Korte doorlooptijd en 'spetterende' koffie Rancilio Silivia

1
Hoi allemaal,

Na een tijdje meelezen is het moment gekomen dat ik een beroep op jullie doe voor mijn koffieavontuur:)!

Mijn koffie loopt te snel door, en "spettert" bovendien bij het zetten. Omdat een filmpje meer zegt dan duizend woorden: Vimeo filmpje.

Door de snelle doorloop lukt het me niet om echt sterke espresso te krijgen, laat staan ristretto. Met heel hard en evenredig aandrukken (resultaat) en 8 gram koffie in een single basket heb ik na 20-25 seconden ongeveer 40gr koffieextract. Volgens de brewing ratios ben ik dan eigenlijk slappe lungo aan het drinken. Double basket geeft zelfde effect (zelfs nog iets wateriger heb ik het idee). Smaak is verder okay, maar gewoon niet sterk genoeg.

Mijn apparatuur:
- Tweedehands Rancilio Silivia uit 2001 (V1 dus). In goede staat, geen kalkresten. Bovendien gebackflusht, geen koffieresten in douchescherm.
- Tweedehands Minimoka.
- Verse bonen van Coffyn. Ze zijn volgens mij stiekem 2 maanden oud, maar dat verklaart imho niet mijn probleem.

Eerst dacht ik dat de maling niet fijn genoeg was. Ik kocht nieuwe maalschijven voor de minimoka. Ik heb bovendien het beveiligingsschroefje omhoog gedraaid zodat hij nóg iets fijner kon dan de fijnste maling:
Afbeelding
Afbeelding
.
Dit is de fijnste stand waarbij de schijven elkaar nog nét niet raken. Minimoka lijkt verder helemaal in orde.

Dat hielp niet, dus dacht ik dat de druk te hoog was. Ik kocht een interne pressure gauge en een nieuwe Over Pressure Valve. Zoals je in de bovenkant van het filmpje (net) kan zien, klimt de druk van het apparaat tot precies 9 bar.

Maar nog steeds doet de koffie niet wat ik wil, en ik ben inmiddels een beetje ten einde raad. Ik weet dat de Minimoka geen top-class maler is, maar ik lees veel mensen die hem gebruiken in combinatie met espressoapparaten in deze prijsklasse. Dus het resultaat zou beter moeten zijn dan het is, toch? Maar wat kan het probleem dan zijn?

Ben benieuwd naar jullie mening!
Laatst gewijzigd door patr op vr 22 mei 2015, 21:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Korte doorlooptijd en 'spetterende' koffie Rancilio Silivia

2
Heb je al eens met de normale double basket geprobeerd ipv met de single basket?

Met single baskets is het moeilijk om een consistent resultaat te verkrijgen. Ik denk dat je je in het begin beter concentreert op de double basket.

Is de distributie in je basket ook wel goed? Bekijk dit even: http://www.home-barista.com/weiss-distr ... nique.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je werkt met een double basket, en de distributie is goed, dan moet bij een steeds fijnere maling uiteindelijk je espressomachine vastlopen. Zit je op de fijnste maling en de koffie loopt nog steeds te snel door, dan scheelt er iets aan je maler (misschien is die niet geschikt voor espresso, ik heb zelf geen ervaring met die maler...).

4
Thanks voor de replies!
Tripax schreef:Is de distributie in je basket ook wel goed? Bekijk dit even: http://www.home-barista.com/weiss-distr ... nique.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank, ik ga die WDT-techniek proberen met double basket. Ik heb wel veel 'klontjes' in mijn maalsel (geen harde, ze vallen uit elkaar zodra je ze aanraakt) maar heb nooit gedacht dat dat een probleem was. Als ik naar de 'before'- en 'after'-video kijk bekijk, vermoed ik dat er bij mij nog meer aan de hand is, maar wie weet is dit het!
Spironski schreef:...ik denk het toch wel.
Hmm... wellicht toch wel dan. Ik zal eens 100% verse online bestellen.

