Dat is knettergek.En maakt de Atom 60 in mijn ogen dus sowieso onbruikbaar.Om vervolgens een pompsysteem op de hopper te ontwikkelen om de kamer schoon te blazen.RikC schreef: ma 01 okt 2018, 15:17 Ja, ik heb me ook altijd verbaast over de grote hoeveelheid ruimte rondom de maalschijven bij mijn Atom (60) maar dat heeft dus ermee te maken dat het platform gedeelt wordt met grotere broertjes. Minstens een wijsvinger kon je er wel tussen krijgen en ook altijd voldoende koffie die daar nog achterbleef tijdens het schoonmaken. Typisch purgde ik al een tijd daarom maar vrij veel omdat ik het verschil merkte. Benieuwd of die blaasbalg verschil gaat maken...
Re: Eureka atom
22Ik had een Quamar M80E en verbaasde me ook over de hoeveelheid koffie die eruit kwam als ik er een klap op gaf, of bij een grondige schoonmaakbeurt.
Echter, als er bv 8gram bij een schoonmaak uitkomt, dan is dat misschien maar 3gr van een dag ervoor en 5gr wat aangekoekt is, en waar je verder niets van proeft. Het komt er immers alleen maar uit als je hem schoonmaakt.
Ik heb het wel eens getest en proefde groot verschil tussen wegmalen of niet. Zeker niet zoiets het verschil tussen 'vies' en 'lekker'.
Heb nu eventjes een BB005 staan en daar drink ik ook de eerste maling van op. Lekker hoor.
Echter, als er bv 8gram bij een schoonmaak uitkomt, dan is dat misschien maar 3gr van een dag ervoor en 5gr wat aangekoekt is, en waar je verder niets van proeft. Het komt er immers alleen maar uit als je hem schoonmaakt.
Ik heb het wel eens getest en proefde groot verschil tussen wegmalen of niet. Zeker niet zoiets het verschil tussen 'vies' en 'lekker'.
Heb nu eventjes een BB005 staan en daar drink ik ook de eerste maling van op. Lekker hoor.
dus...
23Als je dat niet proeft maakt precies afwegen tot op de tiende serconden doorlooptijd ook niks meer uit. Want dan praat je over 5 of 6 bonen.Hetgeen zo een directmaler in mijn ogen volstrekt overbodig maakt.Blijft dan nog over dat je niet hoeft te klepperen met de doser wat trouwens weer voor een zeer mooi los maalsel zorgt.Marcje schreef: ma 01 okt 2018, 15:53 Ik had een Quamar M80E en verbaasde me ook over de hoeveelheid koffie die eruit kwam als ik er een klap op gaf, of bij een grondige schoonmaakbeurt.
Maar dat doet niets af aan de lage geluidssterkte tijdens het malen met de Atom.In mijn ogen een groot pluspunt.Maar wel het enige.
24cremalover schreef:
Als je dat niet proeft maakt precies afwegen tot op de tiende serconden doorlooptijd ook niks meer uit. Want dan praat je over 5 of 6 bonen.Hetgeen zo een directmaler in mijn ogen volstrekt overbodig maakt.Blijft dan nog over dat je niet hoeft te klepperen met de doser wat trouwens weer voor een zeer mooi los maalsel zorgt.
Maar dat doet niets af aan de lage geluidssterkte tijdens het malen met de Atom.In mijn ogen een groot pluspunt.Maar wel het enige.
Ik weeg ook zeker niet elk shot!
Af en toe ga ik overboord met gardertjes, prikkers en meet ik vanalles, maar wil vooral een setup waarmee ik makkelijk reproduceerbaar een lekkere espresso kan produceren. En daarnaast knoppen heb om mee te experimenteren als ik daar zin in heb.
dus...
25Ik moet ook zeggen dat ik op termijn aan een EtzMax of wellicht zelfs wel een EG-1 (heeft net een update gehad met geïntegreerde controler) aan het denken ben. Maar voorlopig nog eventjes met de Atom. En dan toch maar even zo'n balg want ik werd een beetje simpel van telkens eerst de malen c.a. 5 sec te moeten purgen (6 `a 7 gram). Het verschil is merkbaar met als je slechts 1-2 sec. doet is mijn ervaring.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante
26Retentie is en blijft een lastig (meetbaar) verhaal.
