Koffie prut

1
Mijn vriend en ik hebben sinds kort een nieuwe handmatig espresso machine en genieten met volle teugen van ons kopje espresso, maar wat ik me nu af vroeg, wat kan de reden van prut onderin je espresso zijn?
Waar kun je dit door voorkomen?
We hebben hoeveelheid al getest van koffie of maling maar er blijft toch steeds een beetje prut aanwezig.
Alvast bedankt voor jullie hulp om ons kopje koffie NOG lekkerder te maken ;)

Re: Koffie prut

3
Tsja, prut komt toch echt door je filter of het loopt buitenom langs je portafilter als je last hebt van 'lekkage'. Als de maling maar grof genoeg is zul je in beginsel geen prut in je koffie hebben.
Ik begrijp dat je een eigen maler hebt? Zo ja, maal de koffie dan maar eens heel grof. Als er dan nog steeds prut in de koffie zit, en je weet zeker dat er geen prut buiten het filter om langs je portafilter loopt zou ik eens een ander filter proberen (dan zijn de gaatjes blijkbaar groot). Als de smaak verder goed is vind ik een klein beetje sediment overigens geen groot bezwaar, maar wellicht hebben de experts daar nog iets over te zeggen ;)

Succes!

Lennart

4
Lennart schreef:Tsja, prut komt toch echt door je filter of het loopt buitenom langs je portafilter als je last hebt van 'lekkage'. Als de maling maar grof genoeg is zul je in beginsel geen prut in je koffie hebben.
Ik begrijp dat je een eigen maler hebt? Zo ja, maal de koffie dan maar eens heel grof. Als er dan nog steeds prut in de koffie zit, en je weet zeker dat er geen prut buiten het filter om langs je portafilter loopt zou ik eens een ander filter proberen (dan zijn de gaatjes blijkbaar groot). Als de smaak verder goed is vind ik een klein beetje sediment overigens geen groot bezwaar, maar wellicht hebben de experts daar nog iets over te zeggen ;)

Succes!

Lennart
De smaak is perfect, wij vroegen ons alleen af of er een reden was waarom er prut in je kopje terecht komt.
Hij lekt i.i.g zeker weten niet!
We hebben de bonenmaler elke keer precies goed afgesteld qua doorloop tijd en dus maling en dus smaak.
Enige wat dan misschien zou kunnen omdat het tweedehands (maler niet!) is en dus filterbakje ook dat gaatjes te groot zijn zoals je schrijft?

5
Welke maler en machine heb je? En hoe oud zijn de machines?
Sommige malers malen de bonen niet alleen in deeltjes van de gewenste grootte maar produceren tevens een gedeelte héééle kleine deeltjes. ("Fines" oftewel een soort koffiestof). En die kunnen dan in je kopje terecht komen.
Ook kan het liggen aan het filterbakje. Als dat oud is bestaat de kans dat door herhaaldelijk schoonmaken de gaatjes net iets groter zijn geworden. Als je een één en een twee kops filterbakje hebt zou je kunnen kijken of er verschil is.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

7
Inderdaad: nieuw filter proberen en/of één tikje grover malen en wat harder tampen? Verder: een beetje sediment heb ik ook wel eens, stoor je je er aan? Zo niet: niets aan de hand. Zo ja: zie boven.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
Aan het malertje lijkt het niet te liggen. Ik las ergens;
The Iberital Challenge grinder is a grinder designed for the discerning home user. It has conical burrs and rotates at 600 rpm which ensures a superior grind.The benefit of conical grinders is that they crush the beans to a uniform size. Fines are largely eliminated due to a lower grinding speed.
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]