kiezen - een goede espresso die ook koffie kan zetten

1
Hoi,
de vraag lijkt veel op eerdere draadjes en onderwerpen op dit forum, met de kans van herhaling, toch mijn vraag hier.
Allereerst lijstje met eisen en wensen, inclusief de thuis situatie:
  • - we zijn zijn met zijn 2-en. Beginnen de dag graag met koffie (geen espresso) en later voor mij (een dubbele) espresso, hoeveelheid: zo'n 20-25 kopjes per week totaal
    - weinig tot geen cappuccino's, slechts een enkele keer (dus een dubbele boiler of HX is niet noodzakelijk)
    - we zijn allebei beginners in deze espresso wereld, wordt ons eerste machine. Gebruiksgemak is belangrijk, want snel aan / of naar het werk
    - omdat gelijk na het opstaan koffie moet zijn is een korte opwarm tijd essentieel - zeg zo'n 10 minuten maximaal.
    - oh ja, budget: 1000€, inclusief maler.
Met dit lijstje en de info op (o.a.) dit forum, voorlichting in winkels kom ik tot een lijstje
1- de Quickmill 3035, is inclusief maler.
Voordelen: alles in 1 (maler geïntegreerd), betrouwbaar, thermoblok, snel op temperatuur, 'foolproof'
nadeel: volgens internet, de niet al te hoge temperatuur van de koffie
2- Rancilio Sylvia, maler nader te bepalen,
Voordeel is goede koffie, iedereen is enthousiast hierover, kennelijk beter dan de Quickmill
Nadeel is de mindere bouw kwaliteit (meer en meer plastic in de machine), toch wel veel vragen over reparaties, en waarom een boiler, immers lange opwarmen?
3- Vibiemme Domobar
voordeel, wellicht nog betere koffie dan de bovengenoemde merken, maar...
nadeel, lange opwarm tijd vanwege de E 61 groep (30-45 min), en koffie maken wordt echt een kunst, meer voor de gevorderde
Bezerra BZ 09 kan ook, maar budgettair....

Dus dit is mijn lijstje en top 3, misschien de Vibiemme op 2...als opwarm tijd niet zo'n groot verschil is met de Sylvia (en de prijs...)
Mijn vraag aan geacht koffie forum, is mijn top 3 een goede tov wensenlijst - en daarmee jullie waardevolle adviezen goed begrepen....
Als jullie ook nog advies kunnen geven over goede winkel in omgeving van Haarlem (ben nu bij Simon Levelt & Brandmeesters geweest), graag!
Lees graag jullie feedback, commentaar, opmerkingen (of verwijzingen naar eerdere onderwerpen)
groetjes Teun

Re: kiezen - een goede espresso die ook koffie kan zetten

2
Let op allereerst:een espressomachine is geen koffiezetapparaat!
Een warmtijd van 10 minuten? Neem een Moka potje of een cafetiere, Technivorm of een Jura. Elk serieus espresso apparaat heeft echt langer nodig.
Voor zover als ik weet zit er in een Silvia geen of heel weinig plastic en is de prijs/kwaliteit verhouding buitengewoon en ze is ook nog snel warm.

Ik zou je aanraden hier op het forum nog eens rond te lezen er zijn diverse mensen met vergelijkbare wensen geweest. Lees die antwoorden eerst eens aandachtig door. En lees dit bijvoorbeeld eens. LINK!! en vooral dit >>>Linkje
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

3
Ja hoi Karel, bedankt voor je snelle response - de handleiding was zo'n beetje de starting point en mijn kennismaking met dit forum. Daarna heb ik ook topics gelezen over (redelijk en acceptabel) koffie maken met een espresso machien. 3 methodes zo uit mijn hoofd, o.a. iets grofere maling, minder aandrukken, maar wel de doorlooptijd respecteren.
Een Jura kan, maar zelf heb ik daar nog niets iets lekkers van geproefd.
Als je zegt dat mijn eisen niet verenigbaar zijn met mijn top 3 zal ik dat (moeten) respecteren, maar vooralsnog, eigenwijs als ik ben, daag ik het forum uit
groetjes Teun

4
Ik heb hier eerlijk gezegd ook nog niet zo'n gevoel bij van: die moeten we aan een goed espresso apparaat helpen.
Je wil 's ochtends geen espresso. Waarom niet, en waarom dan geen Cappuccino of Latte? Het kan natuurlijk best zijn dat je het niet lust en een ander apparaat moet hebben, zoals Karel al aangaf. Een caffetière is een mooie optie?

Verder op de dag dan wel een espresso. Dan heb je dus naast de caffetière ook een espresso apparaat nodig. Vervalt dan de eis dat het snel moet? Mag het dan wel iets langer duren, of moet dat toch ook snel klaar zijn? En is het een idee om toch een espresso apparaat te nemen, maar dat aan te sluiten op een timer? Als je op staat is het apparaat al lekker opgewarmd?

Hoe dan ook: voor lekkere koffie moet je verse koffie gebruiken. Die ook nog eens vlak voor het zetten pas is gemalen, want gemalen koffie wordt binnen een uur oud, en ongemalen binnen een maand.
Dus voor een goed resultaat: koop een goede molen! Als je daarnaast ook nog eens goede en verse bonen gebruikt ben je al een heel eind.

Aldus: begin met een goede molen!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
aan een timer heb ik ook al gedacht. Goede molen, helemaal eens, malen en dan drinken; geleerd van dit forum, en dus opgenomen in budget.
Blijft over, dagritme en tijdbesteding. 't is waar dat verder op de dag meer tijd is voor een espresso. Maar een snelle bak moet ook gezet kunnen worden. De italianen wippen ook hun espresso bar even binnen om staande een espresso te drinken en weer verder te gaan....
Kan dat ook thuis?
groetjes Teun

7
De italianen wippen ook hun espresso bar even binnen om staande een espresso te drinken en weer verder te gaan....
Kan dat ook thuis?
Ha ha, ja, dat kan thuis ook als je machine al warm is.
Maar ik ken, met Karel, geen serieus espresso apparaat dat in no-time warm is. De Bezzera 07 schijnt dan ongeveer de snelste te zijn, maar reken daar toch ook op een kwartier. Toch maar een mokka potje? Dat hebben al die Italianen ook thuis staan...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

8
Of in Italie gaan wonen!

Nee, gekheid. Volgens mij wil je gewoon niet echt een espressomachine. Dat denk je alleen maar. Een espressomachine is geen staafmixer. Het vraagt aandacht en tijd. Meer dan een beetje, het werkt niet meteen als je 'm in het stopcontact stopt, een even afspoelen en terug zetten in de kast is er niet bij.
Nogmaals koop eerst een mokapotje. (en een malertje) ;)
~~.~~~~~~~~~ ~ ~ ~
~~)~~~~
~~(~~
~~))~~
. c[_]

10
Edit: ik reageerde op Karel's post, Bluecold was me net voor.

Kan het wel met Karel's bovenstaande post eens zijn. Als je toch per sé een espresso apparaat wil komt vanwege tijdsdruk denk ik een thermoblocje het dichtst in de buurt (een Quickmill b.v.), in combi met een goede maler kom je een heel eind. Ik zou daar toch eerlijk gezegd ook minstens 10 minuten voorverwarmen.

Even snelsnel is ook daar echter niet bij. Je zult moeten zorgen voor verse bonen, aandacht besteden aan maling, distributie en tampen en vooral: schoonmaken. Koffie is een bederfelijk goedje, en een vieze machine geeft vieze koffie. Verwacht geen topkwaliteit koffie, daarvoor zijn thermoblocs toch wat te instabiel.

Nu we het toch over zo'n Peppina hebben: ik moest daar ook aan denken, maar hoever kom je met zo'n ding als je er niet teveel aandacht aan besteedt? En zijn ze nog goed te krijgen? Op één of andere manier vind ik de Peppina zo'n liefhebber-ding, en kreeg ik van OP niet de indruk dat het iets voor hem zou zijn... Maar ik kan er natuurlijk volledig naast zitten.