5
Als ik je 2e foto bekijk zit er een schroef die je beperkt in de maalgraad afstelling, fijnste stand kan niet gehaald worden, dus weg met die schroef en je kan fijner malen, je kan voor de zekerheid even de stroom eraf halen hopper eraf en de maler leegmaken, schroef in de vuilbak, dan ga je de maler fijner zetten en elke keer door de bovenzijde voelen of de draaiende maler nog roteert, dit doe je net zo lang totdat die vaststaat en dan tikkie terug en je hebt je nulpunt gevonden, die doe je markeren met een watervaste viltschrijver, nu kan je wel fijn genoeg malen!

Re:

6
@3aan schreef:Als ik je 2e foto bekijk zit er een schroef die je beperkt in de maalgraad afstelling, fijnste stand kan niet gehaald worden, dus weg met die schroef en je kan fijner malen, je kan voor de zekerheid even de stroom eraf halen hopper eraf en de maler leegmaken, schroef in de vuilbak, dan ga je de maler fijner zetten en elke keer door de bovenzijde voelen of de draaiende maler nog roteert, dit doe je net zo lang totdat die vaststaat en dan tikkie terug en je hebt je nulpunt gevonden, die doe je markeren met een watervaste viltschrijver, nu kan je wel fijn genoeg malen!
Als ik de tweede schroef ook uitdraai en hem nog iets 'fijner' verstel hoor ik de metalen schijven elkaar raken. Op de foto staat echt de fijnste stand die mogelijk is zonder "metaal op metaal".

Als ik precies 16 gram koffie in double basket doe, plus WDT-techniek, dan loopt de koffie zo door: vimeo link. Resultaat is 100ml extractie in 17 seconden. Ik vermoed dat ik het nog wel iets langzamer kan laten worden door nog harder aan te stampen en 18 gram te gebruiken, maar dat lijkt me toch niet de oplossing.

Blijft nog als oplossing over de versere bonen. Denken jullie echt dat dat het verschil gaat maken tussen 100ml en de beoogde 14ml bij dezelfde (maximale) malingsgraad? Of zie ik iets anders over het hoofd?

8
Tripax schreef:Ik zou verse bonen gebruiken om dat in ieder geval uit te sluiten.
Zijn verder de maalschijven wel goed gemonteerd? (alignment burrs)

Weeg je bovendien de koffie na het malen, of de bonen zelf (misschien blijft er wel een gram of twee drie in de machine hangen en zit er uiteindelijk maar 13g in je basket?)
Ik heb een kilootje Yellow Bourbon besteld bij gebrand.nl, ben benieuwd. Koffie is gewogen na het malen, dus dat kan het niet zijn.

Ik heb de maalschijven flink aangeschroefd, maar alignment zou het probleem wel kunnen verklaren. Dat ga ik uitzoeken!

EDIT
Alignment lijkt in orde, voor zover ik kan zien. In ieder geval geen grote afwijking; niets vreemds aan te zien.

9
Een afwijking van 0,2mm is al meer dan voldoende om de boel om zeep te helpen en je maling te vernaggelen. Heb je bij het vervangen van de schijven alles ontzettend goed schoon gemaakt want een kruimel koffie tussen de schijven en het gedeelte waar deze op zijn geschroefd kan al voor grote problemen zorgen. Bonen van 2maanden oud zouden nog voldoende tegendruk moeten geven maar pas met echt verse bonen weet je het zeker.

Verder heb je alles uitgezocht. De machine zal het probleem niet zijn. Is je dubbele filterbakje niet op. Die kan ook nog wel eens voor de problemen zorgen. Gaatjes uitgesleten door veelvuldig gebruik en daardoor een minder tegendruk en dus een snellere flow.

Verder ben ik het met de rest eens dat je het enkele filterbakje niet moet gebruiken. Tampen maakt bar weinig uit voor de tegendruk. Daar ga je niks mee winnen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60