Re: Mijn Europiccola in actie!

31
Wat PTI omschrijft is eigenlijk een Long Black, Americano wordt het hete water op de koffie gedonderd, er is ook nog een middenweg; je tapt het boilerwater in een kan, tegelijkertijd zet je de espresso het water koelt iets terug en dat schenk je langs de bekerwand (lanzaam) en dan heb je een prima zwarte koffie die niet verbrand zal smaken, bij de LB en de door mij gehanteerde methode moet je beide even licht doorheen mengen, geniet ze . . .
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

32
Zie het als goede feedback. Je kunt je kop wel in het zand steken maar er staan veel zaken in waar je van kunt leren en je koffie beter mee kunt maken. Dat het voor jou werkt betekent nog niet dat je gelijk hebt. Als je zelf van je koffie geniet is dat geweldig en helemaal goed maar dat is nog niet een reden om fundamentele fouten in je tekst te negeren.

Als je andere mensen tips geeft moet je dat op een correcte manier doen of het anders voor jezelf houden. Je review staat nog vol fouten wat begrijpelijk is maar je verkoopt het als de absolute waarheid. Dat is gewoonweg fout en daar dien je, naar mijn mening, dan ook zorg voor te dragen dat je anderen juist informeert. Een dergelijke reactie had je van ons kunnen verwachten en dat moe je ook hebben geweten.

Ik kan ook best beweren dat ik de zalm uit de driepvries van de Lidl heerlijk vind maar dat maakt het nog geen kwalitatief goede zalm. Het is helemaal geweldig dat ik ervan kan genieten maar ik heb niet het recht om het als kwalitatief goede zalm neer te zetten richting anderen want dat is het gewoonweg niet en dan ben ik aan het liegen. Natuurlijk mag ik best verkondigen dat ik het lekker vind maar dat is een compleet andere insteek. Dat punt probeerde ik eerder al te maken maar dat wil je niet inzien. Je zet mensen nu bewust en onterecht op het verkeerde been.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

33
Daar zit 'm inderdaad de clou. Verdwalen en je daarbij opperbest vermaken mag (al zien we je liever op het rechte pad) maar prediken dat je het beloofde land hebt gevonden en zo andere op een dwaalspoor brengen is niet helemaal de bedoeling.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

34
Wat is het rechte pad?
Ik hou niet van lichtgebrande koffie.Iemand anders wel.
Als ik uit 20 gram koffie een shot van 40 ml lekker vind is dat voor iemand anders misschien te sterk.
Pre infusie.Hoe lang?
Ik doe soms een beetje suiker bij mijn koffie.Iemand anders vervloekt dat.

Soms vind ik zelfs wat cacao op mijn cappucino lekker.Mag dat?

Volgens mij is er geen recht pad.

35
Je hebt gelijk, en dat is ook het mooie van ons zoals ik al beschreef, er zijn vele wegen die naar Rome leiden maar er zijn ook afgronden en gevaarlijke greppels. Wanneer mensen daarin tuimelen en zich ongemerkt zwaar verwonden dan moeten die zich niet onmiddellijk als gids aanmelden en mensen op sleeptouw nemen. Daar komt narigheid van en daar steken we dan een stokje voor om erger te vermijden. Dan wordt er handhavend opgetreden als het ware, zij het op milde toon en met zachte hand. Ook zo geven we het goede voorbeeld. Alleen wanneer we zelf voortreffelijk zijn, in alle bescheidenheid natuurlijk, kunnen we anderen inspireren.

Jij redt je wel als "buiten de gebaande paden" wandelaar.

Je bent eigenwijs maar als het resultaat naar zeep smaakt dan slik je dat niet voor zoete koek en je verkoopt geen knollen voor citroenen die als een tang op het spreekwoordelijke varken slaan, zoals de zegswijze is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

36
Erik82 schreef:Als je zelf van je koffie geniet is dat geweldig en helemaal goed maar dat is nog niet een reden om fundamentele fouten in je tekst te negeren.

Als je andere mensen tips geeft moet je dat op een correcte manier doen of het anders voor jezelf houden. Je review staat nog vol fouten wat begrijpelijk is maar je verkoopt het als de absolute waarheid.
Over bonen bestaan veel misverstanden, zo schijn je alleen ècht goed koffie te kunnen zetten met bonen maximaal tot drie weken na het branden, zo ben je veroordeeld tot het kopen van bonen in dat hippe winkeltje dat zelf bonen brandt in hun sousterrain. Ik heb ontdekt dat dat baarlijke nonsense is en dat je werkelijk uitstekende koffie kan maken met bonen die je bij de eerste de beste Italiaanse levensmiddelenzaak kan kopen. Die zijn soms een jaar oud!

Fouten in de tekst? Zou kunnen, ik ben gediplomeerd Laboratorium Technicus, geen Neerlandicus maar ik verkoop hier niets als de absolute waarheid, ik stel slechts dat je naast custom gebrande bonen òòk zeer genietbare koffie kan zetten van confectie bonen. Iets dat ik iedere dag opnieuw ervaar dus bewijs. Begrijpend lezen is voor sommigen moeilijk maar niet onmogelijk, gewoon blijven proberen Erik!
Erik82 schreef: 4. Een hevel moet een hele fijne maling hebben is niet waar. Een hevel vereist een goede kwaliteit maalsel. Dat je erg fijn moet malen en al druppels ziet bij de pre-infusie duidt op oude bonen die niet meer geschikt zijn om echt goede espresso mee te maken.
een hevel espressomachine kan alleen optimaal presteren als er bonen ingaan met de juiste maling en die is best fijn... Dat redt je dus niet met een Moulinex uit de kringloopwinkel

Goed lezen loont Erik! Ik schrijf dus niet dat er een heel fijne maling nodig is om een hevelmachine optimaal te laten werken; ik schrijf dat de juiste maling best fijn is wat ook zo is. Want fijner dan in een moka express of in je Technivorm Moccamaster KBG741 AO RVS Mat
Erik82 schreef: 3. De hevel omhoog houden totdat je de eerste druppels ziet lijkt me eerder een teken dat er te grof is gemalen. De druk zal vervolgens hoogstwaarschijnlijk erg laag zijn om de koffie door te laten lopen. Gewoon 3s omhoog houden is meer dan genoeg voor pre-infusie zeker bij dergelijk donker gebrande bonen want anders wordt de smaak nog bitterder. Donker gebrande bonen zijn totaal ongeschikt voor lange pre-infusies.

Door de druk in de ketel krijgen we een pre infusie, de koffie wordt bevochtigd met heet water en gaat nu zijn smaken afgeven. Als de eerste druppels in de kopjes vallen bewegen we de hevel soepeltjes omlaag

Wat zeg je nou Erik? De druk valt niet noemenswaardig terug bij pre-infusie (kan ik nu mooi in de gate houden met m'n manometer) en die druppels komen op tijd hoor, mijn koffie smaakt niet bitter maar heerlijk romig met een aangenaam bittertje in de nadronk. Niks mis mee. Niet zomaar dingen aannemen en in 't wilde weg concluderen. Dat hoort niet
Erik82 schreef: 7. Meten is weten. Elke boon en branding heeft een ander volume. Zeggen dat in een dergelijk glaasje 14gr gaat is onzin want als ik er de bonen in zou doen die ik nu in de maler heb weet ik zeker dat er 17-18gr in zal gaan waar dat bij jou bonen 14gr zal zijn. Uitspraken doen over gewicht door van volume uit te gaan is één van de meest gemaakte en grootste fouten. 14gr is ook niet heilig en allang achterhaald. De wereld is al veel verder dan de standaard die ooit 40 jaar geleden is neergezet als basispunt.
Naast de zak bonen staat een borrelglaasje met bonen, precies ongeveer 14 gram.

Dit heb ik nb. van deze site afgeplukt. Letterlijk: De vuistregel zoals die door l'Istituto Nazionale Espresso Italiano wordt gehanteerd is: maximaal 30 ml water van 88-93C wordt onder een druk van minstens 9 bar in ongeveer 25 seconden door 7 gram koffie geperst. Voor een dubbele espresso hanteer je 60ml water en 14 gram koffie, maar nog altijd die 25 seconden.
Het resultaat is een romig, geconcentreerd maar zacht kopje koffie-goud. In tegenstelling tot wat veel mensen denken zit er ongeveer de helft van de cafeïne in van een "normaal" kopje koffie.
en dat blijkt prima te werken, waarvoor dank viewtopic.php?f=50&t=3517" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik82 schreef:5. Het kunnen kopen van degelijke bonen bij elke Italiaanse zaak om de hoek is natuurlijk grote onzin. Heb je alle Italiaanse zaken in Nederland dan getest? Je baseert nu je mening op hooguit een paar ervaringen die alles behalve representatief zijn voor heel Nederland.
Die slag is U. Dat heb ik inderdaad niet gedaan. Maar het lijkt me stug dat nou nèt alleen Smeraglia op de Kinkerstraat in 020 een van de weinige Italiaanse specialiteitenwinkeltjes is waar je confectiebonen kan kopen die uitstekend kunnen presteren in een hevelmachine
fransg schreef:Dat is het goede van onze community en daar mogen we met z'n allen best trots op zijn. Zelfs koffiebroeders die het Huis wel hebben gevonden maar in hun koffiebeleving nog dwalende zijn, verkeerd bezig, van het padje, ze mogen er zijn, we heten hen welkom ook al doen ze ons verdriet. Het is niet goed wat ze doen
Het is wel goed wat ik doe want de koffie die ik op deze manier met deze machine en met deze bonen maak blijkt lekker te zijn en dat vind niet alleen ik maar ook mijn disgenoten.
Misschien is 't wel niet goed wat jullie hier op dit forum doen. Jullie doen net of 't onmogelijk is om met normale middelen en normaal te verkrijgen koffiebonen een normaal genietbare koffie te maken.
"Verhuizen kost beddestro!"

37
Soms moet je de goden in hun waan laten en laten dwalen. Soms moet je hun adviezen ter harte nemen. Neem van allebei een beetje en dan kom je een heel eind denk ik. Misschien ieder in zijn waarde laten en gewoon lekker van koffie genieten, smaken verschillen per slot per persoon, per shot koffie , per nukkig of nuttig machientje.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

40
cremalover schreef:Ik heb een tijdje gevriesdroogde nescafe gedronken.Was best lekker met wat melk en suiker.Ieder zijn ding.

Niet afdwalen m'n beste, we hebben 't in deze thread over koffie maken met een hevelmachine. Of doen we een te groot beroep op je spanningsboog?
Maken we voor jou een nieuwe, ga ik effe nadenken over een aanlokkelijke titel
"Verhuizen kost beddestro!"