Stofzuiger ombouwen naar koffie koeler

1
Hoi koffieleuten,

nu mijn koffiebrander naar tevredenheid werkt ben ik maar eens op zoekgegaan naar hetvolgende doe het zelf klusje. Ik bedacht dat het wel erg vervelend was om steeds met de hete koffie naar buiten te rennen en dan alles in de tuin van het ene vergiet naar het andere over te moeten gieten. Bovendien gebruikte ik de plantenspuit om sneller te kunnen koelen. Geen van beiden ideaal.

Dus ben ik wat gaan struinen op het web, en kwam ik er achter dat een stofzuiger hier goede diensten kon bewijzen. Laat ik nou net zo'n ding ongebruikt in de schuur hebben staan! Die had ik ooit gekregen van mijn schoonouders omdat zij er toch niets mee deden. Ik was van plan er een vacuum pomp voor epoxy laminaat van te maken, maar nu heb ik er iets veel belangrijkers van gemaakt:
Een turbo koffie koeler!

Aanschouw het resultaat, een redelijk compacte koffie koeler met zo'n 7 meter bereik! Kan in de tuin maar ook onder de afzuigkap! Het mandje kan er uit, de onderkant is een zeef met gaten waar bonen niet doorheen kunnen (ik heb nog nooit zo veel gaten achter elkaar geboord) maar kaf heel makkelijk.
Kosten 0 euro, ik had nog popnagels en alu plaat (van mijn friet/koffie brandertje) en de stofzuiger stond er zoals gezegd ook al.

Afbeelding

Ik moet hem nog testen, maar ik heb hem nu alvast gemaakt zodat ik hem de volgende keer, als ik weer eens wat bonen brand, gelijk kan gebruiken. De bonen die er in zitten zijn puur voor de foto, omdat het anders niet gelijk te zien is waar het voor dient.
Als ik hem heb gebruikt zal ik hier berichten.
Wat denken jullie er van?

Re: Stofzuiger ombouwen naar koffie koeler

2
Inventief!!
Ik zit te wachten tot je met DIY setjes komt.Iets zoals Black & Decker vroeger had....1 motor en zes hulpstukjes,zodat je kon zagen boren en decouperen...
Nu...met dit setje kunt u zelf in uw eigen keuken bonen branden en koelen...nu voor maar 99,- !!

Suc6!!

ps vind het echt leuk!!
Vrouw,twee kinderen en twee kittens ;) o ja en een Nuova Era Altea Compact (2gr) met Gene brander en een Zenith 65E maler.

3
Ha ha, waar je schoonouders niet al goed voor zijn! Ik geloof best dat het werkt. Nog wel 1 vraagje: wat gebeurt er met de vliesjes, worden die gewoon opgevangen in een stofzak?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Nee, ik ga echt geen doe het zelf zetjes maken, ik zeg: Doe het zelf! Al die gaatjes boren heeft me bijna een tenniselleboog opgeleverd, maar ja, ik wilde ook perce op 0 euro uit komen, en had geen zin om naar de winkel te gaan voor een hele scherpe boor...

De vliesjes blijven onderin zitten, ik kan de stofzuiger (het is een hele kleine) zo ondersteboven uitkloppen. Er zit nog wel een vezel-filter tussen de motor en de vliesjes in, anders denk ik dat de boel in de fik zou vliegen. Wel ben ik benieuwd of dat vezel filter het houdt als het echt heet wordt. Maar goed, wie dan leeft...

Dennis

6
Vraag me af of de stofzuiger sterk genoeg is. Die van @3aan is een industrieel model. Heb dit zelf ook geprobeerd met een 2200W stofzuiger en dan een lage prullenbak met vergiet erop en de slang onderin de zijkant van de prullenbak via een gat waar de slang echt in klemde. Dat ding werkte voor geen meter. De bonen waren na 4 minuten nog heet. Wellicht dat het op deze manier wel gaat werken, dan ga ik nog een poging wagen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

7
A3aan, ik vind de jouwe nog veel mooier!

Wat ik heb is een zgn 1500W model (waarschijnlijk 500W verwarming en 1000W zuigkracht), als ik mijn gezicht in de bak hang terwijl hij zuigt en er bijna 400g bonen in zitten dan voel ik de lucht aan alle kanten flink langs stromen, maar ik zal het eerst moeten testen. Heb alleen geen zin om daarvoor nu al bonen te branden, dan zit ik straks opgescheept met oude meuk.

Het blijft even afwachten dus, maar ik post de resultaten hier zodra ik hem getest heb.

Dennis

8
Mijn "stofzuigertje" is er eentje die de servicemonteur van kopieermachines e.d. bij zich heeft gewoon een licht dingetje van een paar kilo, het is zaak de boel goed af te dichten en vooral geen valse lucht laten zuigen, je moet wel de boel goed door elkaar blijven mengen met een houten spatel, dan gaat het beslist goed komen, ik ben met een 2e model bezig die een grotere capaciteit heeft circa 2 a 3 kilo, later daarover meer, dat wordt een appeltje eitje uitvoering, gisteren de eerste proef ermee gedaan en dat belooft een heel goed resultaat, dat was 2 kilo met gemak, je hebt er geen grote stofzuiger voor nodig wel een met een stofzak voor je chaf in op te vangen, bij de huidige wordt dat de wijde wereld in geblazen, eerst deed ik het met een kniekousje opvangen, die gingen heel vaak kapot met het legen.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

YIEHAA!

9
Ik heb me toch een mazzel, het kleine monstertje werkt perfect. :D

Na het branden (weer 400g) kon ik met één hand de trommel er uit vissen en in de koelbak dumpen. Ik pakte een houten lepel en heb er twee keer mee geroerd, met de achterkant, en voelde toen al minder hitte van de bonen afkomen. De laatste minuut kon ik met mijn blote handen af! Al het kaf werd keurig opgevangen en ik kon het na afloop zo in de gootsteen uitkloppen.

De (voormalige) stofzuiger wordt wel behoorlijk heet maar ik had het ook al zonder bonen getest en toen viel me dat ook al op. Goed, ik zal het aan zien en met deze "duty-cycle" kon het wel eens nog lang goed gaan. Of niet natuurlijk. Als het apparaat alsnog een melt-down beleeft zal ik dat hier voor de eerlijkheid ook meteen melden.

Maar nu ben ik een blij mens. Branden, koelen, oppotten. Niks minuten lang buiten staan herrie maken en nog 10 minuten afwassen. Nu blijft de (tot anderhalve minuut beperkte) herrie binnen en omdat alles nu onder de afzuigkap blijft is er nog minder geur in huis.

Alleen voor het vullen van potten (Ik gebruik Weck flessen) en van het trommeltje van de brander wil ik nog eens een alu trechtertje maken.

Groeten,
Dennis

10
Hier nog even m'n 2e koffiebonenkoeler

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was het resultaat van 2 kilo bolivia in 1 branding
er bleef nu 1700 gram over. :)
Afbeelding

Afbeelding

Hieronder de stofzuiger die al die tijd heeft gevangen gezeten in de 1e koeler,
die is toch wel wat gehavend van al die hitte die te verwerken heeft gehad. :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.