Re: wie gebruikt precies genoeg bonen voor 1 espresso

23
SteefM schreef:Ik weet niet waar het geciteerde bericht over de Makro over gaat, vermoedelijk ergens anders op het forum dat ik (nog) niet heb gelezen, maar het is hier iig niet op zijn plek. Laten we het dus on-topic houden.
http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =10#p40708

En toen heb ik het bericht waar het op sloeg iets aangepast, kijk maar naar de tijdlijn van veranderen. 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

24
Het is een beetje werk, maar is ook wel te doen met een volautomaat.
Moet je wel even met goedkopere bonen erachter komen wat de retentie is, vooral wat achter blijft in de "chute" (verloop tussen maalunit en zetgroep)'. Was bij mij ca 5g, das best veel, maar het minimum dat hij maalt is ca 7g. Daarmee heb je die chute dus al "doorgeblazen".

Ik doe het alleen met zelfgebrandde bonen, dat is meestal maar weinig per "batch". En dan niet precies voor 1 espresso, maar voor een paar achter elkaar (ca 3). 1 zou ook wel kunnen, maar nu ik een losse maler heb, gebruik ik die daarvoor.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

27
daar zat ik ook al aan te denken Oxxo , dat je iedere keer je molen even leeg zou kunnen schudden boven de afvalbak en weer vers beginnen. Die volautomatenfabrikanten hebben goud in handen als ze ieder onderdeel, zoals de molen, van topkwaliteit zouden maken. Ik las iets op dit forum of op internet, dat weet ik niet meer, over gemalen koffiebonen door verschillende molens en dan het resultaat ervan onder de microscoop, waarbij de beste molens ook de mooiste en regelmatigste maling lieten zien. Ze maken ze nu zo, dat ze een jaar of 6-8 meegaan , anders blijven ze niet verkopen natuurlijk. Alleen de concurentie dwingt ze nog om verbeteringen door te voeren, denk ik, zoals Philips, Krups, delonghi. Als philips met een topmolen in zijn volautomaten komt, kan delonghi niet lang achterblijven. Denk dat delonghi momenteel de beste volautomaten maakt. Komen ook beste uit test.
Dat is net met een Toyota, je koopt er een en hoeft eigenlijk nooit meer een andere te kopen, zo goed zijn/waren ze. Dat is met een Fiat wel anders.
Wil je een wijze raad..........koop een vol-automaat!

28
Dat van die maler-vergelijking zal in de TGP van HB zijn geweest?

Zou natuurlijk fijn zijn als een superautomaat een topmaler zou bevatten, maar ik vind die dingen nu al zo duur. En dan zou er nog een paar honderd euro bij moeten (en het apparaat groter) om dat voor elkaar te krijgen...
Ik vrees dat de markt voor mensen die zo'n apparaat zouden kopen èrg klein is. Als je al erkent dat de maler zo belangrijk is en de moeite wil nemen om elke dag op de maling te letten, dan is dat kleine beetje meer werk met een semi-automaat nauwelijks meer van belang, lijkt me. Portafilter onder de uitloop en tampen, dat is het ongeveer.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

29
jan kees schreef:daar zat ik ook al aan te denken Oxxo , dat je iedere keer je molen even leeg zou kunnen schudden boven de afvalbak en weer vers beginnen. Die volautomatenfabrikanten hebben goud in handen als ze ieder onderdeel, zoals de molen, van topkwaliteit zouden maken. Ik las iets op dit forum of op internet, dat weet ik niet meer, over gemalen koffiebonen door verschillende molens en dan het resultaat ervan onder de microscoop, waarbij de beste molens ook de mooiste en regelmatigste maling lieten zien. Ze maken ze nu zo, dat ze een jaar of 6-8 meegaan , anders blijven ze niet verkopen natuurlijk. Alleen de concurentie dwingt ze nog om verbeteringen door te voeren, denk ik, zoals Philips, Krups, delonghi. Als philips met een topmolen in zijn volautomaten komt, kan delonghi niet lang achterblijven. Denk dat delonghi momenteel de beste volautomaten maakt. Komen ook beste uit test.
Dat is net met een Toyota, je koopt er een en hoeft eigenlijk nooit meer een andere te kopen, zo goed zijn/waren ze. Dat is met een Fiat wel anders.
Als ze ieder onderdeel van topkwaliteit zouden maken zou een volautomaat een veelvoud kosten van wat ze nu kosten. En inderdaad.
http://www.limarc.be/shop/index.php/the ... rbaar.html <--
De beste molens zien er trouwens niet beter of slechter uit onder een microscoop, massaspectrometer of whatever er nu te vinden is. Als philips met een topmolen in zijn volautomaten komt dan koopt niemand een philips, want dan is de philips te duur. In de gemiddelde volautomaat zit een molentje uit de categorie '150 euro'. Als je er een molentje in gaat stoppen van de categorie '700 euro', dan heb je nog niet eens een topmolen en is je apparaat iets van 500 euro duurder in het gunstigste geval.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

30
De quickmill Monza heeft 64mm platte schijven en een verwarmde RVS zetgroep. Mooi ding, schijnt goede espresso te maken. Wel wat duurder, maar een stuk goedkoper dan die van bluecold, ca. €2000.
Helaas niet verkrijgbaar in NL.

Je merkt ook bij een volautomaat duidelijk de invloed van de maler. Wanneer ik geen zin heb in m'n pavoni, maar wel in wat extra's, dan maal ik met m'n Rossi en gebruik dit in m'n Bosch. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30