4
door Spironski
Ja, dat ding zou bijna even groot zijn als zo'n Quick, maar ik geloof werkelijk niet dat een maler snel "te goed" is voor je espressomachine.
Andersom is dat veel sneller het geval. Het heeft niet zoveel zin om een prachtige dure espressomachine te koppelen aan een matige maler. De kwaliteit van de koffie in je kopje wordt veel meer bepaald door de kwaliteit van je koffiebonen en je maler, dan door je espressomachine.
Wat velen als een soort ondergrens zien voor een espressomolen is een Gaggia MDF, ik meen dat die €189 kost(te). Een Rancillio Rocky is b.v. echt beter (€300), en een Macap M4 is gewoon goed (ook €300). Maar in consistentie is er echt nog wel winst te maken met b.v. zo'n Super Jolly (nieuw €500?).
Nu kan je op b.v. de Duitse Ebay redelijk goed een mooie SJ vinden voor rond de €200. Doe daar eens nieuwe schijven in, en dan ben je voor minder dan €250 voor de rest van je leven klaar. Onverwoestbare, geweldige molen, heel veel waar voor je geld!
Dus overkill? Ik denk het niet!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder