Re: Meeting in Groningen, en alles wat erna kwam!

162
R&B schreef:Tot dit topic had ik nog nooit van die Ceado E37s gehoord. :)
Hoe ben je daar opgekomen en waar heb je hem gekocht?
Ja eigenlijk werd ik actief benaderd of ik hem wilde overnemen van iemand. Had eerder met hem contact gehad over een andere maler, maar dat was hem toen niet geworden voor mij. En nu had hij deze staan en dacht hij aan mij en dat kwam goed uit. De machine komt van een lunchroom die in april gestart was, maar niet de omzet kon krijgen die het nodig had en daarom zijn ze in oktober alweer gesloten.
Deze maler (waar ze 2 van hadden staan naast elkaar) heeft een electronische teller, dus je kan zien hoeveel die gebruikt is. 2000 nog wat shots staan op de teller. Zeg dat die andere maler ook zoveel op te de teller had, dan heb je 4000 shots. Verdeelt over 6 maanden en 6 dagen per week open....dan zit je rond de 25 shots per dag, verdeelt over 2 machines. Geen wonder dat het niet uit kon die lunchroom :P
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

163
lmg475 schreef:Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar dat wil natuurlijk niets zeggen :D . Ziet er wel mooi uit. Op verschillende sites zijn ze heel lovend over deze maler. Ze zijn ook te koop met een kleine hopper, zal dan ook wel apart verkrijgbaar zijn. Hoe zit het trouwens met de retentie van deze molen?
Dat laatste is juist zo cool, nagenoeg geen retentie. Misschien 1 gram, maar de ruimte om de schijven zijn na malen steeds mooi leeg en de chute is 1 pijpje die naar beneden loopt en daardoor blijft daar ook niets hangen. Er is dusdanig weinig retentie, dat ik er niet naar omkijk bij het zetten van koffie, ook niet de volgende ochtend bij wijze van.

164
De nieuwe tamper is ook binnen. Had van DiRossi niet de maat gekregen die ik wilde omdat die niet op voorraad was, maar een andere kleinere maat wel. Dus eerst die gekregen om te proberen of die niet ook al voldeed. Maar wilde toch wat groter, dus die ging terug en nu heb ik de nieuwe in de maat die ik wilde.

Omdat ik toch moest omruilen ook maar meteen een andere houtsoort gekozen, vond de diablo olijf net niet lekker in de hand.

Dus nu deze:

Afbeelding

De set is nu eerst wel compleet. Van goede espressomachine, tot goede tamper. Hooguit nog een iets grotere pitcher 2 cappu's tegelijk.

166
fransg schreef:Prachtig!!
Ik zal thuis nog eens een mooiere foto plaatsen met de machine en maler erbij. Maar dat is meer voor het pats hoekje dat hier ook ergens op het forum is.

DiRossi maakt in ieder geval mooie spullen, leuk dat we zo'n bedrijfje in Nederland hebben!

167
Heb de Ceado nu even staan en het is toch wel echt een heerlijke machine. Niet foutloos, maar dichterbij mijn ideale maler ben ik nog niet geweest :). En dat geeft ook wel een stukje rust. Ben echt tevreden voor een keer en ik hobbel nu naar de keuken, maak een cappuccino en ga weer aan het werk. Als ik zie hoe ik begon, dan stond ik in de keuken, maakte een hele nare espresso, gooide hem weg, maakte opnieuw een, gooide die weer weg...en een uur later kwam ik uit de keuken, zonder espresso maar met een halve kilo aan bonen minder. De laatste (drinkbare) espresso had ik al op in de keuken en ik ga maar weer aan het werk. Met de Vibiemme ging het al een stuk beter dan met de Quick 820, die laatste kon ik echt niet wijs mee worden. De vibiemme ging eigenlijk top voor espresso, maar cappuccino kostte nogal wat water (flushen om de boiler sneller af te coolen) en wat tijd.

Het is best een strijd geweest, maar ik ben nu gewoon lekker aan het genieten van de koffie, ipv met machines aan het vechten. En elke week bestel ik een andere boon om te proberen.

Gaat hier stiekem best een hoop bonen erdoor, afgelopen weken een kilo per week. Ik ben daar zelf voor 50% verantwoordelijk voor, de andere 50% is toch een hoop bezoek afgelopen tijd. Dus vandaag komt 3 kilo van gebrand.nl aan als goed is. En ik ga weer eens wat meer testen met invriezen. Afgelopen weken geprobeerd en het invriezen bevalt eigenlijk best goed...de smaak wordt iets anders dan die echt verse boon, maar ik vind het gemak wel opwegen tegen die kleine smaak verandering. Altijd boontjes in huis :)

168
Nomad schreef:Heb de Ceado nu even staan en het is toch wel echt een heerlijke machine. Niet foutloos, maar dichterbij mijn ideale maler ben ik nog niet geweest :). En dat geeft ook wel een stukje rust. Ben echt tevreden voor een keer en ik hobbel nu naar de keuken, maak een cappuccino en ga weer aan het werk. Als ik zie hoe ik begon, dan stond ik in de keuken, maakte een hele nare espresso, gooide hem weg, maakte opnieuw een, gooide die weer weg...en een uur later kwam ik uit de keuken, zonder espresso maar met een halve kilo aan bonen minder. De laatste (drinkbare) espresso had ik al op in de keuken en ik ga maar weer aan het werk. Met de Vibiemme ging het al een stuk beter dan met de Quick 820, die laatste kon ik echt niet wijs mee worden. De vibiemme ging eigenlijk top voor espresso, maar cappuccino kostte nogal wat water (flushen om de boiler sneller af te coolen) en wat tijd.

