Re: Waar (best) een maler kopen in Belgie?

13
Spironski schreef:Espresso-malers malen bimodaal. Grovere deeltjes naast heel fijne. Voor filter en dergelijke heb je meer aan een gelijkmatige maling.
Dit is pas een interessante post:
http://coffeegeek.com/forums/espresso/g ... 701?Page=1

Via de gelinkte pagina's:
I'm afraid this statement doesn't hold water. Coffee is an agricultural product that is roasted, then literally smashed, broken, and crushed during grinding. This cannot possibly produce particles of exactly the same size. Particle sizing invariably shows a fairly broad range of grind particle diameters. For espresso grinders, you typically see two peaks: a larger diameter particle peak centered around 400-500um, and a much smaller diameter peak (the fines) centered around 40um.

This bimodal particle size distribution is thought to be desirable for espresso because the fines help regulate flow through the puck. For non-espresso brewing, fines overextract, muddy presspot coffee, and clog drip coffee filters.
Dus scherp door de bocht gaande: de dure espressomaler op een medium/fijne instelling zou hoogstwaarschijnlijk (door zijn ontwerp van de maalschijven) de smaak van mijn pour over om zeep helpen.

15
Zie het als een auto voor op het circuit (espresso) en een auto voor offroad (pourover). Er zijn er weinig die beide kunnen en zeker niet beide goed. Het zijn 2 verschillende disciplines met hele andere eisen aan het maalsel.

De kleine conische schijven staan erom bekend dat ze bij een grove maling vrij unimodaal zijn (mits het ontwerp van de maler goed is en de uitlijning dus klopt) waar espressoschijven per definitie altijd een meer bimodale maling geven. Dat overschot aan fines van een espressoschijf zorgt voor ontzettende overextractie en een bittere en vervelende smaak tot gevolg. Bij espresso zorgt het weer voor een puck die goed afgedicht is en dus minder kans op spuiters en andere problemen waar die 25s veel minder kans op overextractie geeft ten opzichte van de paar minuten bij slowcoffee.

Ik heb zelf de test een tijd lang gedaan tussen de HG One (83mm conisch) en de Lido 2 (48mm conisch). De 83mm conische schijven van de HG One staan erom bekend dat ze voor espressoschijven uitzonderlijk weinig fines produceren maar toch is een pourover met maalsel uit de Lido 2 vele malen beter dan die met maalsel uit de HG One. Met de Lido 2 heb ik nooit bezinksel in mijn kopje koffie en met de HG One een klein beetje.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

17
Bon, ondertussen zie ik dat er bij Coffeegeek zowat elke maand naar een maler (voor gewone koffie) wordt gevraagd :o
Telkens terugkomend: De Lido en de Baratza.

De Lido is niet onaantrekkelijk, maar de maalregeling lijkt me wat moeilijk en blijkbaar komt ze snel los.
https://www.youtube.com/watch?v=tc_1zH9jgto
http://www.home-barista.com/grinders/kn ... 29251.html

En de duurzaamheid van Baratza ("een doosje in plastiek") is ook moeilijk.

:?:

18
De maalverstelling van de Lido 2 valt heel erg mee. Er is een hoop gezeur over maar persoonlijk zie ik het probleem niet. Hij komt bijna nooit los en als deze los komt is het omdat je hem niet goed vast hebt gedraaid. Wat mij betreft erg overdreven die reacties. Persoonlijk vind ik de Lido 2 een geweldige maler.

De Baratza's zijn erg plastic en dat gaat natuurlijk ten koste van de duurzaamheid. Als je een goede stevige maler voor filter wilt kun je naar de Baratza Forte kijken met stalen schijven. Je hebt het dan wel meteen over een maler van 800 euro.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

19
Erik82 schreef: De Baratza's zijn erg plastic en dat gaat natuurlijk ten koste van de duurzaamheid. Als je een goede stevige maler voor filter wilt kun je naar de Baratza Forte kijken met stalen schijven. Je hebt het dan wel meteen over een maler van 800 euro.
Erik, en de Macap M2? Die heeft kleinere schijven. Is deze niet de 'gewone' koffiemaler van Macap?

20
De Macap M2 is ook een maler voor espresso. Alle kleine platte schijven zijn niet geschikt voor slowkoffie en ook uiterst matig voor espresso. De reden is dat ze veel te veel fines produceren. Uitzonderingen zijn de Mahlkonig Vario en een paar Baratza malers.

De Baratza encore en Precisio gaan het ook niet halen bij de Lido 2. De Precisio komt dan nog het meest in de buurt maar die is dan ook 2 keer zo duur als de Lido 2 en van plastic. Qua prijs/kwaliteit zijn goede handmalers verreweg de beste keus.