Wedj schreef:Frans, als ik jouw brandprofiel probeer te lezen valt mij natuurlijk de lagere temperaturen op. zowel drum als bean. Is dit omdat de probes anders geplaatst zijn
Ja klopt! De probe voor de uitlaat-temperatuur is sowieso bij elke andere machine weer anders, net zoals de temperatuur van de trommel (is het een trommel met gaatjes zoals deze of een gesloten trommel, zit daar nog een trommel omheen etc) en de BT probe, die het belangrijkste is kan ook weer steeds ergens anders zitten.
Daardoor is de absolute temperatuur niet zo interessant tussen verschillende machines, wel is het profiel van belang zodra je weet waar Dry End zit (geen groen meer in de bonen, de kleur gaat van geel naar bruin) en waar FC ergens begint en hoe lang die duurt in verhouding tot de rest (dus hoeveel minuten maar ook of dat tussen 20-25% van het geheel is) en de Rate of Rise in de verschillende fases. Als je zo'n profiel ziet, kun je snel bedenken hoe zich die laat vertalen naar je eigen machine.
Ik kan in Artisan een offset instellen zodat de FC temp rond de 200ºC zal aanwijzen, maar dat kan ook weer verwarring geven dus ik laat het lekker zo.
De BT probe schoof bij mij soms ietsje uit zijn houder en hoewel ik erop let die elke keer bij aanvang op z'n plek te schuiven was ik dat gisteren vergeten. Dus ik denken dat ik (doordat het een koude avond was met een hoosbui) lager in temperatuur zat dan het profiel dat ik exact wilde volgen. Dus drum wat sneller laten draaien (meer energie-overdracht) en airflow omlaag (minder energie weg door de uitlaat) maar wat bleek, de FC kwam op hetzelfde moment bij een lagere BT, vrij heftig tot stand, met best veel rook. TOEN pas zag ik dat de probe ietsje uitstak en ik duwde hem op z'n plek, waarna ik de branding sneller moest stoppen omdat de BT al snel vijf graden boven de beoogde eind-temp bleek te zijn
De bonen kwamen er vrij mooi uit, 15.2% gewichtsverlies wat ook normaal is, en een normale (misschien iets grotere) volume toename, geen slechte kleur en goed krokant tussen de kaken. Kan dus nog mooi uitpakken, we zullen zien.
De probe kan met een mooie, daarvoor bestemde inbus vast worden gezet en die heb ik nu dus maar ietsje aangedraaid