Lever ervaringen en voorkeuren

81
Hier nog wat details van het portafilter. Ik had er voor de Mitica en Silvia al eentje in elkaar gemeubeld zonder kraantje (om de druk af te laten), maar kwam er bij een eerste test bij de Strega achter dat dat niet zo handig is, als je machine geen driewegklep heeft...
Afbeelding

Heb de bodem uit een oud filterbakje geslepen en met wat teflontape eronder in het portafilter geklikt. Is verder een beetje een knutselwerkje met verloopstukjes, maar werkt prima. Het slangetje kun je in de afvoerbak leiden en hij is 100% lekvrij. Alleen gaat het metertje maar tot 10bar nu... is uiteindelijk wel voldoende als je naar 9bar of lager wilt, maar was ook wel benieuwd wat de druk in de standaard configuratie is. Misschien toch nog even een ander manometertje erop zetten...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
dus...

Re: Lever ervaringen en voorkeuren

86
@3aan schreef: wo 22 aug 2018, 09:24 Kan je ook uitleggen waarom je die zeef verkloot hebt, wat is het nut daarvan?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hoi Adriaan, jazeker kan ik dat.
Ik had een filterbakje nodig om een goede afsluiting te geranderen, en verder wilde ik uit nieuwsgierigheid zien hoe snel de pre-infusie druk wordt opgebouwd. Zeg maar hoe lang het duurt voor de kamer volloopt bij verschillende drukken, en hoe snel hij daarna op de pre-infusie druk komt. Daarvoor wilde ik een zo directe mogelijke response zien. Een filterbakje met bodem geeft toch weerstand tussen het douchescherm en de manomenter (zelfs als er geen koffie in zit), dus heb ik een afgeschreven filterbakje uit de rommelbak gepakt en de bodem eruit gehaald. Gaf me veel inzicht; duurde bijvoorbeeld veel langer voor de kamer vol zat dan ik had verwacht (wat natuurlijk ook mede wordt veroorzaakt door het extra volume in het lege portafilter, maar dat effect heb je ook als je de bodem laat zitten)).

Ik hoop dat ik je vraag hiermee voldoende heb beantwoord, maar mocht je verder nog wat willen weten dan hoor ik dat graag (en dat meen ik ook nog).
dus...

88
cremalover schreef: do 23 aug 2018, 08:26
bobbee schreef: wo 22 aug 2018, 09:43 Misschien is het handig om van tevoren te bedenken hoe iets overkomt als je iets wilt doorgeven over een werkstuk van een ander.
Ik weet wel dat de toon de mjoezik maakt maar ik denk dat de lange tenen bij de meesten op dit forum er wel af zijn.
Betekent niet dat er dan onnodig grof moet worden gedaan, een gedeelte van de teen mag nog wel aan de voet blijven toch.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

89
fransg schreef:
cremalover schreef: do 23 aug 2018, 08:26
bobbee schreef: wo 22 aug 2018, 09:43 Misschien is het handig om van tevoren te bedenken hoe iets overkomt als je iets wilt doorgeven over een werkstuk van een ander.
Ik weet wel dat de toon de mjoezik maakt maar ik denk dat de lange tenen bij de meesten op dit forum er wel af zijn.
Betekent niet dat er dan onnodig grof moet worden gedaan, een gedeelte van de teen mag nog wel aan de voet blijven toch.
Zeker als het toch niks van nut bijdraagt en alleen maar is om te laten blijken hoe goed een ander het wel niet kan.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

90
Marcje schreef:
@3aan schreef: wo 22 aug 2018, 09:24 Kan je ook uitleggen waarom je die zeef verkloot hebt, wat is het nut daarvan?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hoi Adriaan, jazeker kan ik dat.
Ik had een filterbakje nodig om een goede afsluiting te geranderen, en verder wilde ik uit nieuwsgierigheid zien hoe snel de pre-infusie druk wordt opgebouwd. Zeg maar hoe lang het duurt voor de kamer volloopt bij verschillende drukken, en hoe snel hij daarna op de pre-infusie druk komt. Daarvoor wilde ik een zo directe mogelijke response zien. Een filterbakje met bodem geeft toch weerstand tussen het douchescherm en de manomenter (zelfs als er geen koffie in zit), dus heb ik een afgeschreven filterbakje uit de rommelbak gepakt en de bodem eruit gehaald. Gaf me veel inzicht; duurde bijvoorbeeld veel langer voor de kamer vol zat dan ik had verwacht (wat natuurlijk ook mede wordt veroorzaakt door het extra volume in het lege portafilter, maar dat effect heb je ook als je de bodem laat zitten)).

Ik hoop dat ik je vraag hiermee voldoende heb beantwoord, maar mocht je verder nog wat willen weten dan hoor ik dat graag (en dat meen ik ook nog).
Het modificeren van de zeef naar een waardeloos stukje metaal heeft in mijn ogen geen enkel nut gehad, er zit nagenoeg geen materiaal in zo'n intacte zeef dat het van weinig tot geen invloed heeft, uiteraard is het het toepassen van de zeef beter voor een goede drukopbouw, (afsluiting) ik heb kort geleden een Portafilter opgeofferd door er zijdelings een gat in te boren en daar draad ingetapt en het glycerine gevulde metertje direct daarop gezet, een klein kraantje op de uitloop om de druk af te laten, wilde een foto maken, echter ligt de PF waarschijnlijk in m'n koffiekar, 35km van huis.

Materialen ook allemaal uit m'n rommelbakken ook materiaal wat ik verkloot heb ligt er in grote getale in, in kon niet eerder reageren, slecht typen met een verbrande klauw, nieuwe koekepan aan het inbranden en verkeerd beetgepakt.
Afbeelding
Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.