Marcje schreef:@3aan schreef: wo 22 aug 2018, 09:24
Kan je ook uitleggen waarom je die zeef verkloot hebt, wat is het nut daarvan?
Hoi Adriaan, jazeker kan ik dat.
Ik had een filterbakje nodig om een goede afsluiting te geranderen, en verder wilde ik uit nieuwsgierigheid zien hoe snel de pre-infusie druk wordt opgebouwd. Zeg maar hoe lang het duurt voor de kamer volloopt bij verschillende drukken, en hoe snel hij daarna op de pre-infusie druk komt. Daarvoor wilde ik een zo directe mogelijke response zien. Een filterbakje met bodem geeft toch weerstand tussen het douchescherm en de manomenter (zelfs als er geen koffie in zit), dus heb ik een afgeschreven filterbakje uit de rommelbak gepakt en de bodem eruit gehaald. Gaf me veel inzicht; duurde bijvoorbeeld veel langer voor de kamer vol zat dan ik had verwacht (wat natuurlijk ook mede wordt veroorzaakt door het extra volume in het lege portafilter, maar dat effect heb je ook als je de bodem laat zitten)).
Ik hoop dat ik je vraag hiermee voldoende heb beantwoord, maar mocht je verder nog wat willen weten dan hoor ik dat graag (en dat meen ik ook nog).
Het modificeren van de zeef naar een waardeloos stukje metaal heeft in mijn ogen geen enkel nut gehad, er zit nagenoeg geen materiaal in zo'n intacte zeef dat het van weinig tot geen invloed heeft, uiteraard is het het toepassen van de zeef beter voor een goede drukopbouw, (afsluiting) ik heb kort geleden een Portafilter opgeofferd door er zijdelings een gat in te boren en daar draad ingetapt en het glycerine gevulde metertje direct daarop gezet, een klein kraantje op de uitloop om de druk af te laten, wilde een foto maken, echter ligt de PF waarschijnlijk in m'n koffiekar, 35km van huis.
Materialen ook allemaal uit m'n rommelbakken ook materiaal wat ik verkloot heb ligt er in grote getale in, in kon niet eerder reageren, slecht typen met een verbrande klauw, nieuwe koekepan aan het inbranden en verkeerd beetgepakt.