Re: Bugatti Diva

11
Dan wordt het dus hoog tijd voor een eigen maler! ;) Had je al naar die linkjes gekeken? :o
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Was er door omstandigheden even helemaal uit. Niet uit de koffie en dus ruim de tijd gehad om zelf te ontdekken dat een bonenmaler inderdaad een absolute must is.

Die linkjes zijn natuurlijk allang dood maar nu wil ik dus echt zsm een bonenmaler. Nog andere malertips? (met een absoluut maximum uitgeefbedrag van 200 euro...)

15
Toch een beetje geduld hebben, vrees ik...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Ik heb de Bugatti Diva nu 2 jaar. Er zijn wel 100 veschillende aanbieders van servings. Mijn conclusie is dat niet het apparaat (sorry jongens) maar de koffie zelf echt bepaald of je je een barista waant of niet. Het is echt ongelofelijk hoe graat de verschillen zijn. All-time-low blijft de veel geprezen Illy. Erg zuur naar mijn smaak. Momenteel is onze favoriet DorCaf Orange (zie House of Espresso voor bestellingen)

Als je gemalen koffie wilt gebruiken moet je ultrafijn malen. Zelfs een Siemon Leveld en andere lukt dit maar ten dele. Je hebt echt een absolute top molen nodig om die maalgraad te kunnen bereiken. Een kennis van mijn heeft zo'n molen en dan gaat het heel goed. Maal je iets grove dan is de doorlooptijd te snel en heb je troep, een slappe bak, geen goede crema. Ik stond en zelf versteld hoe nauw dit komt.

17
Mijn ervaring met de bugatti is positief,

Enige nadeel van de bugatti vind ik dat de ESE servings wat stroever door loopt dan de gemalen koffie dus als je ese wilt gaan gebruiken kun je wel effe een tijdje wachten op je kopje koffie.

Mijn advies gewoon gemalen koffie te gebruiken, zoals lavazza of evt Illy mooie doorloop kwa tijd en koffie vind ik persoonlijk. en btw machine heeft ook een 16 bar pomp.

Machine warmt op in 5 a 10 min, cappuccino schuimen is lastig aangezien de kop best breed is en dat zorgt voor veel bellen ipv schuim zoals het hoort.

Mocht je nog meer willen weten hoor ik het graag van je

Groet Guido
Bugatti diva. Mazzer Mini. La pavoni Europicolla 1a

18
keepertje schreef:Dank voor de reacties, en zelfs voor het aanbod...

Maar dat aanbod gaat (voor mij in ieder geval) over want ik heb inmiddels - ook tweedehands en voor nog veel minder geld - zo'n chrome kegel - il Bugatti Diva - in de keuken staan. Ben voorzichtigjes allerlei dingen aan het proberen, zal binnenkort eens uitgebreid erover berichten.
Voor nu alvast, voor de geïnteresseerden en omdat er zo weinig ovder de Bugatti Diva bekend is het volgende:

1. De twee minuten opwarmtijd zijn inderdaad onzin. Al geeft de thermometer dan wel aan dat het apparaat de juiste temperatuur heeft, plak er minimaal vier, vijf minuten aan vast wil je een echt warm kopje koffie hebben.

2. Ik heb het apparaat getest met gemalen koffie en met illy-servings. Met een zeefje op- en afschroeven is het apparaat redelijk eenvoudig om te bouwen van servings naar gemalen en andersom. Over de gemalen koffie kan ik nog weinig zinnigs zeggen, heb drie soorten erin gegooid tot nu toe maar ben over geen van drieën heel erg tevreden. Dat heeft nog meer testen nodig om een oordeel te kunnen vellen.
Over de servings ben ik gematigd tevreden. Ik heb er geen verstand van (hiervoor een Gaggia Classic altijd met gemalen koffie gebruikt) maar wilde alles met dit apparaat probeen vandaar dus die servings. De koffie is oké maar niet geweldig, maar misschien is dat inherent aan servings. De doorstroomtijd is onder de 20 seconden voor een espresso en dat is wat aan de magere kant denk ik.

Meer valt er nog niet te zeggen over mijn kegel, alleen dat hij er - en dat meen ik echt - erg mooi uitziet. En dat er ongetwijfeld veel betere apparaten in dezelfde prijscategorie zijn (Acaso Dream?) dus dat je de Bugatti enkel moet aanschaffen - naar mijn mening - als je er niet de hoofdprijs voor betaalt.

Tot zover.
Hoezo zeefje op een aan schroeven? Je duwt toch gewoon dat ESE servings bakje in het portafilter wat moet je dan nog schroeven.

19
buono caffe schreef:Ik heb de Bugatti Diva nu 2 jaar. Er zijn wel 100 veschillende aanbieders van servings. Mijn conclusie is dat niet het apparaat (sorry jongens) maar de koffie zelf echt bepaald of je je een barista waant of niet. Het is echt ongelofelijk hoe graat de verschillen zijn. All-time-low blijft de veel geprezen Illy. Erg zuur naar mijn smaak. Momenteel is onze favoriet DorCaf Orange (zie House of Espresso voor bestellingen)

Als je gemalen koffie wilt gebruiken moet je ultrafijn malen. Zelfs een Siemon Leveld en andere lukt dit maar ten dele. Je hebt echt een absolute top molen nodig om die maalgraad te kunnen bereiken. Een kennis van mijn heeft zo'n molen en dan gaat het heel goed. Maal je iets grove dan is de doorlooptijd te snel en heb je troep, een slappe bak, geen goede crema. Ik stond en zelf versteld hoe nauw dit komt.
Topmachine dan.

20
cremalover schreef:
buono caffe schreef:Ik heb de Bugatti Diva nu 2 jaar. Er zijn wel 100 veschillende aanbieders van servings. Mijn conclusie is dat niet het apparaat (sorry jongens) maar de koffie zelf echt bepaald of je je een barista waant of niet. Het is echt ongelofelijk hoe graat de verschillen zijn. All-time-low blijft de veel geprezen Illy. Erg zuur naar mijn smaak. Momenteel is onze favoriet DorCaf Orange (zie House of Espresso voor bestellingen)

Topmachine dan.
hehe, een echte diva dus :P.

@buono caffe
Ik weet niet wat voor awesome apparaat dat kegeltje moet wezen, maar de meeste malers kunnen met gemak zo fijn malen dat je een espressomachine volledig chocked. Dat lukt mijn ascaso I-steel zelfs. Beter nog, ik heb een handmalertje die dat wel voor elkaar krijgt.
Een topmachine maalt niet zozeer fijner, maar consistenter.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode