Hoe flush je een single boiler machine voor constante temp?

1
Ik ben er nu wel een beetje achter dat als ik mijn Elektra Mini Verticale niet eerst een tijdje flush, er eerst stoom uit de groep komt, en dan pas water. Vooral uiteraard als hij een paar uur stil heeft gestaan.

Hoe kan je een single boiler machine flushen zodat je elke keer met dezelfde temperatuur zet?

Ik doe nu een 10-15 seconden, een mok vol. En dan gaat het lampje aan (opwarmen). Als het lampje weer uitgaat begin ik met het zetten. Is dit de juiste wijze?
Naar mijn idee zou het goed moeten zijn. Eerst breng je de metalen delen terug op watertemperatuur, en dan verwarm je het boilerwater. Door elke keer te zetten net als het lampje uitgaat zou je een constante temperatuur moeten hebben, niet? Mijn boiler is 2 liter, dus tijdens het zetten zou de temperatuur vrij constant moeten blijven.

Op homebarista heb ik wel het artikel gelezen over het flushen van een HX-machine, maar ik weet niet in hoeverre dit anders is voor een single boiler machine.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Re: Hoe flush je een single boiler machine voor constante temp?

3
Bij een HX-machine gaat er een pijp (waar doorheen water stroomt) door het boilerwater dat zo'n 125 graden is. Daarmee wordt de zetgroep verwarmt, maar bij lang stilstaan wordt deze zo te heet. Bij het koffie zetten moet in elk geval de HX eerst dat hete water kwijt.
Bij een Single boiler is je watertemperatuur bij het zetten veel lager en heb je niet zo'n sifon (met de HX) dat werkt dus heel anders. Het temperatuurgedrag verschilt per machine, en dat zou je eigenlijk eerst uit moeten zoeken. Je zou de temperatuur van het zetwater moeten zien te meten. Ik zit er op te broeden om daarvoor (zeker nu de dollar zo laag staat) dit te laten komen... Toevallig is daar recentelijk nog een post over geweest.
Maar het kan misschien ook wel wat simpeler en onhandiger... ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

4
Het flushen is en blijft natte vinger werk, daarbij wordt onnodig veel water en energie verspild.

Misschien wordt het tijd te overwegen om een PID regeling te installeren, indien je de losse onderdelen via internet koopt zijn de kosten te overzien, voor rond de 75 euro heb je alles in huis.

Alles dat je nodig hebt is een PID regelaar, K type thermocouple, een 25 Amp SSR relais een paar meter warmtebestendige draad en je kan beginnen.
Het is een leerzame ervaring om het allemaal zelf te installeren, wel eerst veel over het onderwerp lezen, vragen bij mensen die het reeds geinstalleerd hebben.

5
Het flushen is en blijft natte vinger werk, daarbij wordt onnodig veel water en energie verspild.
Nou ja..."onnodig"...., blijkbaar is het soms toch nodig om een goed kopje koffie te krijgen. En zeker bij een HX zal je het te hete water in de HX zelf op een gegeven moment weg moeten spoelen, dat zit nu eenmaal in het ontwerp besloten. Ik zou niet weten hoe je dat deel zou kunnen voorkomen.

Maar als het minder kàn, dan zou het fijn zijn als dat ook zou gebeuren, dat ben ik met je eens. Een PID is een optie, en zo heb ikzelf onlangs een flowrestrictor in mijn HX gezet waarmee mijn flush drastisch is verminderd.

Maar ik vind het wel vreemd dat in Joep's single boiler de temperatuur blijkbaar zo hoog oploopt dat hij stoom uit z'n zetgroep krijgt. Waarvoor is het nodig om die groep flink boven de 100 C te hebben?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Thermostaten op basis van Bimetal of zelfs Capillair zijn onnauwkeurig, afwijkingen van meer dan tien graden zijn niet ondenkbaar.
Daarbij, telkens wanneer de thermostaat, ongeacht welk type, het verwarmings element uitschakelt, krijg je door de restwarmte in het verwarmings element het zogenaamde naijlen, alleen al dit laatste veroorzaakt temperatuur schommelingen van een aantal graden.

Bij een PID regeling wordt het temperatuurverloop constant gecontroleerd en aangepast, naijlen is alleen bij het eerste opstarten aanwezig, daarna regelt de temperatuur constant binnen een marge van 1 graad.

Zelf heb ik twee machines uitgerust met PID, een met single boiler, een met dubbele HX, een HX mits een behoorlijke boiler werkt perfect met PID regeling.
In het algemeen is het resultaat beter, temperatuur is een belangrijke en vaak de bepalende factor voor de smaak van het brouwsel.

8
Maar dat verklaard me nog niet waarom een SB, waarin de boilertemp. toch ergens tussen de 90-95 C zal moeten liggen, een broeikop heeft die duidelijk boven de 100 C zit?!
Of de broeikop wordt apart verwarmd (lijkt me stug), of de boiler staat veel te hoog afgesteld waardoor Joep steeds verbrande koffie zal hebben. Dat verklaard dan echter weer niet hoe hij de kop kan koelen met water uit de boiler... :? Zie ik iets over het hoofd? Waar zit dat verwarmingselement van die machine?

10
Ehm, ja, daar hebben jullie wel een punt.

Ik heb inderdaad een thermostaat achterop, en die kan ik een kwartslag draaien. De instelling is dan tussen de 90 en 120 graden. Na de onderhoudsbeurt kreeg ik hem terug, de man zei de temperatur iets hoger gezet te hebben voor een beter resultaat (ik begon net met espresso), dat was (op de draaiknop) ergens tussen de 110 en 115 graden.

Afbeelding

Misschien toch maar eens flink lager proberen dan. Misschien ook wel de reden dat ik nog niet tevreden ben over de espresso's, en altijd maar lattes maak ervan...
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60