Het is best een strijd geweest, maar ik ben nu gewoon lekker aan het genieten van de koffie, ipv met machines aan het vechten. En elke week bestel ik een andere boon om te proberen.

Gaat hier stiekem best een hoop bonen erdoor, afgelopen weken een kilo per week. Ik ben daar zelf voor 50% verantwoordelijk voor, de andere 50% is toch een hoop bezoek afgelopen tijd. Dus vandaag komt 3 kilo van gebrand.nl aan als goed is. En ik ga weer eens wat meer testen met invriezen. Afgelopen weken geprobeerd en het invriezen bevalt eigenlijk best goed...de smaak wordt iets anders dan die echt verse boon, maar ik vind het gemak wel opwegen tegen die kleine smaak verandering. Altijd boontjes in huis :)
Mooi ding.. ik heb 'em eens ge-googled en 'wholelattelove' op youtube heeft er een positieve review over. Ziet er zeer robust uit. Ben zelf dit jaar ook begonnen met de espresso/cappuccino hobby... maar heb nog geen upgrade stress :-) Toch leuk om dit soort dingen te bekijken! Heb zelf de mini E (bij Kafko gekocht).. en hij raadde me aan om eerst maar eens de standaard 'burrs' te gebruiken... heb ze nog altijd - maar zie de SJ burrs toch echt als een volgende (en relatief goedkope) upgrade.
La Marzocco Linea Mini 2020 (Connected) | Niche Zero grinder | VST La Marzocco Strada 17gr

169
mischa1975 schreef:
Nomad schreef:Heb de Ceado nu even staan en het is toch wel echt een heerlijke machine. Niet foutloos, maar dichterbij mijn ideale maler ben ik nog niet geweest :). En dat geeft ook wel een stukje rust. Ben echt tevreden voor een keer en ik hobbel nu naar de keuken, maak een cappuccino en ga weer aan het werk. Als ik zie hoe ik begon, dan stond ik in de keuken, maakte een hele nare espresso, gooide hem weg, maakte opnieuw een, gooide die weer weg...en een uur later kwam ik uit de keuken, zonder espresso maar met een halve kilo aan bonen minder. De laatste (drinkbare) espresso had ik al op in de keuken en ik ga maar weer aan het werk. Met de Vibiemme ging het al een stuk beter dan met de Quick 820, die laatste kon ik echt niet wijs mee worden. De vibiemme ging eigenlijk top voor espresso, maar cappuccino kostte nogal wat water (flushen om de boiler sneller af te coolen) en wat tijd.

Mooi ding.. ik heb 'em eens ge-googled en 'wholelattelove' op youtube heeft er een positieve review over. Ziet er zeer robust uit. Ben zelf dit jaar ook begonnen met de espresso/cappuccino hobby... maar heb nog geen upgrade stress :-) Toch leuk om dit soort dingen te bekijken! Heb zelf de mini E (bij Kafko gekocht).. en hij raadde me aan om eerst maar eens de standaard 'burrs' te gebruiken... heb ze nog altijd - maar zie de SJ burrs toch echt als een volgende (en relatief goedkope) upgrade.
Die upgrade is zeker de moeite waard om te doen, het geld meer dan waard. NIet alleen in maalsnelheid, maar ook de kwaliteit van het maalsel wordt beter.
Kafko raad altijd aan om eerst de standaard schijven te gebruiken, omdat hij die niet wil overhouden (begrijpelijk). Dus zal die nooit de mini verkopen met meteen als SJ schijven (tenzij je dus beide schijven betaald)

170
je moet ook wat te wensen over hebben, niet? ;-) Heb die HG-One ook met veel bewondering bekeken - na al de 'verafgoding' daarvan op dit forum. Wellicht dat die - of zoiets - er nog ooit komt.... maar zeker de eerst komende tijd niet.

Mbt de SJ schijven - denk niet dat Kafko dat bedoelde (dat hij met de standaard schijven zou blijven zitten). Ik zou ze gewoon erbij hebben gekocht - zou niet hebben verwacht dat hij ze wel effe zou 'omruilen' (met kleine extra betaling). Ik denk dat het goed is als newbie om de basis principes (goed) onder de knie te krijgen om daarna de volgende stap te nemen. Zo zie ik 't voor mezelf. Ben heel tevreden met huidige standaard mini schijven - maar zie wel waar er nog verbetering is te halen. Vind dat tijd daarbij een van de mindere factoren is in mijn geval - ik sta geen productie te draaien in een cafe/restaurant... dus die extra seconden zijn leuk/fijn... maar geen pure doodzaak. Ik ben het meest op zoek naar minder 'klontering'... vraag me af of die SJ schijven daar ook wat aan doen?
La Marzocco Linea Mini 2020 (Connected) | Niche Zero grinder | VST La Marzocco Strada 17gr