@3aan en de thuisbranders

1
Een aanbieding voor de thuisbranders.
Maximaal 15 forumleden kunnen hier aan meedoen, eerst komt eerst brandt. :)

Guatemala Arabica SHB = 225 gram
Honduras Arabica SHG - UTZ = 225 gram
El Salvador Arabica Alpha SHG = 225 gram
Colombia Arabica Supremo 18 = 225 gram

Ind. Malabar Monsooned Class AA = 750 gram
Ind. Malabar Monsooned / gebrand (referentie) = 200 gram

Alles bij elkaar incl. verpakking en verzending €16,- Krijg het met geen mogelijkheid in een Brievenbuspakje ! :( verzenden naar Belgie = €3,- extra :(
De gewichtsverhoudingen zijn gebaseerd op de Gene

Als je interesse hebt gaarne via een PM !!
Graag dan ook gelijk je Adresgegevens vermelden dat scheelt een hoop gemail. ;)
Laatst gewijzigd door @3aan op di 14 jan 2014, 11:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Re: @3aan en de thuisbranders

2
Ja daar doe ik graag aan mee! Ik zat al met smart op dit experiment met de Malabar te wachten. Je hebt er zelfs nog iets leukers van gemaakt Adriaan. Erg mooi!

Misschien kunnen we tzt in dit topic voor het branden wat van gedachten te wisselen over hoe deze verschillende bonen te benaderen.
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

9
Heb ze ook binnen, en gelijk een espresso van gemaakt. Ik had wel verwacht dat deze boon fijn gemalen wilde worden, maar hij wil er morgenochtend graag nog een tandje bij. Nu zaten we in lungo-land. Maar een lekker bakje was het wel, mooie combinatie van fluwelige body met rond zuur als van rood fruit. Ook wat bloemigheid, wat ik zeer waardeer in koffie. Als geheel zeer zacht en vriendelijk. De kleur van de bonen en het maalsel is voor mijn doen licht. Nu is me dat vaker opgevallen met de bonen uit die Giesen machine, maar misschien is dit ook deels een eigenschap van deze boon?

In het brandprofiel valt me op dat hij rustig begint maar dan stevig doorzet. Helemaal tot het eind 9 a 10 graden C per minuut. Ik ga de 750 g denk ik branden in zes batches van 125 g, dus ik kan wat experimenteren. Voor de eerste poging ga ik proberen dit profiel na te bootsen. Adriaan weet je nog waar 1C ergens begon?
VBM Domobar Super, Mazzer Pharos, Mahlkonig Guatemala, een boel filterspullen, en een Quest M3 die al lang ligt te wachten :)

10
We zijn begonnen toen de machine was terug gekoeld tot 80 graden en daar gestabiliseerd, toen de bonen gestort "5 kilo op de kop af" er bleef uiteindelijk 4230 gram over, voor de rest spreekt het staatje dacht ik zo.

Een Malabar moet je echt niet donkerder draaien anders gaat er veel smaak verloren, dan kan je net zo goed een Italiaanse Blend maken. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.