La San Marco 96 VS Mazzer Super Jolly

1
Uit nieuwsgierigheid heb ik onlangs een Mazzer SJ erbij kunnen kopen via mp, dacht dat deze beter zou zijn dan mn LSM96 alleen na het afstellen viel mn espresso tegen. Op het moment heb ik Fascino Emporio bonen in de maler zitten deze zijn altijd sterk van smaak beetje bitter heel licht zuur tonen van chocola en veel body en crema. En nu komt het, uit de Mazzer met redelijk scherpe schijven vind ik het maar een zwakke (zachte) espresso. Nu heb ik net de bonen over beide malers verdeeld en ben met iedere molen een paar Doppio's gaan zetten. Allemaal de zelfde verse bonen volle filter dan afstrijken (weegschaal stuk) 27sec doorloop en op zicht 55ml en steeds was de smaak minder van de Mazzer erg vlak, en het ergste is dat de schijven van mn LSM slechter zijn dan die van mn Mazzer.
(Let op! geen experiment of iets dergelijks)

Opstelling:
Afbeelding

Maling LSM96:
Afbeelding

Crema LSM96:
Afbeelding

Doppio LSM96:
Afbeelding

Maling Mazzer SJ:
Afbeelding

Crema Mazzer SJ:
Afbeelding

Doppio Mazzer SJ:
Afbeelding

Ik weet wel dat ik verschil proef en dat de espresso uit mn LSM molen mij beter smaakt, en de crema en kleur uit de Mazzer is lichter en zonder tijgerprintje, maar ik vraag me af ik nu fout denk of iets anders moet doen om de smaak beter te krijgen of misschien een andere boon proberen. Als iemand me kan helpen hoor ik het graag.
Laatst gewijzigd door Twexc op wo 26 dec 2012, 12:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Expobar Office Control, Cunill Luxomatic On Demand, en verse boontjes :D

Re: La San Marco 96 VS Mazzer Super Jolly

5
Toch vind ik het ook weer niet totaal onverwacht. De SJ is een goede maler, maar zoals al vaker op HB gemeld, geeft die ook een wat "zachtere" espresso. Dan kan het nog zijn dat de schijven, ondanks dat ze nog redelijk scherp zijn, een beetje beschadigd zijn. Maar bovenal: de SM heeft veel grotere schijven, en dat merk je dus.

Buiten dit is het wel van groot belang om bij vergelijkingen precies dezelfde doseringen aan te houden, aangezien dat van flinke invloed is op de doorloop en extractie.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

6
Inderaad, om alles goed te vergelijken eerst even een weegschaal halen en dan precies de zelfde shotjes maken van 15g koffie 30g espresso in 27sec. Toch moet ik voor mn gevoel met de Mazzer fijner malen om met een iets langere doorloop en iets minder volume de smaak van de LSM evenaren. Maar goed eerst de weegschaal en dan gaan we verder met testen. Kan er nu weinig zinnigs over zeggen denk ik zonder vaste verhoudingen.

7
Iets minder doseren en fijner malen, zou nog kunnen schelen.
Heb ik nou vanavond teveel gegeten en gedronken of lees ik nou werkelijk dat je één shot van 30ml maakt met 15 gram koffie? Lijkt me voor een dubbele zelfs al teveel van het goede...
Probeer eens 7 gram voor 25ml in 23 à 25 seconden.
Dan krijg je misschien ook iets meer dimensies in het smaakprofiel (ipv beetje bitter, beetje zuur, chocola, volle body en crema; wat erg algemeen, welhaast "sociaal (lees: organoleptisch) wenselijk" is.

Succes :!:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

9
Zou kunnen. Had op een iets minder negatief vervolgcomment gehoopt. Eerder met wat meer uitleg van Twexc himself. Fotos en verhaal vind ik niet helemaal met elkaar stroken. Ik begrijp er misschien weinig van, en anderen véél meer. Dus wie ben ik? Kom ook maar net pas kijken...

Vrolijk kerstfeest met goede koffie nog allemaal!
:)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

10
Sorry voor de onduidelijkheid het gaat hier voor mij niet over zet ratio's. De doorloop tijd en de hoeveelheid koffie heb ik op dat moment op het oog gelijk gehouden (vol gooien en dan afstrijken en de tamper gaat bij alle er even ver in) Het het gaat over een doppio 55ml, ik vond het raar dat op het oog (ga nog op gewicht zetten met weegschaal) met de zelfde hoeveelheid koffie en op het oog voor beide doppio's hetzelfde volume, mijn LSM96 met matige schijven een rijker en sterker smaakprofiel gaf dan de Mazzer Sj. Ik had zelf verwacht dat de Mazzer een rijkere smaak zou geven omdat ik die stepless kan verstellen en scherpere schijven had en ook mateloos populair is.
Het gaat niet om wetenschap of om brew ratio's ik vond het zelf raar dat, om de smaak van mijn LSM96 te benaderen met de Mazzer ik nog fijner moest malen om met een meer naar ristretto neigende shot (daardoor met de zelfde doorlooptijd minder volume) de smaak te evenaren. Het komt er op neer dat ik teleurgesteld ben dat de Mazzer doordat deze mijn verwachtingen niet waar maakt. En hoopte dat ik zelf verkeerd deed of dacht. De Mazzer shots zijn zeker goed maar smaakt het voor mij te zacht. Helaas als dyslect (dit hele stuk is al 3(6) keer gewijzigd) :D krijg ik het nooit zo getypt als het in m'n hoofd zit sorry voor de onduidelijkheid bedoel niks negatief gaat meer om gevoels beleving. Ben eigenlijk teleurgesteld in mijn aankoop. (enige zinnige conclusie uit dit hele verhaal :( )
Voor mijn vervolg zal ik wat duidelijker proberen te zijn en alles goed te meten op gewicht , extractie tijd enz.