45
door bgiebels
Deze week nogmaals de Yellow Bourbon gebrand. FC kan ik niet goed waarnemen. Ik hoor 2x een tamelijk luide ' plok ', maar dat kan net zo goed de thermostaat zijn geweest. Ga me maar focussen op de temperatuur en tijd, aangezien ik de FC - en daar zijn de brandprofielen hoofdzakelijk op geënt - niet goed weet waar te nemen.
Mijn 2e branding:
Gene voorverwarmd op 200 graden, 14,5 minuten op 245 graden, geforceerd koelen.
(Vorige keer: Gene hele proces laten doen inclusief koelen, 14,5 minuten, 245 graden. Smaak was iets bitter.)
De boon rook na afloop nog een beetje naar de ongebrande boon. Ook na 5 dagen rook ik dat nog een beetje, vond dat echter niet terug in de smaak: deze was mild en niet zuur. Absoluut niet verkeerd. Smaak was lichtelijk aan de vlakke kant.
Volgende keer ga ik niet meer voorverwarmen, want de Gene was toch binnen 90 seconden op 200 graden, en zo krijgt de boon wat meer kans te drogen schat ik zo in. Volgende keer probeer ik 235 graden, met verlengde tijd. Wellicht krijg ik zo iets meer aroma.
Hoop dat ik na 4x branden de Yellow Bourbon redelijk onder controle heb. Daarna gaan ik beginnen met de Costa Ricaan, Panamees, Guatemalteek.....
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.