je budget, was dat inclusief of exclusief BTW? Dat scheelt een hoop natuurlijk :)

Bezzera's zijn mooi maar allemaal warmtewisselaars, dus als je geen /weinig cappuccino wilt schenken lijkt dat me overbodig. Je betaalt (vrij veel) voor functionaliteit die je niet gebruikt. En, omdat je de temperatuur moet leren beheersen (meer bij een HX dan bij een single boiler), ook nog eens wat lastiger in gebruik.
Nee zonder BTW, maar voor mij is het belangrijkste: lekkere expresso, heel af en toe een cappucino en wel 3 of 4 kopjes achter elkaar kunnen zetten, niet dat het een half uur gaat duren...
Ik ben er niet echt uit of dat bij een Bezzera kan, bij een Quick Mill 820 lijkt me dat door het thermoblok dat geen probleem... Of zie ik het verkeerd?

16
Ach ja, van dat lawaai... :lol: . De Bezzera BZ09 is een Single Boiler, en voor het gebruik zoals je beschrijft prima geschikt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

17
Pjotr27 schreef: Nee zonder BTW, maar voor mij is het belangrijkste: lekkere expresso, heel af en toe een cappucino en wel 3 of 4 kopjes achter elkaar kunnen zetten, niet dat het een half uur gaat duren...
Ik ben er niet echt uit of dat bij een Bezzera kan, bij een Quick Mill 820 lijkt me dat door het thermoblok dat geen probleem... Of zie ik het verkeerd?
Die Bezzera 09 moet dat prima aankunnen (denk zelfs nog beter dan die Quick). En ik moet mezelf corrigeren: niet alle Bezzera's zijn warmtewisselaars; de 09 is dus een single boiler.

18
Mocht je voor de BZ10 gaan dan kan ik alleen maar zeggen doen - een fijn apparaat. En voor ca. 100 euro verschil met de BZ09 zou ik voor de BZ10 gaan.

Het ermee leren omgaan valt best wel mee. Ik ben niet technisch, heb geen bijzondere gaven en kon vrij vlug een goede espresso/ cappuccino produceren. Wat ik wel zou doen is de stoom-tip vervangen door een 1 tips dat maakt het melk opschuimen een stuk gemakkelijker daar er nogal wat stoom uit het pijpje komt.

Succes met het maken van de juiste keuze.

19
Hi Pjotr,

Eerlijk gezegd deel ik de mening van anderen en is je budget te krap, in ieder geval voor het echte werk en zonder een maler heeft het idd geen zin. Als je er aan vasthoudt zou je de Rancilio kunnen kiezen. Het is denk ik een goede keus, vanwege goede PQ en omdat er veel voorhanden is om hem te tweaken (als je dat tenminste leuk/handig vindt ;) )

Zelf ben ik met een maler begonnen en heb een tijdje ene cafetiere gebruikt om de koffie te zetten, tot ik geld genoeg had voor een machine (ECM nu Rocket Giotto Premium) .

Wat die maler betreft : Ik heb zelf een Mazzer Mini. Een beul van 10kg met conische maalschijven, Hij is toch vrij compact maar heel solide gebouwd en traploos in te stellen. Je hebt een handmatige en een elektronische versie. Kost wel ca. 500 Euro (!), maar dan heb je wel maler die jou waarschijnlijk overleefd (ervan uitgaand dat je zeker 100 wordt). Zoals je merkt ben ik er uiterst tevreden over.

By the way, Ik zou zeker ook op websites van winkels gaan kijken, die nog wel eens tweedehands aanbieden. Meestal is dat goed materiaal en kan aardig wat geld schelen.

Succes!

20
Ik heb zelf een Mazzer Mini. Een beul van 10kg met conische maalschijven
Kleine correctie: de mini heeft platte 58mm schijven.