Je hebt statische retentie: een aantal grammen dat in alle hoekjes gaatjes en kiertjes van ELKE koffiemaler achter blijft.
Je meet dit door bijv. 30gram koffie in een nieuwe of brandschone koffiemolen te gooien en dan te zien hoeveel er na enige tikken en pulsen nog achterblijft.
Hiervan krijg je de meeste horror scenario's en spook verhalen. Maar deze retentie is nauwelijks van belang.
Dat is namelijk de actieve gebruiksretentie
Als de statische retentie verzadigd is, blijven er veel minder van de bonen die je in de molen gooit achter in de maal kamer. Helaas is deze retentie veel lastiger te meten, persoonlijk vind ik dat ik daar een best goede methode voor heb.
In de praktijk zegt zo'n meting echter weinig, de retentie is namelijk lang niet altijd te proeven. Waar je het wel al snel aan ziet is een iets snellere doorlooptijd. Als je geen machine hebt die dit kan compenseren (een lever, een machine met goed regelbare druk/flow of een machine met lange langzame preinfusie) dan is het vooral dit verschil in doorlooptijd wat je proeft. En dus niet het verlies van de etherische oliën en aromas uit 20% van het totale portie gebruikte koffie.
Je hebt statische retentie: een aantal grammen dat in alle hoekjes gaatjes en kiertjes van ELKE koffiemaler achter blijft.
Je meet dit door bijv. 30gram koffie in een nieuwe of brandschone koffiemolen te gooien en dan te zien hoeveel er na enige tikken en pulsen nog achterblijft.
Hiervan krijg je de meeste horror scenario's en spook verhalen. Maar deze retentie is nauwelijks van belang.
Als de statische retentie verzadigd is, blijven er veel minder van de bonen die je in de molen gooit achter in de maal kamer. Helaas is deze retentie veel lastiger te meten, persoonlijk vind ik dat ik daar een best goede methode voor heb.
In de praktijk zegt zo'n meting echter weinig, de retentie is namelijk lang niet altijd te proeven. Waar je het wel al snel aan ziet is een iets snellere doorlooptijd. Als je geen machine hebt die dit kan compenseren (een lever, een machine met goed regelbare druk/flow of een machine met lange langzame preinfusie) dan is het vooral dit verschil in doorlooptijd wat je proeft. En dus niet het verlies van de etherische oliën en aromas uit 20% van het totale portie gebruikte koffie.
27Over wegen gesproken... dat doe ik wel. Al was het maar omdat de Atom 60 de vreemde neiging heeft om na het eerste kopje sneller te gaan maler. Pas na een paar kopjes 'stabiliseert' de hoeveelheid dan weer. Vermoed dat het door opwarming komt.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante
28Ik heb van Erik 82 begrepen dat bij directmalers de retentie hoger is dan 3 gram.Ga eens uit van 6 gram.Ouwe zooi.Zet eens een espresso puur van doe ouwe zooi.Niet te drinken.En dan zou op een zeef van 16 gram 30% van dat spul niet te proeven zijn?Pti schreef: ma 01 okt 2018, 16:28 Retentie is en blijft een lastig (meetbaar) verhaal.
Dasn nog het aspect van die ouwe koffie die misschien weken tussen de maalschijven zit.Waarvan wel eens wat kan afbreken en in de zeef kan komen.Wil je toch niet.
29Je ziet het aan de uitloop en als je maler niet maandelijks schoonmaakt is dat ook te proeven. Ik krijg er een onrustig gevoel van wetende dat het op een simpele manier beter kan: retentie oplossen en maler schoonmaken.
Bij eureka is dat schoonmaken super relaxed omdat de maalgraad instelling niet verloren gaat. En dan heb ik nog het blaasbalgje om de maalkamer leeg te pompen. Klaar, ik voel me rustig.
Misschien toch de olympus maar niet verkopen....
Bij eureka is dat schoonmaken super relaxed omdat de maalgraad instelling niet verloren gaat. En dan heb ik nog het blaasbalgje om de maalkamer leeg te pompen. Klaar, ik voel me rustig.
Misschien toch de olympus maar niet verkopen....
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
30Enige wat er zit is in de chute.En die is met een simpele veeg met een borsteltje ook zowat half schoon.Zelfs met mijn homemade antistatische raster.