Re: Geen Mahlkonig PROM of K30

22
Ja, zat ik ook wel aan te denken, maar dacht dat die misschien te utilitair zou zijn qua design (vind 'em eìgenlijk heel strak!).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

23
Waarom wil je perse conisch trouwens?
Is het niet zo dat conisch de koofie smaak het beste tot zijn recht laat komen of valt dat wel mee?
Im een eerdere draad dacht ik heeft spironski het gehad over consistentie en dat conisch dan ook de ultieme keus is.

@spironski- mijn vrouws voorkeur gaat uit naar chroom, dat een goede molen indrukwekkend kan zijn qua hoogte is niet zo'n probleem, maar 60 cm is toch wel een max.

@ bvds- Ik zal ook wel gaan single dosen denk ik, en retentie is erg belangrijk omdat het een thuissituatie is.
Welke malers zouden voor jou afvallen als je deze factoren belangrijk meeweegt?

groeten,

Peter

24
Pet Boon schreef:
Waarom wil je perse conisch trouwens?
Is het niet zo dat conisch de koofie smaak het beste tot zijn recht laat komen of valt dat wel mee?
Im een eerdere draad dacht ik heeft spironski het gehad over consistentie en dat conisch dan ook de ultieme keus is.

@spironski- mijn vrouws voorkeur gaat uit naar chroom, dat een goede molen indrukwekkend kan zijn qua hoogte is niet zo'n probleem, maar 60 cm is toch wel een max.

@ bvds- Ik zal ook wel gaan single dosen denk ik, en retentie is erg belangrijk omdat het een thuissituatie is.
Welke malers zouden voor jou afvallen als je deze factoren belangrijk meeweegt?

groeten,

Peter

De verschillen tussen plat en conisch zijn er maar ze zijn niet ontzettend groot.
Conisch meer zuur en plat meer zoet.Is een beetje het verhaal.Maar je haalt echt veel meer uit de bonen.Ik ga veel eerder voor espresso van een lekkere verse boon die gemalen is met een k3 dan een espresso van een matige boon uit een Nino.

Blijft ook nog de vraag waar je voorkeur naar uit gaat.Wat vind je lekker?

Als je veel geld wil uitgeven kun je kiezen tussen een Nino en een Versalab.

Nino is een gedrocht(vind ik persoonlijk) en de Versalab is bijna kunst.Zeker de versie met dubbele hopper.Malen wordt tot verheven tot zen en op het aanrecht ziet het er ook nog eens funky uit.

Check dit maar eens uit:
http://www.versalab.com/server/coffee/grindernew.html

25
Moderne koffie (3-rd Wave) is helder en fris met veel fruittonen (zo je wil: zuur). Conische schijven leggen daar meer nadruk op. Platte schijven benadrukken iets meer de geroosterde en chocolade tonen die in koffie kunnen zitten (zoeter), dat is dus "ouderwetse" koffie.
Dat vind ikzelf lekkerder en ik heb dan ook de grootste platte schijven die er zijn. Daarmee ben ik niet hip, doe ik niet mee met de trend, en er zullen best koffiekenners zijn die mij daarom afschrijven. Maar het is mijn koffie, en ik moet hem drinken.

Verder lijkt het er op (lees HB) dat inderdaad grote conische schijven het meest gelijkmatige maalresultaat geven en dat je ze het minst hoeft bij te stellen (niet dat ik dat nu heel veel doe).

Verder heeft Cremalover helemaal gelijk: het gaat denk ik om voorkeur, niet zozeer "De Beste". En de bonen zelf zijn inderdaad van grotere invloed. Je kan nog zo'n mooie Vibiemme met een prachtige Nino hebben staan, als je slechte/oude bonen gebruikt komt er toch vieze koffie uit.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

26
Het wordt mij nu steeds een beetje duidelijker.
Ik fabriceer even een shortlist zo uit de losse pols, die overeenstemt met budjet en uiterlijk;

De Compak K8 fresh chroom
De Macap M7D chroom.
De Macap MXD
Deze malers voldoen het beste qua maat (vooral diepte) en uiterlijk.

Ik wil alleen meer weten over retentie, bvk van deze malers natuurlijk?
Kunnen juliie daar iets meer over vertellen?

Groetjes,

Peter.

