bvds schreef:Ik heb vandaag met Peter de Goede de Comandante getest op zijn DC mini met mod's. En ik kan bevestigen dan een klikje inderdaad richting 10 sec gaat. Best fors dus. Overigens hadden we geen enkel probleem om een mooie extractie te krijgen.
Tot nu toe heb ik eigenlijk nooit veel aandacht geschonken aan de extractie duur. Zolang het binnen redelijke grenzen bleef.
Gestimuleerd door dit topic heb ik deze week nauwkeurig de lengte van de extractie gemeten. Zonder de molen te verstellen, precies de gewichten in- en uit aangehouden. Spitzers eruit gelaten is er een variatie in extractietijd tot 5 seconden.
Qua smaak heeft dat, voor zover ik kon beoordelen, geen invloed.
Invloed van de veranderende luchtvochtigheid zou het kunnen veroorzaken. Of mini spritzers die niet echt te zien zijn..
Nou ja, soms voel ik bij mijzelf weerstand tegen dat gemeet en gestuur op grammen, bars en seconden. Espresso is ook die snelle, quasie achteloze handeling waarmee de Italiaanse barista in de lawaaierige bar een espresso tovert en voor je neersmijt. ( en die dus helaas ook wel wat minder smaakt)
Half april verwacht ik de Bullet R1 brander. Verheug me er op.