Re: La Pavoni Domus Bar of Quickmill 3035?

11
Groninger schreef:Over de gevonden malers:
Op MP heb ik een Anfim (€160, met doser, leeftijd onbekend), een Mazzer Mini Man (geen vraagprijs maar "bieden vanaf €250", 4 jaar oud) en een Compak K-8 (geen vraagprijs maar "bieden vanaf €180", leeftijd onbekend) gevonden. Per PB is me nog een doserless ECM Casa uit 2010 voor €225 aangeboden.

Die anfim en compak k-8 zien er goed uit. Met die malers kun je een tijd vooruit. De mazzer mini is ook goed maar minder dan de twee eerder genoemde. De ecm casa is verreweg de minste maler. Aangezien de maler vele malen belangrijker is dan de machine zou ik voor de compak of anfim gaan.

Wellicht nog een tip. Zelf drink ik maar 2 cappuccinos per week. Toch gekozen voor een 2de-hands hx en ontzettend blij. Als je eenmaal de apparatuur hebt zul je merken dat je best veel cappuccinos zal gaan maken en dan voornamelijk voor bezoek. Op korte termijn gaat die single boiler je dan echt irriteren.

Onderhoud aan een e-61 kun je makkelijk zelf doen als je ook maar een klein beetje handig bent en onderdelen zijn goedkoop en makkelijk te krijgen. De silvia is zeker geen slechte machine en zet zeer goede espressos maar is lastig te beheersen voor een beginner.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

12
Ik zou voor de K8 gaan met 83mm schijven als ik me niet vergis, mooi en degelijk horecabeest !!

Als je die eenmaal hebt wil je nooit meer anders en de hopper is waarschijnlijk ook wel een stuk kleiner verkrijgbaar, WAF ;)

Vergewis je wel even van de afmetingen;

Afmetingen; 210 * 365 * 635
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

13
Geen vraag welke verreweg de beste maler is, dat is de K8. Als je die voor die prijs kan krijgen doe je een geweldige koop. Enige probleem zal de hoogte van het ding zijn, hij is groot!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
...en vooral ook lekker! ;) Niet voor niets hebben volgens mijn de meeste diehards hier zo'n groot geval thuis staan, het maakt ècht uit in smaak van je espresso. Bvds vindt de BB05 bijna net zo goed, maar die vind je nog niet 2-de hands.

Het ding is dus echt wel groot, maar qua grondoppervlak dat 'ie inneemt maakt het meestal niet eens zoveel uit met een kleinere. Ik weet niet of de WAF een probleem oplevert?

Die andere malers vind ik voor die prijzen minder goede aanbiedingen, dat moet beter kunnen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Ik kan bevestigen dat je spijt zou hebben gekregen van een machine met ingebouwde maler. Het lijkt handig, en dát is het op zich ook wel, maar de kwaliteit van de maler is echt beneden peil. Ik heb inmiddels naast mijn la Pavoni Domus Bar een Macap MX staan; wát een wereld van verschil is dat!

Mijn ingebouwde Pavoni-maler staat nu zielig en werkloos in mijn espresso-machine ruimte op mijn aanrecht in beslag te nemen, die ik liever zou besteden aan een beter apparaat. Ik spaar door voor een Expobar Brewtus of Rocket R58 (beide dubbelboilers, omdat we voornamelijk cappuccini drinken). Welke het zal worden, zal van m'n geduld afhangen; de Expobar zal ik aanmerkelijk sneller bij elkaar gespaard hebben dan de Rocket. Maar de Rocket is dan wel weer veel mooier en -als ik iedereen mag geloven- een heel stuk degelijker.
Bezzera Giulia (Juultje) - Bezzera BB005

17
Ik heb gisteren nog even bij de Rocket gestaan en het is idd een mooie machine, maar het enige wat me tegenstaat zijn de kranen van de stoom en de watertap. Zijn erg lang en vooral de kraanknop van het water zit m.i in de weg van de hendel van de groep.

(alvast sorry dat ik even off topic gleed)

Maar ik zou eigenlijk ook geen van beide machine's nemen en idd éérst iets in de richting van de K8 scoren en dan (als de cashflow het toelaat) kijken voor een gebruikte HX of DB gaan.

Mijn ervaring,... ik heb hier een vbm staan met een SB, en een 2 groeper HX (en even daargelaten dat een 2 groeper eigenlijk een overkill is voor thuis) en ik thuis vooral espressi drink en mijn vrouw zo maar een paar maal per week een cappuccino drinkt zet ik tóch meestal de HX aan omdat dat zó veel prettiger werkt dan een klein sb'tje. Ervaringen met een termoblock(je) heb ik niet dus daar kan ik geen ervaring over geven.