Proefpanel inmiddels beëindigd !Product: Brandmeesters Equîto 100% biologisch EKO gecertificeerd - espresso koffiebonen (proefzakje 500 gram)
Ben jij in het bezit van een koffiemolen en een espresso-apparaat en vind jij het leuk om de Brandmeesters Equîto eens aan een grondige test te onderwerpen en hier op dit forum een leuke review over te schrijven? Meld je dan aan middels een reactie op dit item of een Persoonlijk Bericht aan de beheerders van dit forum. Deze koffie is ter beschikking gesteld door Brandmeesters, waarvoor onze hartelijke dank!
Achtergrond informatie Brandmeesters Equîto
De espresso Equîto is een 100% biologische espresso-melange van topkwaliteit. Met een zoete smaak nuance en een mooie ronde en toch krachtige afdronk. Deze EKO gecertificeerde koffie is geschikt om te drinken als pure espresso maar ook als basis voor een lekkere cappuccino.
Een plant, dier of product ervan mag alleen als “biologisch” op de markt worden gebracht, wanneer het afkomstig is van gecertificeerde en biologische productie. Dit is de kern van de wetgeving. Doel van de wetgeving is de consument te beschermen tegen misleiding en om fraude te voorkomen. De aanduiding “biologisch” op planten, dieren of producten ervan is dus beschermd, evenals aanduidingen die dat suggereren, zoals “bio”, “eko”, etc. Verschillende keurmerk organisaties houden streng toezicht op de biologische productie in Nederland. Zij doen dat door middel van inspectie, certificatie en sancties bij overtredingen. De controle-instanties zijn vaak opgesteld in opdracht van de overheid.
Het gebruik van genetisch gemodificeerde organismen is niet toegestaan in de biologische productie. Dit betekent dat geen chemicaliën gebaseerd op oliën mogen worden gebruikt tijdens de teelt. Mest van dierlijke afkomst en natuurlijke chemicaliën als kalksteen verrijken de aarde en bestrijden de veelvoorkomende ziekte “koffie-roest”. Om ongedierte te bestrijden die de plantjes aantasten, gebruiken bio-koffieboeren o.a. lieveheersbeestjes.
Het toezicht gaat verder dan de verzorging van de plantage. Certificerende organisaties kijken ook naar de omgeving. Is er een vervuilde nabijgelegen rivier? Is de afwatering vervuild met petrochemicaliën van een hoger gelegen plantage die niet aan de bio-eisen voldoet? Een boer krijgt geen certificatie als dit het geval is.
Nadat de bonen geoogst zijn, worden ze weer gecontroleerd. Een koffie krijgt het keurmerk alleen, als er minder dan 10% vervuiling geconstateerd wordt. Daarna kan de koffiehandelaar ze inkopen met een EKO keurmerk.
De inspecties houden niet op bij deze handeling. Bij de koffiebrander moet de werkomgeving schoon zijn en vrij van bovengenoemde “vervuilers”. Als de koffiebrander in meerdere soorten (ook nonbio)
koffie handelt, moet de koffie als eerste gebrand worden op een schone koffiebrander. Een speciaal logboek wordt regelmatig bekeken om te bepalen of het is bijgehouden en de waarheid weerspiegelt.
De containers waarin de ruwe of gebrande koffie wordt opgeslagen, moeten duidelijk gemarkeerd worden en specifiek anders zijn om kruisbesmetting te voorkomen.
Biologische koffie is bewerkelijker en dus kostbaarder dan nietbiologische koffie. Bovenop de strenge handelingen tijdens de teelt en het afwerken van de koffie, is er veel meer verspilling vanwege
onvermijdelijke kruisbesmetting tijdens de teelt. Als een koffie aan alle strenge eisen voldoet om de waarderde EKO keurmerk te mogen dragen, is een bijzonder zuivere smaak het resultaat. Voor zowel de gemiddelde consument als voor een professionele koffiekenner.
Re: Brandmeesters Equîto 100% biologisch EKO gecertificeerd
2Hoi Jeroen,
Ik ben wel weer in voor een proefsessie voor de Equito! Ondertussen ben ik bezig met de Hausbrandt Gourmet, en die vind ik een stuk lekkerder dan die Accademia.
Maar dat verslagje zal ik hier nog posten, nog even geduld...
Ik ben wel weer in voor een proefsessie voor de Equito! Ondertussen ben ik bezig met de Hausbrandt Gourmet, en die vind ik een stuk lekkerder dan die Accademia.
Maar dat verslagje zal ik hier nog posten, nog even geduld...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4Alleh, ik wil hem ook eens proberen. wat moet ik doen ?