27
als je echt wil weten wat grote conische schijven en grote platte schijven doen, met blinde smaaktesten, lees deze serie topics door
http://www.home-barista.com/reviews/tit ... t4126.html

'conisch meer zuur en plat meer zoet' is imo _veel_ te kort door de bocht, en wordt ook niet onderstreept door de blinde smaaktesten uit het TGP. Vooral als je tegen een relatieve nieuweling dat zegt, dan zal die nooit een conische maler kopen, terwijl het gros van de high-end koffiebarren Roburs en K10s heeft staan.
Dat rijmt niet. Verder, 'chocolade' is bitter en 'geroosterd' is ook bitter. Ik weet niet hoe jullie chocolade en pindas smaken, maar bij mij smaakt dat niet 'zoet'. Een kers, dat is zoet.

Verder verwacht ik niets goeds van alle malers in dat lijstje wbt retentie omdat het allemaal malers zijn achteraf zijn omgeklust naar doserless. Dan is retentie geen ontwerpdoel. Sterker nog, dan heb je retentie nodig om het koffiemaalsel af te remmen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

28
Bluecold schreef:als je echt wil weten wat grote conische schijven en grote platte schijven doen, met blinde smaaktesten, lees deze serie topics door
http://www.home-barista.com/reviews/tit ... t4126.html

'conisch meer zuur en plat meer zoet' is imo _veel_ te kort door de bocht, en wordt ook niet onderstreept door de blinde smaaktesten uit het TGP. Vooral als je tegen een relatieve nieuweling dat zegt, dan zal die nooit een conische maler kopen, terwijl het gros van de high-end koffiebarren Roburs en K10s heeft staan.
Dat rijmt niet. Verder, 'chocolade' is bitter en 'geroosterd' is ook bitter. Ik weet niet hoe jullie chocolade en pindas smaken, maar bij mij smaakt dat niet 'zoet'. Een kers, dat is zoet.

Verder verwacht ik niets goeds van alle malers in dat lijstje wbt retentie omdat het allemaal malers zijn achteraf zijn omgeklust naar doserless. Dan is retentie geen ontwerpdoel. Sterker nog, dan heb je retentie nodig om het koffiemaalsel af te remmen.
Dat het gros van de high end koffiebars conisch heeft staan zegt natuurlijk niet dat topicstarter dat lekker zal vinden.
Smaak blijft persoonlijk.De espresso die ik tot nu toe bij high end koffiebars heb gedronken zou ik thuis in de wasbak kieperen.Het blijft erg persoonlijk.
als topixstarter een verantwoorde keuze wil maken zal hij moeten gaan proeven.

29
Ik kan het tegelijkertijd ook wel met Blue vinden hoor. Inderdaad is de uitspraak over zoet vs. zuur kort door de bocht. Het doet geen recht aan alle nuances die je er over aan kunt brengen. Maar tegelijkertijd moet je daarvoor dan maar die enorme TGP gaan lezen, in het bestek van een reactie op een forum vind ik wel dat je het kan zeggen, inclusief alle relativiteit. Maar ik denk dat OP die wel doorheeft.
Ikzelf heb het daarom ook over "wat meer benadrukken" (en dat is best vaag). Overigens heb ik wèl in die TGP gelezen dat de conische malers meer het heldere spectrum van de boon benadrukken en de platte schijven een wat compacter, zoeter smaakbeeld geven.

Ik vind trouwens kersen ook best wat bitterigs hebben, en chocolade is in mijn beleving wel degelijk zoet. Cacao daarentegen vind ik bitter en nootjes geroosterd. M.a.w.: het zijn onbeholpen omschrijvingen om iets proberen te omschrijven.

Dat bijna elke High End koffiezaak grote conische malers heeft staan wil mij niet zeggen dat het ook "De Beste" schijven zijn. Het gaat ook om hipheid en mee gaan met de 3-rd wave enzo. En in een espressozaak over opwarming van de bonen door wrijving etc, iets wat in de thuissituatie onzin is, lijkt me.
En bij dat alles: wat is je eigen voorkeur? lijkt me dat je daar naar vooral zou moeten luisteren.

30
Jongens, I am lost here!

Wat ik begrijp uit dat hele titan project is dat die smaaknuances het meest tot uitdrukking komen bij de "the big conical burs"

Vandaar dat ik ook een 83 mm flat burr in de shortlist heb gezet.
Moet ik afstappen van het GOD principe?
wat is wijsheid nu?

wellicht een poll?

Groeten,

Peter.

PS ik ben jullie oprecht erkentelijk voor het feit dat jullie het voor mij gecompliceerd maken. :D
'so many choices, what is a man gonna do' Al pacino