Stormbier's brander
1Hier is ie dan! Er moet nog vanalles aangepast worden voordat ie echt gebruikt kan worden als koffiebrander, maar het heeft potentie al zeg ik het zelf. De temperatuur in de roastchamber kwam niet verder dan 180 graden. Ik denk dat dit komt omdat de 'bottleneck' van de trechters wat te breed is (8cm) en dat er teveel koude lucht omheen geblazen wordt door de afzuigkap. Deze moet dus wat smaller en de brander moet wat hoger komen. Ik ga eerst een ander roostertje proberen te maken. Verder was het 12 graden buiten en het waaide erg hard, dat helpt de temperatuur ook niet. Desondanks dansen de boontjes (250gr) behoorlijk. Ik heb het vermogen van de blazer flink moeten terugschroeven want anders vloog de inhoud door de lucht. Verder zijn de verloopstukken van gegalvaniseerd staal, dat was niet helemaal de bedoeling maar ik heb niet op zitten letten bij het bestellen. Zinkvergiftiging begint gelukkig pas bij een inname van 12 gram. Voorlopig blijf ik hiermee werken totdat ik een RVS alternatief kan vinden.