Re: pressureprofiling met Strega

12
Erik82 schreef:Voor de liefhebbers http://www.home-barista.com/levers/supe ... 29470.html :mrgreen: .
Mooi stukje, ik wil mijn strega ook wel even pimpen hiermee!

Ik ben nog een echte beginner dus hoop dat jullie even kunnen meedenken...
Als ik het goed begrijp dan past die dimmer de stroom naar de pomp aan zodat die tussen de 0-11 bar aflevert als pre-infusie druk (de maximale pompdruk voor de Ulka strega pomp is 11bar, correct?).
De OPV van de strega is ingesteld rond de 9 bar, dus dat betekent dat de OPV moet verhoogd worden naar 11 bar (wat is eigenlijk het nut nog van de OPV dan, de pomp kan toch maar 11 bar afgeven??).
Waarom eigenlijk de stroom naar de pomp aanpassen, is dit niet schadelijk voor de pomp? Bestaat er niet zoiets als een eenvoudig aanpasbare OPV?

Ik probeer ook nog te begrijpen wat er gebeurd bij een pre-infuse druk van 11 bar wanneer de hendel omhoog gebracht wordt. Dit weekend heb ik namelijk de OPV druk verhoogd (zoals aangeraden door een paar mensen op HB). Als ik nu de hendel naar boven breng wanneer de eerste druppels verschijnen dan grijpt de hendel echter niet... Pas na een seconde of 2-3 gaat die aangrijpen.
Iemand die me ff verder helpt?

Ik ben ook wel benieuwd naar de prijsopgave van kafko, Erik zou je die mij misschien willen sturen in pm?

13
De OPV van de strega staat rond de 11 bar standaard wat aan de hoge kant is. Een vibratiepomp levert 15 bar. Overal wordt juist aangeraden de OPV van de Strega met rust te laten. Er zijn mensen die hem hebben verlaagd met mindere resultaten en dus werd daar het advies gegeven hem weer te verhogen.

Een instelbare OPV heb ik over nagedacht maar geeft veel problemen. Je wilt namelijk de druk meten en zien en die zijn er wel maar dan moet het display buiten de machine zitten. Dit betekent dat een gedeelte van de leidingen omgelegd moet worden en buiten de machine komt te liggen wat geen mooie optie is. Technisch gezien wel een betere optie maar niet goed te realiseren. Je wilt inderdaad puur de druk op het HX-circuit meten.

Als je de OPV hebt verhoogd en ook nog eens wacht tot de eerste druppels dan zit je op een 12 bar aan startdruk en eindig je rond de 9 bar. Dat is allemaal best hoog en zal hoogstwaarschijnlijk een negatieve invloed hebben op de smaak. Zelf vul ik de cilinder nagenoeg nooit helemaal en begint de hendel op 10 uur en eindigt bijna helemaal boven als de espresso klaar is na 28s. Op die manier start je rond de 9-10 bar en eindig je rond de 6-7 bar.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

14
Project gaat nog wel even duren. Eerst eens naar Peter met de machine om van binnen te kijken hoeveel ruimte we hebben en wat de mogelijkheden zijn. Na wat overleg en verschillende opties zijn we er beide nog niet uit hoe het design moet gaan worden.

Voor mij is het echter een 2 uur enkele reis dus even op en neer is wat lastig. Gelukkig woont mijn schoonfamilie in Friesland en gaan we daar over een maand naartoe. Ik ga dan even met Peter een half uurtje kijken en brainstormen. Na wat tijd om de boel te laten bezinken zullen we een plan van aanpak gaan maken.

Grootste probleem is de dubbele manometer omdat de huidige 40mm is en de kleinste dubbele is 52mm en liever nog 60mm. Aangezien een gat uitboren in een espressomachine ontzettend lastig is en dan ook nog eens in het voorpaneel begint daar probleem één. De dimmer inbouwen en een manometer portafilter fabriceren kan ik zelf ook nog wel maar wil het juist mooi en compleet hebben. Tweede optie zou zijn een optie zoals bij Fransg maar dan met meerdere magneetkleppen en een aantal vast gedefinieerde drukmogelijkheden (bijvoorbeeld 3,5,7 en 9 bar). Dat is echter ook niet ideaal omdat je dan ongeveer 4 magneetventielen in moet bouwen met elk een aparte OPV. Of ik moet een hele vaardige metaalbewerker zien te vinden die met het voorpaneel op de machine het gat uit kan boren maar dat vertrouw ik niet iedereen toe.

Laatste probleem is dat de machine nu een maand oud is en als ik echt de hele boel ga verbouwen de garantie komt te vervallen. Nou maakt dat met niet heel veel uit maar moet dus wel goed gebeuren omdat ik anders een probleem heb. Eerst maar eens stap één en bij Peter gaan buurten. Wordt vervolgd.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

15
Bezzera Strega is toch een Piston machine?
Waarom een OPV?

Je kan toch de druk vanuit de watertank met 3 bar de groep in persen, dat is toch zat?
Als ik op locatie ben dan heb ik een pomp die maar 2,6 bar levert en dat gaat zonder problemen.

Ik snap veel maar dit dus duidelijk niet, als je wilt p.p. en dan is de enige en juiste manier spelen met de hendel en dus de veer, tegenhouden of juist wat meer druk geven door te helpen. :)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

16
het kan nog ingewikkelder:

http://www.home-barista.com/espresso-ma ... 29380.html

"It explains the Strega's "punch" (i.e. the need to grind finer or dose higher than on other machines). In the tank model, it takes about 12 seconds for the chamber to fill and the pressure to ramp up to 9 bar, which certainly qualifies as a long drawn out preinfusion."
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

17
Ik ben het voor het grootste deel van een derde en laatste derde wel eens, zeker die 9 bar is kolder voor een pre-infusie die gaat dan volledig verloren, bij mijn thuisgebruik zit er ook een flowrestrictor voor, zij het apart in de aanvoerleiding, anders komt er rond de 4,5 bar in en dat is teveel en op het eind wil ik nog wel even helpen. zou hier ook graag een extra veer in willen hebben maar kan nog niets geschiktst voor vinden, raar dat die Strega dan zoveel druk in het begin geeft, rare lui die Romeinen eh Italianen. :D

19
cremalover schreef:Misschien moet je het niet beredeneren maar proeven.
Strega pomp pre infusie smaakt echt beter dan leidingdruk pre infusie.
Hoeveel bar geeft die dan? op de puck?