Re: Londinium 1

161
Ik ben best benieuwd naar jullie "Godshotratio", maar dat is iets voor een eigen draadje. Dit gaat over de Londinium 1.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Londinium 1

163
Nee niet mee bezig momenteel, gewoon voor de lol om maar ergens een draadje in te hangen zag ik wel dat de binnenruimte van de kast stabiel op 50º is hier, maar da's non-data in de zin dat het verder niets zegt . Extractie-temp onder de naked is vrijwel gelijk aan wat ik heb bij de Lusso, met de laser gemeten, maar ook daar geen datalogger metingen, van geen van beide, dus geen curves.

Maar wel lekkere koffie!

Ik denk dat het meten aan die grote zetgroep ook weinig nuttigs oplevert, tenzij er meer mensen zo'n zelfde zware groep hebben. Er is een groot oppervlak en 7kg massa en om tussen meerdere machines met zo'n zelfde klasse zetgroep metingen zinnig te vergelijken zou je ook moeten afspreken waar je precies het thermokoppel vastmaakt.

Ik heb wat mails gewisseld met Eric van de beroemde Eric's thermometer op E61 machines. Hij heeft natuurlijk ook een L1 maar is nog niet aan metingen toegekomen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Londinium 1

167
Midas schreef:Hoe bevalt de machine na een paar dagen?
Kraakt piept? Zwaar? is er al een vrouw die er mee werkt? Elk kopje het zelfde?
Uitstekend, ik proef alles meer, ook door de combinatie van de L1 en de HG 1.

Hoezo "kraakt piept"?

Ik ben de enige die ermee werkt, maar afgezien van de kracht die nodig is, kan iedereen dat nadoen. Heet water uit L1 in een kop laten stromen tot het kokend hete water eruit komt, dan espressokopje uit die kraan vullen, bonen afwegen 17--19g, malen, kort roeren in het maalsel, 'blind tumbler' op het PF zetten, de bodem eruit trekken, tegen de kant van de tumbler 'bellen' om de laatste koffie eruit te tikken, beetje afstrijken, tampen, losliggende korrels maalsel wegblazen, PF onder draaien, hefboom omlaag, een aantal seconden (5--15s) pre-infusie, hefboom weer omhoog, even wachten (25--35 lijkt het beste), klaar. Geen kunst meer aan ;-)

[EDIT] Flushen doe ik trouwens alleen aan het einde van de dag als ik de machine uit ga zetten. Toen ik het uit gewoonte deed met de L1 in de branderij van Reiss, keek hij vreemd op. Het douchescherm wordt niet vies, even vegen met een doek is al genoeg en als je een flush doet heb je geen flauw idee waar dat de temperatuur van de groep heen gooit terwijl die juist al stabiel is door het ontwerp van thermosiphon en warmtewisselaar.

Wat me ook opvalt is dat ik de drip tray niet hoef te legen. Er vallen weleens wat druppels in, maar dat is het wel. Ik zet een kopje onder de groep als ik m'n koffie pak, zodat de rest daarin stroomt en verder valt er niks in de drip tray. Ik spoel 'm wel bijna-dagelijks schoon, maar leeggieten is er niet bij.

Gisteren was ik met de HG One naar vrienden en de vrouw des huizes had wel moeite met malen, maar dat kwam mede doordat ze niet lang is en het aanrecht wel hoog. Op een lager tafelblad was het vermoedelijk beter gegaan.
Laatst gewijzigd door fransg op vr 15 feb 2013, 13:08, 4 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Londinium 1

168
Leuk om te lezen dat je de Blind Tumbler nu ook gebruikt. Dat ding is echt ideaal. Espresso's maken met de HG One en een goede machine is echt kinderspel :D . Maakt het leven zoveel makkelijker. Ben wel benieuwd hoe de kracht is van de L1 ten opzichte van de Strega.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Londinium 1

169
Erik82 schreef:Leuk om te lezen dat je de Blind Tumbler nu ook gebruikt. Dat ding is echt ideaal. Espresso's maken met de HG One en een goede machine is echt kinderspel :D . Maakt het leven zoveel makkelijker. Ben wel benieuwd hoe de kracht is van de L1 ten opzichte van de Strega.
Jouw Strega is behoorlijk onstabiel.Ik heb wat metingen verricht en die gaan alle kanten op.

Re: Londinium 1

170
Als het resultaat goed smaakt is er niks mis mee natuurlijk. Als het zo zou zijn dat uitsluitend een dwangmatig strak en vlak gehouden exacte temperatuur lekkere koffie maakte, dan hadden we misschien een probleem, maar juist met levers is er een profiel in druk en temperatuur, geen horizontale streep. De woorden 'stabiel / instabiel' kunnen we in die context zien. Iemand die stil staat te kijken naar een danser, is stabieler, maar zolang de danser niet op zijn muil valt is die wel mooier om naar te kijken, bijvoorbeeld.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino