Ben terug van koffiewarenhuis in Kampen...
...en het is geworden: de Macap M4 Stepless!
Onderbouwing: Ik was nog steeds aan het twijfelen tussen de K3 worden en de M4, en besloot de beslissing tussen deze 2 in de winkel(showroom) te nemen. Allereerst: erg behulpzame service, de medewerker stelde mijn wens centraal en heb het apparaat daar kunnen uitproberen door wat bonen ermee te gaan malen.
Eerst heb ik daar de K3 nog uitgebreid bekeken en besproken, en kwam tot de conclusie dat ik waarschijnlijk de timerfunctie niet zal willen gebruiken. Gezien mijzelf in andere hobby's die ik heb hou ik ervan om dingen altijd zelf te meten en uit te voeren en ben daarin motorisch redelijk handig. Ik verwacht dus van mezelf dat als ik koffie maal na enige tijd precies weet wanneer ik genoeg heb en de maler kan stoppen. Tevens is het zo dat de timer functie van de K3 op tijd gaat, en deze niet het doseervolume meet. Als je andere bonen gebruikt, of de bonen "pakken" een keer iets minder snel heb je een ander gewicht aan koffie in de portafilter. Dan is het zo dat de handige tiptoets waarmee je met de portafilter tegenaan kan drukken alleen werkt voor de timerfunctie. Je kunt hem dus niet als -aan en uit gebruiken. Je moet dan de knop aan de zijkant bedienen net zoals de M4. (aan is malen, uit is stoppen met malen). De K3 in de winkel had geen fijnafstemming met een wormwiel, daar ik waarschijnlijk het meeste espressobonen zal gaan malen lijkt mij meer precisie met afstellen handiger. (al zal dit ook de komende tijd in mijn gebruik echt gaan blijken). Wel is het zo dat de kwaliteit van het maalsel van de K3 en de M4 aan elkaar gewaagd zijn. Dus dat was geen afwegingspunt.
Ok, bovenstaande leunde al mijn beslissing richting de M4. Dan bedacht ik mij dat ik misschien toch een doseerder op mijn M4 wil hebben ivm clumping / of klonteren. Ook omdat de M4 wat meer zou sproeien met de koffie dan de K3. Omdat een M4 met doseerder 398 euro was, bedacht ik mij dat als ik dat zou doen, ik meteen 100 euro erbij zou doen voor een Super Jolly, dat is dan een logische gedachte.
Dus...: ik ben bonen gaan malen met de M4 in de showroom, zodat ik de clumping en het sproeien kon beoordelen. Tijdens het bonen malen heb ik ook nog gespeeld met het wormwiel en het malen op de fijnste stand proberen te krijgen. (op een gegeven moment kwam er geen maalsel meer uit doordat ik de schijven praktisch tegen elkaar had gedraaid.
Wel een punt om mee op te passen: er zit dus geen beveiliging op, je kunt niet zomaar met het wormwiel blijven draaien, dan kun je dus de schijven tegen elkaar krijgen.. ...misschien een minpunt?)
Mijn conclusie qua malen: ik heb een zeer fijne (de fijnste volgens mij) stand geprobeerd en gemaald, en ik vind dat de M4 absoluut niet sproeit! De koffie komt keurig in de portafilter die je eronder houdt. Clumping doet ie wel, maar op aanwijzing van de verkoper: een keer tikken (tijdens malen) tegen de portafilter en de clumpings vallen uit elkaar!
Mijn clonclusie: Ik denk dat de K3 en de M4 dezelfde kwaliteit maalsel produceren. De K3 kan makkelijker zijn als je de timerfunctie gebruikt en switched makkelijker tussen grove en fijne maling. De M4 is wat goedkoper en heeft een fijnafstemming met een wormwiel, wat qua snelheid alleen handig is als je voornamelijk espresso maalt.
Nog een kleine reactie op de vraag van Spironski, mijn kennis heeft een café gehad met terras, met overdag veel koffie en 's avonds natuurlijk bier e.d. Hij heeft een Faema espressomachine altijd gehad, hij kwam meteen met de E61 benaming op de proppen, en hij meent dat hij enkele mazzer's heeft gehad. Hij is geen koffiegoeroe maar heeft wel altijd zijn apparatuur goed onderhouden en schoongehouden. Iig is het een serieuze vent zoals ik hem ken.
Ik dank iedereen voor de input, met name Spironski, voor het helpen van het maken van afwegingen en sturen in de goede richting!
Ik ga me nu richten op de volgende stap: een espressomachine. Ik heb een 2ehandse Sylvia op het oog, maar misschien kom ik in de verleiding om een 2ehands beest te kopen en de Sylvia over te slaan..
ps: wie weet in Noord-Brabant (ik woon in Den Bosch) een lokatie waar ik koffiebonen met branddatum kan kopen?
Grt Koffie-Infuus