Hallo,
Heb onderstaande gisteravond in het subforum "techniek" geplaatst maar realiseer me dat deze eigenlijk in dit subforum thuis hoort:
Vandaag is mijn nieuwe Delonghi ecam 22.110 geleverd. Nu ben ik bezig hem goed in te stellen. Al heel veel info van dit forum kunnen halen maar heb toch nog en paar vragen....
Op de machine kan ik een aantal zaken instellen namelijk hoeveelheid water, maling, hoeveelheid koffie en temperatuur. Hoeveelheid water heb ik voor een enkele espresso op 30ml ingesteld. De schaal voor hoeveelheid koffie gaat van 6 tot 14 gram. Deze kun je niet heel nauwkeurig instellen maar heb ik iets van de min(=6gr) afgesteld dus hoop zo'n 8gram te hebben. Maling staat nu op stand 2. Een enkele espresso heeft nu een doorlooptijd van 25sec wat prima is. Smaak is ook goed al ben ik nog niet overtuigd. Wanneer ik nu een dubbele espresso wil zetten vraag ik me af of het apparaat dan automatisch een dubbele hoeveelheid koffie pakt of dat ik dan deze zelf moet instellen op 14gr. Wanneer ik dat doe druppelt de espresso er heel langzaam uit en heb ik een doorlooptijd van meer dan 1 minuut.
Concreet is mijn vraag dus hoe werkt/denkt een volautomaat? Als ik alles goed instel voor een enkele espresso neemt hij dan automatisch van alles het dubbele voor een dubbele espresso?
Ook vraag ik me af of ik het beste zo'n hoog mogelijke temperatuur kan kiezen?"
Hoe hebben jullie je volautomaat ingeregeld?
Alvast bedankt!
Re: Instellen volautomaat
2Ik zou denken dat hij 'automagisch' dubbele hoeveelheden neemt voor een dubbele espresso. Maar kun je dat niet zien aan de hand van de koffieprut? Vergelijk de hoeveelheid prut die er uit komt na een enkele espresso met de hoeveelheid die er uit komt na een dubbele espresso (zonder instellingen aan te passen); volgens mij heb je dan je antwoord?Als ik alles goed instel voor een enkele espresso neemt hij dan automatisch van alles het dubbele voor een dubbele espresso?
3Ik heb geen Delonghi, wel een Bosch. Bij mij maalt hij niet 2x voor een dubbele espresso en ook de koffiehoeveelheid wordt niet aangepast.
Nieuwere modellen doen dit echter wel (2x malen+zetten).
Nieuwere modellen doen dit echter wel (2x malen+zetten).
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
4Mijn vorige volautomaat maalde altijd gewoon iets meer. Of dit echt dubbele hoeveelheid was... Had het idee van net iets minder. Huidige volautomaat maalt ook twee keer..
5Door de tip van SteefM ben ik erachter gekomen dat hij inderdaad automatisch de dubbele hoeveelheid maalt. Begin nu langzaam tevreden te worden over de instellingen voor mijn bakkie espresso. Nog even de hoeveelheid en maalgraad fine-tunen en dan moet het top zijn. Vandaag worden de bonen van Fascino geleverd. Proefpakketje espresso en de budgetbonen pittig. Ben benieuwd..... 
6Ruud
Als ik de koffieprut bekijk dan heb ik de indruk dat de 22.110 met 2 bakkies iets minder
prut heeft dan 2x 1 bakkie.
Als ik 2 bakkies tap dan zet ik de bonenknop iets hoger.
Als ik de koffieprut bekijk dan heb ik de indruk dat de 22.110 met 2 bakkies iets minder
prut heeft dan 2x 1 bakkie.
Als ik 2 bakkies tap dan zet ik de bonenknop iets hoger.
8janwilbert schreef:(...)
Zou je in het vervolg de edit- of wijzigknop rechtsbovenin een bericht willen gebruiken als je nog iets wilt toevoegen? In plaats van telkens een nieuw bericht plaatsen. Dat houdt de boel overzichtelijker.janwilbert schreef:(...)