Re: smaak espresso

33
Wel potv%#* ..volkoffie !
Toch die nasmaak weer. Had de Vivaldi een 4 graden heter gezet (stond de hele middag aan) en het de nasmaak lijkt juist te worden versterkt! Complexiteit aan smaken van espresso maakt het me ook wel moeilijk om te bepalen of iets nou bitter of zuur is.. Ik ga vaak op de eerste indruk af (wat natuurlijk geen graad is voor nasmaak ..)

Anyway, nu de machine maar eens flink lager in temp gezet als test. De eerste bakkies zijn niet zo sterk in smaak en of het nou de boon of temp is ..ook niet zo geschikt om in melk overeind te blijven. Gehannes is het! Mooie machine of niet maar ik mis de dikke choco shots van me sylvia :(
Kinu Phoenix / Isomac Zaffiro

37
Niet opgeven! Met de Vivaldi moet je mooie espresso kunnen maken.
Ik heb zelf de Vivaldi vast water en kan er heerlijke romige choco espresso uit krijgen.
Wellicht kan je hier nog naar kijken:
De Vivaldi kent twee dispersie schijven, een van 11 mm. en een van 13 mm. De laatste is helaas standaard. Met de 13 mm kan je niet veel koffie kwijt in je filter. Max 15 gr. Geloof ik. Met de 11 mm kan er 17 gram in een bakje. Dat is de betere optie dus.
De Vivaldi kan niet goed tegen overgevulde filterbakjes. Dan zwelt het maalsel niet en krijg je een slap bakje. Als je het filter er in draait mag je geen of hoogstens een heel lichte afdruk van het moertje zien in de puck.
De Vivaldi stelt hoge eisen aan goede distributie van het maalsel, zo niet krijg je " channeling". Vooral de mini die geen pre infusie heeft is hier gevoelig voor. Maalsel in het bakje doorroeren, glad maken en zorgvuldig tampen. Bij de Silvia luistert dat niet zo nauw.
Ik zelf krijg het mooiste resultaat ( met 11 mm dispersie schijf) met 17 gram maalsel, 34 gram vloeistof in 35 tot 40 seconden. Donker gebrande bonen, temperatuur op 93 graden.
De wat lange doorlooptijd is ook typisch voor de Vivaldi.
Als je niet te ver weg woont (van Doorn) wil ik wel een keertje op de koffie komen.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

38
Kilo, dankjewel. Je bericht geeft me stiekem toch weer een beetje moed / hoop :-)
Die "nieuwere" disk zag ik volgens mij ook al bij s1cafe (met een rondje gaatjes ipv stervorm).. Eens kijken of ik die kan bestellen.

Nog een vraagje, wat is je temp offset?
Kinu Phoenix / Isomac Zaffiro

39
Bij mij staat de offset op -1. Weet niet of dat correct is, maar ik heb uitgeprobeerd wat het beste resultaat gaf qua smaak. Alleen als alles vies smaakt, zoals bij jou werkt dat niet... Je leest dat er variaties van -2 tot + 4 zijn..
De diffusie schijfjes kan je kopen bij Tidaka in Duitsland.
Op Kaffee Netz is een posting van een Deen die een alternatieve diffusieschijf van POM heeft gemaakt en die verkoopt. Zou een betere diffusie geven en geen koffietroep op het schijfje achterlaten. Is misschien dan de betere optie. Zoek op de site van KN op " Pom disfuser ( spelfout is van de Deen). De 13 mm schijf van Pom geeft evenveel Ruimte als de 11 mm originele schijf.

40
Nog iets, als de machine warm is en langer dan 10 minuten niet in gebruik is flush ik eerst een kopje water om de "koude neus" op temperatuur te krijgen. Scheelt zo maar 5 graden...