de vraag lijkt veel op eerdere draadjes en onderwerpen op dit forum, met de kans van herhaling, toch mijn vraag hier.
Allereerst lijstje met eisen en wensen, inclusief de thuis situatie:
- - we zijn zijn met zijn 2-en. Beginnen de dag graag met koffie (geen espresso) en later voor mij (een dubbele) espresso, hoeveelheid: zo'n 20-25 kopjes per week totaal
- weinig tot geen cappuccino's, slechts een enkele keer (dus een dubbele boiler of HX is niet noodzakelijk)
- we zijn allebei beginners in deze espresso wereld, wordt ons eerste machine. Gebruiksgemak is belangrijk, want snel aan / of naar het werk
- omdat gelijk na het opstaan koffie moet zijn is een korte opwarm tijd essentieel - zeg zo'n 10 minuten maximaal.
- oh ja, budget: 1000€, inclusief maler.
1- de Quickmill 3035, is inclusief maler.
Voordelen: alles in 1 (maler geïntegreerd), betrouwbaar, thermoblok, snel op temperatuur, 'foolproof'
nadeel: volgens internet, de niet al te hoge temperatuur van de koffie
2- Rancilio Sylvia, maler nader te bepalen,
Voordeel is goede koffie, iedereen is enthousiast hierover, kennelijk beter dan de Quickmill
Nadeel is de mindere bouw kwaliteit (meer en meer plastic in de machine), toch wel veel vragen over reparaties, en waarom een boiler, immers lange opwarmen?
3- Vibiemme Domobar
voordeel, wellicht nog betere koffie dan de bovengenoemde merken, maar...
nadeel, lange opwarm tijd vanwege de E 61 groep (30-45 min), en koffie maken wordt echt een kunst, meer voor de gevorderde
Bezerra BZ 09 kan ook, maar budgettair....
Dus dit is mijn lijstje en top 3, misschien de Vibiemme op 2...als opwarm tijd niet zo'n groot verschil is met de Sylvia (en de prijs...)
Mijn vraag aan geacht koffie forum, is mijn top 3 een goede tov wensenlijst - en daarmee jullie waardevolle adviezen goed begrepen....
Als jullie ook nog advies kunnen geven over goede winkel in omgeving van Haarlem (ben nu bij Simon Levelt & Brandmeesters geweest), graag!
Lees graag jullie feedback, commentaar, opmerkingen (of verwijzingen naar eerdere onderwerpen)
groetjes Teun