Re: SanRemo Capri !! :-)

81
Ik heb mijn melkkan iig niet helemaal vol, probeer melk te schuimen voor 1 kop omdat ik alleen koffie drink...Ik kan me wel voorstellen dat de stoom teveel is voor het beetje melk wat ik opschuim, dus de tip met twee gaatjes is een oplossing dan toch? Hij is van de IKEA en 0,5 l.

Hoe vinden jullie mijn....ahum.... :geek: hartje.... :lol:

En een filmpje van een dubbele espresso, zal wel nog helemaal niet goed zijn maar ik ben beginner hè, so be gentle with me.... :D
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

82
Op de goeie weg, en nog een stukje te gaan lijkt me ;-)

De espresso lijkt me op het scherm (maar dat kan lichter/donkerder zijn dan in het echt) wat licht, de cremalaag lijkt op die van bv Nespresso, zou misschien wat fijner gemalen kunnen?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

83
31 seconden extractie, en de koffie lijkt juist te snel door te lopen.
Zijn die glaasjes 30 ml? Of meer?

Als het nu al goed smaakt is er nog veel te halen :D
Stroom is onregelmatig (schokkerig), weinig crema.
Je zou een naked kunnen kopen, daar kun je veel van leren.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

85
Gezien het feit dat je nog maar een maandje bezig bent vind ik dat je goed bezig bent. Dat hartje begint daadwerkelijk al ergens op te lijken. Die zou waarschijnlijk nog beter worden als de belletjes nòg fijner zouden zijn. Dus wellicht iets minder lucht inbrengen en langer laten rondspinnen in het kannetje?

De espresso zelf is ook nog wel voor verbetering vatbaar. Mijn eerste gedachte was ook: hoe oud is die koffie? Ik vind de doorloop te snel en te dun, weinig crèma. Wat was de hoeveelheid?

Als ikzelf espresso zet gebeurt er de eerste 5 seconden niets, en dan komt er pas een lobbige espresso "als warme honing" uit het filter zetten, soms zelfs eerst druppelsgewijs bij een ristretto. En de beoogde 30/60 ml is echt heel weinig hè?

En ik heb veel gehad aan een naked portafilter, daarmee zie je meteen wat er mis gaat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

86
Hij kan misschien wel wat fijner gemaald worden, en de versheid van de bonen is onbekend. Ik was bij Peter en heb een zak bij hem meegenomen. Ik heb backyard vandaag gemaild en die leveren volgende week verse bij mij af. Kan niet wachten! :-|
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

87
Peter brandt zelf niet, die bonen zullen oud zijn. Wacht die Backyardbonen maar af, dan weet je niet wat je overkomt! Dan snap je ook waarom we hier altijd zo hameren op verse bonen.

Trouwens, boontjes kunnen ook tè vers zijn, je moet bonen na branding wel minimaal 2 dagen laten rusten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

88
ik zal zo even een filmpje maken van een dubbele met redelijk verde koffie (nouja, 4-10 gebrand, al 3 weken dus). Zul je zien dat dat er toch behoorlijk anders uitziet.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

89
[quote="Spironski"Trouwens, boontjes kunnen ook tè vers zijn, je moet bonen na branding wel minimaal 2 dagen laten rusten.[/quote]

Bij de bonen die ik bestelde bij Londinium wordt zelfs een rustperiode (in het ventiel-pak) van 2 weken aanbevolen. Ik heb twee pakken binnen die een week geleden zijn gebrand, nog minimaal een weekje wachten dus.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

90
Joep schreef:31 seconden extractie, en de koffie lijkt juist te snel door te lopen.
Zijn die glaasjes 30 ml? Of meer?

Als het nu al goed smaakt is er nog veel te halen :D
Stroom is onregelmatig (schokkerig), weinig crema.
Je zou een naked kunnen kopen, daar kun je veel van leren.
Waar vindt jij die fillempies?

Ik zie hier geen ene mallemoer ook geen verwijzing naar !!

Er begint me iets te dagen, ik heb bij Googleresultaten JouwBandje uitgeschakeld je werd knettergek van al die flimpies als je wat aan het zoeken was
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.