Re: Afstelling Comandante Mk3

31
Alleen nog een drukmeter op de groep van de strietman om het af te maken...

Strega en Mahlgut is uiteraard ook geweldig. Enige rede waarom ik de strega weg zou doen is omdat ik mijn zoontje wil laten koffie maken en dat met de strega niet zitten...
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

32
Ja heb het daar al met Wouter over gehad. Is leuk project op HB over drukmeter op groep van Olympia Cremina. En op de Espresso Forge zit het ook.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

33
Maar ja, dat is een cremina. Wouter zou die op de strietman netjes kunnen fabriceren, dan wordt de machine nog interessanter dan hij al is!
Het is dat ik ook graag cappuccino drink en visite wilt bijna altijd iets met melk. Dan heb ik toch wel graag het gemak van de Strega. Die wordt goed gebruikt zeg maar. Anders zou ik heel graag een strietman willen hebben.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

35
bvds schreef:Ik heb vandaag met Peter de Goede de Comandante getest op zijn DC mini met mod's. En ik kan bevestigen dan een klikje inderdaad richting 10 sec gaat. Best fors dus. Overigens hadden we geen enkel probleem om een mooie extractie te krijgen.
Tot nu toe heb ik eigenlijk nooit veel aandacht geschonken aan de extractie duur. Zolang het binnen redelijke grenzen bleef.
Gestimuleerd door dit topic heb ik deze week nauwkeurig de lengte van de extractie gemeten. Zonder de molen te verstellen, precies de gewichten in- en uit aangehouden. Spitzers eruit gelaten is er een variatie in extractietijd tot 5 seconden.
Qua smaak heeft dat, voor zover ik kon beoordelen, geen invloed.
Invloed van de veranderende luchtvochtigheid zou het kunnen veroorzaken. Of mini spritzers die niet echt te zien zijn..
Nou ja, soms voel ik bij mijzelf weerstand tegen dat gemeet en gestuur op grammen, bars en seconden. Espresso is ook die snelle, quasie achteloze handeling waarmee de Italiaanse barista in de lawaaierige bar een espresso tovert en voor je neersmijt. ( en die dus helaas ook wel wat minder smaakt)
Half april verwacht ik de Bullet R1 brander. Verheug me er op.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

36
kilo schreef:Nou ja, soms voel ik bij mijzelf weerstand tegen dat gemeet en gestuur op grammen, bars en seconden.
Gisteren proefde ik van de mini Slayer een espresso van Van Pommeren waarbij maar liefst 25 seconden pre-infusie werd gedaan, bij wat fijnere maling dan anders.

Bijzonder verrassend lekker! 18g in, 40g uit, extractietijd heb ik niet onthouden.

Thuis ook even zo'n lange pre-infusie geprobeerd maar dat werd niks, je moet er wel de bonen voor kiezen en de maling voor afstellen natuurlijk.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

37
Frappant! Thuis ook al een poos op de Cortado tour met iets fijnere maling en veel langere pre-infusie, even door laten lopen/druppelen op de waterleiding druk en dan pas de veer over laten nemen, de totale lengte wordt dan zo'n 40 a 45 seconden, de Cortado smaakt voor ons beduidend beter, ben nu alleen nog even met de bakjes aan het prutsen, de kortgeleden aangeschafte HQ bakjes hebben iets te grote gaten en laten wat teveel prut door, ik vindt dat niet zo erg maar m'n meissie vindt het wat minder geslaagd die troep in d'r bakkie.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

38
Die lange pre-infusie werkt vooral bij de Slayer. Wat ze doen is een hele lange pre-infusie op 1 bar en dan de rest op normale druk met een standaard tijd van 20-30s.

Met de Strietman heb ik hiermee ook hele goede resultaten weten te behalen, maar inderdaad niet met alle bonen. Door bij de Strietman de hevel omhoog te halen heb je exact 1 bar pre-infusie. Je zult wel aanzienlijk fijner moeten malen en het werkt vooral bij heel licht gebrande bonen. Op HB is er veel over geschreven.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

39
Staat op HB in Espresso Forge een stukje over druk en flow. Een paar mensen vinden dat flow meer invloed heeft dan druk. Natuurlijk heeft druk invloed op flow net als dosering en fijnheid.

Wat ik op de Striet doe is steeds mikken op een bepaalde flow. Door de handmatige controle corrigeer je intuitief voor variatie in dosis en fijnheid (en distributie en tamp). Daarom heb ik op de Striet ook helemaal geen last van de getrapte afstelling. M.a.w. ik proef ook weinig verschil tussen shots als de flow maar constant is. Een andere brew ratio of temperatuur heeft meteen invloed. Het leuke van een handmatige lever als de Striet is dat je vrijwel onbewust keer op keer prachtige extracties. Bij een pomp of veer moet je wel aanpassingen maken in dosering, fijnheid etc. als je te veel of te weinig flow hebt omdat je de druk niet on the fly kan aanpassen.

@Kilo: Eens dat al dat meten ook tot een OCS kan leiden/lijden. Loslaten en gewoon genieten van een shots is met zo belangrijk. Ik mertk dat ik soms een dag of wat alles meet en dan weer weken tot maanden op gevoel verder ga. Het meten helps het leerproces dat daarna onbewust door gaat. Maar als je dosis, fijnheid, brew ratio, temp, PI, druk, drukprofiel etc. allemaal wil beheersen gaat het wel heel ingewikkeld worden. Wat hou je constant en wat varieer je?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

40
Ik hen een PV export te leen. Gewoon 9 gram Martella en single basket. Enkele pull na actieve PI. En zie daar: Prachtige ristretto!

Pak ik een mooie Kenia en probeer ik een modernere stijl shot na te bootsen met een gram of 15 in de dubbele basket: Nee, haalt het niet bij de Strietman of Elektra.

Soms moet je een machine gebruiken voor waar die goed in is. Bij de PV is dat gewoon lekkere ristretto's uitgaande van een meer Noord Italiaanse branding. Heerlijk op zijn tijd.