Cafes Castel en andere Spaanse producten in de Spaanse Winkel
5Hoi Jolanda,
Dàt was snel! Ik had mijn proefpakket al de volgende dag in huis! Dus ik heb m'n pakket via jou gekregen? (of was het nu mr. Quality?) Hoe dan ook: mijn grote dank maar weer, en ik ben er al mee aan de slag. De resultaten bevallen me tot nu toe zeker, lijkt wel een blijvertje. Ik ga er echter nog meer mee spelen en zal dan mijn review hier posten.
Dàt was snel! Ik had mijn proefpakket al de volgende dag in huis! Dus ik heb m'n pakket via jou gekregen? (of was het nu mr. Quality?) Hoe dan ook: mijn grote dank maar weer, en ik ben er al mee aan de slag. De resultaten bevallen me tot nu toe zeker, lijkt wel een blijvertje. Ik ga er echter nog meer mee spelen en zal dan mijn review hier posten.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6De proefpaketten zijn beschikbaar gesteld door Brandmeester's maar zijn verzonden door Mister Quality. Goed om te lezen dat je eerste bevindingen positief zijn!Spironski schreef:Hoi Jolanda,
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu
7Lijkt me ook leuk om eens wat te gaan testen, dus wat moet ik doen om in aanmerking te komen.Groetjes Annemarie
Barista level 1 en 2
Nationaal Coordinator SCAE Netherlands
Nationaal Coordinator SCAE Netherlands
8Ook ik had vandaag bezoek van de postbode
Bij het openen zag ik iets moois
Bij het uitpakken kwam ik ook nog lekkere hausbrandt chocolaadjes tegen. Die werden door mijn vrouw erg gewaardeerd, waarvoor dank
Ik zal nu zo snel mogelijk aan de slag gaan met de boontjes. Zodra mijn malertje leeg is zal ik thuis een panel van gebruikers opstellen en aan de slag gaan. De resultaten zal ik dan hier posten.
Ik was nieuwsgierig en heb even snel gedrukt op het pak en geroken aan het eenwegventiel, voorspelde veel goeds. Goed, de maler maar even leegmaken dan.
even een fotootje van de boontjes gemaakt.
zien er mooi uit.
Hierna in de maler gedaan ( elektra MSC ) en even de juiste maalgraad gezocht, was zo gevonden.
De espresso gemaakt in een Gaggia Classic.
Mijn proefpanel bestond uit 4 personen waaronder ikzelf. 2 liefhebbers en 2 “gewone” koffie drinkers. We hadden net van te voren een andere boon in de maler zitten en deze geruild voor de brandmeester.
Onderling viel ons op dat er een verschil in de kleur zat. De vorige was een licht bruine kleur terwijl de Equito een zeer donker kleurtje had. Ook in de smaak viel op dat de Equito een sterke smaak heeft die ietwat neigt naar het bittere. Op de verpakking is echter sprake van krachtig en zoet. Dat krachtige vonden we allen dat deze boon had. Zoet hebben we niet kunnen ontdekken.
Aangezien ik s'ochtends mijn koffietje drink vanuit de mokapot ( toch het meest gebruikte in Spanje en Italië ) heb ik de equito hier ook in gemaakt.
Nadat de koffie klaar was even met een lepeltje geroerd ( tip van Italiaanse vrienden )
Dit beviel me goed. Ik vond hem lekker zacht en licht zoetig ,net zoals de verpakking beloofde. .
Toch samengevat is deze boon een perfecte keuze als men liefhebber is van de krachtige sterke espresso's gemaakt met een goede machine of een lekkere koffie m.b.v. de Mokapot
Bij het openen zag ik iets moois
Bij het uitpakken kwam ik ook nog lekkere hausbrandt chocolaadjes tegen. Die werden door mijn vrouw erg gewaardeerd, waarvoor dank
Ik zal nu zo snel mogelijk aan de slag gaan met de boontjes. Zodra mijn malertje leeg is zal ik thuis een panel van gebruikers opstellen en aan de slag gaan. De resultaten zal ik dan hier posten.
Ik was nieuwsgierig en heb even snel gedrukt op het pak en geroken aan het eenwegventiel, voorspelde veel goeds. Goed, de maler maar even leegmaken dan.
even een fotootje van de boontjes gemaakt.
zien er mooi uit.
Hierna in de maler gedaan ( elektra MSC ) en even de juiste maalgraad gezocht, was zo gevonden.
De espresso gemaakt in een Gaggia Classic.
Mijn proefpanel bestond uit 4 personen waaronder ikzelf. 2 liefhebbers en 2 “gewone” koffie drinkers. We hadden net van te voren een andere boon in de maler zitten en deze geruild voor de brandmeester.
Onderling viel ons op dat er een verschil in de kleur zat. De vorige was een licht bruine kleur terwijl de Equito een zeer donker kleurtje had. Ook in de smaak viel op dat de Equito een sterke smaak heeft die ietwat neigt naar het bittere. Op de verpakking is echter sprake van krachtig en zoet. Dat krachtige vonden we allen dat deze boon had. Zoet hebben we niet kunnen ontdekken.
