Re: Vibiemme Domobar

51
Mooie combinatie, daar kunnen jullie de komende jaren mee aan de slag! Als je nu nog goede en versgebrande (!) koffie gebruikt en je je barista-skills op orde brengt, staat niets geweldige koffie meer in de weg.
Eén waarschuwing: vanaf dat moment maak je betere koffie dan in 98% van de gelegenheden, en vind je nog maar weinig plekken waar je de koffie te drinken vindt. Dat is toch een "offer" dat velen maken.

In afwachting van de machine kan je vast gaan inlezen. De post voor beginners van Marmhz ken je al, als vervolg vind je hier bijna alles wat je zou kunnen willen weten (bookmarken! ;) ).

Succes, en houd ons op de hoogte!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Vibiemme Domobar, of andere beginners machine

52
Van harte gefeliciteerd met jullie aankoop, Ilona (en je man natuurlijk straks ook met zijn verjaardag!).
Jullie machines leren kennen en weten hoe je nu de lekkerste espresso of cappuccino maakt, zal een spannende ontdekkingstocht zijn.
Veel plezier :)

PS: je kunt je man natuurlijk al vast zijn cadeau geven voordat hij jarig is, hij weet nu al immers wat hij gaat krijgen ;)

53
Heel veel plezier met je (mooie!) espressomachine! Nu is het een kwestie van heel veel mensen uitnodigen voor de verjaardag van je man, en dan heb je genoeg redenen om te oefenen!

Heb dit verhaal wat van een afstandje gevolgd, vind het wel erg leuk hoor, alle positieve reacties die iedereen geeft op elkaar. Barista's help out barista's!

Ilona.. Ik ben jaloers op jullie mooie machine..

Els

54
Els schreef:Heel veel plezier met je (mooie!) espressomachine!
Dankjewel!
Els schreef:Heb dit verhaal wat van een afstandje gevolgd, vind het wel erg leuk hoor, alle positieve reacties die iedereen geeft op elkaar.
Ik sta ook echt versteld van alle leuke reacties die ik heb gekregen op mijn vraag! Dat had ik echt niet verwacht.
Els schreef:Barista's help out barista's!
Barista's zijn leuke mensen!! :)

Nou maar hopen dat ik er binnenkort ook een beetje bij hoor.
Els schreef:Nu is het een kwestie van heel veel mensen uitnodigen voor de verjaardag van je man, en dan heb je genoeg redenen om te oefenen!
Das zeker een goed idee. Al hoop ik niet dat ze proeven dat ik nog een beginner ben..

Welke machine heb jij trouwens?

55
Kleine schreef:Welke machine heb jij trouwens?
Een Gaggia Titanium, http://coffeegeek.com/reviews/commercial/gaggiatitanium

Ik zelf heb liever een handmatige, maar de rest van het huis had de overmacht! Probeer nu zelf melk "perfect" op te schuimen en een beetje Latte Art te maken.. Wil nog niet helemaal lukken, ik ben niet zo tevreden met de crèmelaag van de koffie, maar als het me hiermee gaat lukken, dan kan ik het straks overal!

Hou ons maar op de hoogte van je vorderingen.. En als je vragen hebt, zullen er genoeg mensen zijn die je kunnen helpen ;) (heel misschien ik ook een beetje..)

Els

Bleeeeegh!!!

56
Joepie!! De machine heeft zijn eerste zwarte goud geproduceerd!

Alhoewel - zwart goud.... Het eerste kopje was niet om te zuipen!!! :(

Eerst maakten we ons nog druk om het goed bewaren van de ongemalen koffiebonen, maar toen we kopje na kopje weg moesten gooien omdat het de machine nog geen eer aan deed hebben we op een gegeven moment maar gewoon het hele resevoir van de maler volgegooid. Dat komt zo wel op!!

Aan het eind van de avond was het dan eindelijk zover. Een goed bakje espresso met een cremalaagje van een kleine 5 mm. Hoger lukte het ons nog niet, helaas. Maarja Rome is ook niet in 1 dag gebouwd toch?? :roll:

Wat kan ik er nu aan doen om de koffie nog wat stroperiger te krijgen??

Ook het melk opschuimen lukt nog niet zo goed. Waarschijnlijk geldt ook daarbij "oefening baart kunst".. Of wat advies van iemand die binnenkort met elke machine een goede cappu incl latte art kan maken:
Els schreef:Probeer nu zelf melk "perfect" op te schuimen en een beetje Latte Art te maken.. Wil nog niet helemaal lukken, ik ben niet zo tevreden met de crèmelaag van de koffie, maar als het me hiermee gaat lukken, dan kan ik het straks overal!

57
Staar je niet blind op de hoeveelheid crema, dit hangt ook van de soort koffieboon af.
Hoe snel loopt de espresso door en hoeveel koffie gebruik je?
De koffie kan ook te grof (loopt te snel door) of te fijn zijn (loopt traag door en geeft uiteindelijk ook een bittere smaak)
Zo'n 25 seconden voor een espresso is goed (plus/min een aantal seconden)
Druk je hard aan of juits niet?
Kortom, oefening baart kunst en in ieder geval erg veel plezier met je nieuwe machine.
Het gaat helemaal goed koemn.

59
Lees nog eens mijn laatste bericht, daarin geef ik een linkje naar HB, waar je alles kan vinden wat je moet weten.
Met de fijnheid van je maling, en een beetje hoe hard je tampt, bepaal je hoe snel je koffie doorloopt. Probeer dat rond die 25 seconden te houden. Te snel? ==> fijner malen, te langzaam ==> grover malen.

Laten jullie de machine wel minimaal een half uur opwarmen? Doen jullie ook wel een cooling flush? Is al veel over geschreven op het forum, zoek maar eens. Ook na de link die ik gaf staat er veel over. Grofweg: eerst heet, sputterend en borrelend water weg laten lopen, als het rustiger uit je zetgroep komt nog wat seconden door laten lopen. Daarna heb je zo'n seconde of 30 á 40 om je portafilter klaar te maken en er in te stoppen en je espresso te maken.

Ook over het opschuimen is al veel geschreven, de zoekfunctie doet wonderen! ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

60
Kleine schreef:Het eerste bakje liep door in 10 seconden.. Iets te snel dus. Inmiddels zijn we geconvergeerd naar 20 seconden. We hebben wat geexperimenteerd met de maling en het aandrukken.

Wat betreft hoeveelheid koffie gebruiken we iets meer dan voorgeschreven.

Het blijft idd proberen. Waarschijnlijk is 'ie aan het eind van de week al wat meer naar onze smaak!
Genoeg tips al denk ik. Kijk ook eens naar filmpjes op youtube en vooral lees op home-barista dat is enorm leerzaam. Het is niet makkelijk om het meteen goed te doen, dat is een leercurve. Vooral de molen goed afstellen en de hoeveel koffie aanpassen is lastig. Gebruik daarvoor een digitale weegschaal dan heb je consistentie. Begin met de tweekops filter en laat de eenkops voorlopig voor wat het is (is moeilijker). Probeer met 18 gram een doorlooptijd van 25 sec te krijgen. Gebruik je Macafe?
Als je aangeeft waar je woont weet ik zeker dat er een forumlid in de buurt bereid is je even wegwijs te maken.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s