Aangezien ik s'ochtends mijn koffietje drink vanuit de mokapot ( toch het meest gebruikte in Spanje en Italië ) heb ik de equito hier ook in gemaakt.
Nadat de koffie klaar was even met een lepeltje geroerd ( tip van Italiaanse vrienden )
Dit beviel me goed. Ik vond hem lekker zacht en licht zoetig ,net zoals de verpakking beloofde. .
Toch samengevat is deze boon een perfecte keuze als men liefhebber is van de krachtige sterke espresso's gemaakt met een goede machine of een lekkere koffie m.b.v. de Mokapot
Cafes Castel en andere Spaanse producten in de Spaanse Winkel
9Kan je toch zien wat machines doen! Ik heb een machine met de beroemde E61 zetgroep, die bekend staat als vergevingsgezind en die de zoete zachte kant van de koffie een beetje zou benadrukken.
De bonen zijn redelijk donker gebrand, maar geen spoor van olie-igheid. Ze zien er heel gelijkmatig gebrand uit, lekkere geur, intense koffie.
Bij mij is de Equito inderdaad alles wat de verpakking belooft: rond, zoetig en krachtig. Als ik er één woord zou moeten gebruiken, dan is het: balans.
Als ik er macchiato mee maak is het net alsof je een blokje zeer pure hazelnotenchocolade proeft: licht bitter en gebrand, nootjes en chocolade, maar niet té zoet, er is ook nog wat fruitigheid te ontwaren. Al deze smaakjes zijn erg goed in balans met elkaar. Ze zijn er allemaal, maar geen overheerst de ander.
De smaak is krachtig, maar zeker niet bitter, hard of zwaar. Eerder vol en rond, zonder echter lomp te zijn, er zijn nog voldoende zuren. Is "gespierd" een woord wat er bij past? De koffie is zacht genoeg om onverdund als espresso te drinken, maar stevig en kernachtig genoeg om te blijven staan in cappuccino. Ook dan is de smaak nog rond en rijk, met nootjes en chocolade. Ik maak cappuccino half/half met geitemelk, en daar combineert het mooi mee er verschijnt dan wat gronderigheid. Nasmaak blijft lekker aangenaam in de mond hangen.
De crema is mooi vol en donker van kleur, als ie even in het kopje zit wordt het bijna roodachtig. Statijd was bij mij ook goed, aanvankelijk bijna 100% crema, dat langzaam wegtrekt tot een laagje van een centimeter, niet te grote bubbels. De maling moest iets grover dan mijn standaard eigen koffie, en ik had geen enkele last van spuitertjes in mijn naakte portafilter.
Ik kan deze koffie zonder meer aanraden. Het is een all-rounder met karakter!
De bonen zijn redelijk donker gebrand, maar geen spoor van olie-igheid. Ze zien er heel gelijkmatig gebrand uit, lekkere geur, intense koffie.
Bij mij is de Equito inderdaad alles wat de verpakking belooft: rond, zoetig en krachtig. Als ik er één woord zou moeten gebruiken, dan is het: balans.
Als ik er macchiato mee maak is het net alsof je een blokje zeer pure hazelnotenchocolade proeft: licht bitter en gebrand, nootjes en chocolade, maar niet té zoet, er is ook nog wat fruitigheid te ontwaren. Al deze smaakjes zijn erg goed in balans met elkaar. Ze zijn er allemaal, maar geen overheerst de ander.
De smaak is krachtig, maar zeker niet bitter, hard of zwaar. Eerder vol en rond, zonder echter lomp te zijn, er zijn nog voldoende zuren. Is "gespierd" een woord wat er bij past? De koffie is zacht genoeg om onverdund als espresso te drinken, maar stevig en kernachtig genoeg om te blijven staan in cappuccino. Ook dan is de smaak nog rond en rijk, met nootjes en chocolade. Ik maak cappuccino half/half met geitemelk, en daar combineert het mooi mee er verschijnt dan wat gronderigheid. Nasmaak blijft lekker aangenaam in de mond hangen.
De crema is mooi vol en donker van kleur, als ie even in het kopje zit wordt het bijna roodachtig. Statijd was bij mij ook goed, aanvankelijk bijna 100% crema, dat langzaam wegtrekt tot een laagje van een centimeter, niet te grote bubbels. De maling moest iets grover dan mijn standaard eigen koffie, en ik had geen enkele last van spuitertjes in mijn naakte portafilter.
Ik kan deze koffie zonder meer aanraden. Het is een all-rounder met karakter!
10Aan de reactie van Spironski te lezen waren de koffiebonen erg vers.
Dat is natuurlijk de kracht van een kleine brander.
Dat is natuurlijk de kracht van een kleine brander.
Er gaat niets boven morgen.